سرعت بخشی در واکسیناسیون کرونا و استفاده از ماسک بسیار مورد تاکید است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: توصیه اکید بر سرعت بخشی در واکسیناسیون کووید و استفاده از ماسک داریم تا از خطرات و آسیب‌های موج هشتم بحران کرونا به‌دور باشیم.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت ، دکتر محمد علی کیانی در جلسه قرارگاه مدیرت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: گروه سنی کودکان باید در موضوع آنفلوآنزا به‌طور ویژه دیده شوند و طبق آمارهای گروه‌های ۹ گانه سنی، گروه سنی صفر تا یک سال در رتبه دوم آمار مبتلاهای آنفلوآنزا قرار دارند.

وی تصریح کرد: معتقدیم که در محدوده گروه‌های سنی کودکان اصلاحاتی در سامانه مربوطه صورت پذیرد و تقسیم‌بندی‌های این گروه سنی به‌صورت مجزا باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: در این روزها که روند افزایشی آمارهای کرونایی را در کشورهای مختلف جهان داریم باید بیش از پیش بر موضوع انجام واکسیناسیون و رعایت نکات پیشگیرانه تاکید داشته باشیم.

دکتر کیانی تاکید کرد: توصیه اکید بر سرعت بخشی در واکسیناسیون کرونا و استفاده از ماسک، رعایت تمامی نکات بهداشتی در مراسم‌های ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) به‌خصوص تب سنجی هیات های مذهبی و محیط‌های سربسته داریم تا این روزهای خاص را به‌سلامت بگذرانیم و مشکلی برای زائران و مجاوران امام رضا(ع) به‌وجود نیاید.

وی بیان کرد: ما در روزهای پیش‌رو به‌ویژه سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) جمعیت بالای زائران امام رضا(ع) را در مشهد داریم و باید همه ما بر رعایت تمامی نکات بهداشتی باشیم تا خدای نکرده برای خودمان و اطرافیانمان مشکلی ایجاد نشود.

مشکل کمبود سرم‌های ویژه کودکان برطرف می‌شود

در این جلسه دکتر ناصر وحدتی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خاطرنشان کرد: پیگیر رفع مشکل کمبود سرم‌های ویژه کودکان با همکاری داروسازی ثامن هستیم تا این گروه سنی مشکلی در بحث سرم‌های موردنیازشان نداشته باشند.

وی تاکید کرد: ما در هر مرحله از بحران‌های کرونا و آنفلوآنزا تلاش کردیم تا اقلام دارویی مورد نیاز بیماران مبتلای سرپایی و بستری تامین باشد و مشکلی در این خصوص وجود نداشته باشد.

میزان بستری‌های آنفلوآنزا در بیمارستان‌ها کاهش یافته است

در ادامه این نشست دکتر ایوب توکلیان، جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: خوشبختانه شاهد کاهش بار بستری‌های آنفلوآنزا در بیمارستان‌ها هستیم.

وی اضافه کرد: برای راه‌اندازی بخش کودکان بیمارستان امام رضا(ع) موافقت گروه آموزشی مربوطه را داشتیم و تنها نیازمند تامین نیروی انسانی بوده که از طریق معاونت توسعه و منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیگیر این موضوع هستیم؛ همچنین در زمینه افزایش میزان حضور رزیدنت‌ها در بیمارستان ولایت هم تصمیم‌گیری شد.

تمامی اطلاعات مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد به لحظه در سامانه نظام مراقبت سندرومیک به ثبت رسیده است

در ادامه این جلسه دکتر ناصر امینی، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: سامانه نظام مراقبت سندرومیک وزارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال ۱۳۹۲ فعال شده و از سال ۱۳۹۴ هم تمامی اطلاعات مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد به لحظه در این سامانه ثبت رسیده است.

وی با ذکر این نکته که از ابتدای امسال تاکنون ۲۸۷۳ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌ها داشتیم که از ۲۸۱۰ نفر آنها تست رپید و پی‌سی‌آر گرفته شده است، تاکید کرد: از این تعداد ۱۵۰۸ نفر مرد و ۱۳۶۵ نفر زن بودند که در ۹ گروه سنی تقسیم شده‌اند و بالاترین آمار مربوط به گروه سنی بالای ۶۵ سال بوده است و این ۹ گروه سنی شامل بدو تولد تا ۱ سال، ۲ تا ۴ سال، ۵ تا ۱۴ سال، ۱۵ تا ۲۴ سال، ۲۵ تا ۳۴ سال، ۳۵ تا ۴۴ سال، ۴۵ تا ۵۴، ۵۵ سال تا ۶۴ سال و بالای ۶۵ سال می‌شوند.

دکتر امینی تصریح کرد: همچنین باید اشاره کنیم که از ابتدای آبان ماه ۲۱۵۶ و از ابتدای آذر ماه تاکنون ۸۹۷ بیمار مبتلا به آنفلوآنزا را داشتیم و پیش‌بینی می‌شود تا ۱۷ دی ماه موج‌های آنفلوآنزا کاهش یابد.

میزان سرپایی‌های کرونا ۹ درصد افزایش داشته است

همچنین دکتر مریم سالاری، رییس اداره آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این جلسه، گفت: ژاپن، کره جنوبی، کره شمالی، آمریکا، آلمان و انگلستان در بالاترین آمارهای ابتلا، بستری و فوتی کرونایی را داشته است، هرچند که ژاپن از درصد و میزان بالای واکسیناسیون را داشته است.

وی افزود: چین محدودیت‌های کرونایی را برداشته و امکان اضافه شدن این کشور به جمع کشورهای با آمار بالا با توجه به افزایش‌های کشورهای شرق آسیا وجود دارد، ضمن اینکه سنگاپور و مالزی هم که در نزدیکی چین هستند با روند افزایشی همراه بودند و پیش‌بینی شده که ۶۰ دصد مردم چین و حدود ۱۰ درصد جمعیت جهان مجدد مبتلا شوند و سویه جدید بیماری‌ طغیان‌گر باشد.

رییس اداره آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تا روز گذشته در سطح استان ۴۹ بستری کرونایی و ۲۲ بستری جدید داشتیم و در سی‌ام آذر ماه پس از مدت‌ها یک فوتی در استان به ثبت رسید، خاطرنشان کرد: همچنین این اعداد در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم ۳۰ بستری کرونایی و ۱۸ بستری جدید را داشتیم .

دکتر سالاری بیان کرد: میزان سرپایی‌های کرونا رشد ۹ درصدی داشته و در سامانه ۱۹۱ هم بیشترین تماس‌ها با ۵۵ درصد مربوط به واکسن کرونا بوده و این موضوع همچنان در صدر سوالات مردم قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha