هشدار سازمان ثبت‌احوال به دارندگان شناسنامه‌های قدیمی

رئیس سازمان ثبت احوال کشور نسبت به تعویض سریع شناسنامه‌های قدیمی تاکید کرد و از احتمال غیر قابل استفاده بودن آن در آینده خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت،هاشم کارگر در برنامه «صبح وگفتگو» رادیو گفت‌وگو با اشاره به روز ملی ثبت احوال و رونمایی و افتتاح چند پروژه با حضور وزیر کشور اظهار کرد: پایگاه اطلاعات خانوار برای اولین بار در سازمان ثبت احوال تشکیل شده که در قوانین مختلف هم مورد اشاره بوده ولی تا کنون به صورت کامل اجرایی نشده بود.

وی افزود: در خانوار ممکن است برخی افراد فقط نان خور باشند و فرق آن با خانواده در همین است و اطلاعات این پایگاه در حوزه رفاه و معیشت خانوار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارگر ادامه داد: معضل جدی ما شناخت سطح مختلف خانوارها در کشور است و در حوزه اقتصادی شناسایی ذی نفع واحد مسئله‌ای با اهمیت است.

به گفته معاون وزیر شناسایی ذی نفع واحد یکی از خروجی‌های این پایگاه اطلاعاتی است که به واسطه ترسیم درخت واره برای هر خانوار می‌توان آن را شناسایی کرد و به منظور جلوگیری از معضلات معیشتی اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته کارگر این پایگاه اطلاعاتی موجب تعادل بخشی به معیشت خانوار و تصمیم سازی صحیح درباره ثروت در کشور می‌شود ولی تا امروز عدم شناسایی درست خانوارها در کشور یکی از معضلات بوده است.

وی همچنین صدور کارتی برای فاقدین شناسنامه را از دیگر اقدامات صورت گرفته دانست و امروز به صورت نمادین به ۴نفر که فاقد تابعیت بودند اعطا شد و این‌ها می‌توانند از کلیه مزایای اجتماعی بهره مند شوند.

کارگر درباره تعویض کارت‌های ملی هم گفت: از ۱۰ میلیون کارتی که در صف قرار داشت بیش از ۸ میلیون کارت به مردم واگذار شده و نزدیک دو میلیون کارت ملی دیگر هم در نزدیک ترین زمان ممکن تقدیم می‌شود.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در خصوص عکس شهروندان بر روی کارت‌های ملی گفت: ما هم از عکس‌ها گلایه داریم و زمانی که قرار شد عکس‌ها به صورت زنده و بی روتوش گرفته شود، در برخی دفاتر پیشخوان دقت لازم به عمل نیامد.

اما با توجه به باز مطالعه کارت‌های ملی و تمدید اعتبار، در کارت‌های جدید و تعویض شده کیفیت و نوع عکس بهبود می‌یابد.

کارگر گفت: هموطنان سریع تر نسبت به تعویض شناسنامه اقدام کنند. شناسنامه‌های قبلی به دلیل دست نویس بودن ممکن است مورد جعل و سو استفاده قرار گیرد و از طرفی خدمات ارائه شده ثبت احوال با شناسنامه‌های جدید بهتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: وقتی شناسنامه به ثبت احوال می‌رسد نهایتا سه روزه تعویض می‌شود ولی زمان رسیدن به دست مردم با توجه به نحوه مراسلات در کشور متغیر است و حدود ۲۵ روز زمان می‌برد.

کارگر درباره تغییر نام هم گفت: اگر نام اعلامی قابل تغییر باشد در ادارات ثبت احوال صورت می‌گیرد ولی برخی نام‌ها به کمیته تغییر نام ارسال می‌شود و قابلیت تغییر تشخیص داده می‌شود که پروسه‌ای دو الی سه هفته‌ای است.

معاون وزیر کشور افزود: کلیه کارت‌هایی که تا سال ۱۴۰۳ و قبل از آن منقضی می‌شوند، تا پایان ۱۴۰۵ تمدید خواهند شد و یکی از اقدامات جدی نیز پیاده سازی قابلیت‌های کارت شناسایی ملی است.

در وهله اول درخواستی به فرماندهی نیروی انتظامی ارسال شده که در صورت موافقت، مدرک پایان خدمت و گواهینامه رانندگی در کارت ملی تجمیع شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha