همایش تخصصی بازآفرینی شهری در سیرجان برگزار شد

همزمان با سالروز وقوع زلزله بم و روز ایمنی در برابر زلزله، همزمان با سراسر کشور، همایش نقش بازآفرینی شهری در کاهش آسیب‌ پذیری و مقاوم‌ سازی بافت‌ های ناکارآمد به میزبانی شهرداری سیرجان و با دعوت از نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران در وزارت راه و شهرسازی، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر محمدرضا مهماندوست، نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران در وزارت راه ‌و ‌شهرسازی با بررسی وضعیت فرسودگی بافت‌های شهری و نقش بازآفرینی در کاهش خطرات زلزله، اظهار کرد: حدود ۱۰ میلیون نفر در ۲/۷ میلیون واحد ناپایدار در کشور زندگی می‌ کنند.

وی با تاکید بر نوسازی و مقاوم‌ سازی واحدهای مسکونی فرسوده به اختصاص پنج بسته‌ تشویقی اشاره و اظهار کرد: از این بسته های تشویقی میتوان به؛ تسهیلات شهرسازانه، تسهیلات ساخت مسکن جهت تسریع در موضوع نوسازی بافت‌ های فرسوده، تاریخی و سکونتگاه‌ های غیر رسمی مجموعه‌ شهرها اشاره کرد.

همایش تخصصی بازآفرینی شهری در سیرجان برگزار شد

دکتر علی‌ اکبر کریمی‌ پور، شهردار سیرجان؛ هدف از این نشست را بهره‌گیری از تجربیات زلزله بم و انجام فعالیت‌ های پیشگیرانه عنوان و بیان کرد: شهرداری سیرجان به عنوان دبیرخانه بازآفرینی شهری موضوعات و مصوبات ستاد بازآفرینی شهری کشور را با برنامه‌ ریزی و همکاری دستگاه‌ های اجرایی شهرستان جهت ساماندهی و ارتقای بافت‌ های ناپایدار و سکونتگاه‌ های غیر رسمی شهر پیگیری خواهد کرد.

وی، تصریح کرد: عوامل پیشگیرانه در اولویت برنامه‌ های این دبیرخانه است. گسل‌ هایی در حاشیه سیرجان وجود دارد و عدم توسعه شهر به سمت این گسل‌ ها جزء سیاست‌ های مسکن و شهرسازی‌ است و در طرح جامع و هادی روستایی شهر سیرجان دیده خواهد شد.

همایش تخصصی بازآفرینی شهری در سیرجان برگزار شد

دکتر مهدی قائمی، سفیر آموزه‌ های زلزله بم دیگر سخنران این همایش با توجه به تجربیات خود از زلزله بم و ایجاد مشکلات پس از وقوع این زلزله برای آسیب‌ دیدگان، به ارائه نیازمندی‌ های قبل و بعد از زلزله بم پرداخت و از مردم، مسئولان و اعضای ستاد مدیریت بحران سیرجان درخواست کرد؛ تا از این تجربیات برای جلوگیری از آسیب‌ های احتمالی زلزله استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان سیرجان به شناسایی گسل‌ های نزدیک به محدوده شهر و اقدامات پیشگیرانه درخصوص زلزله احتمالی با توجه به شدت آسیب‌ پذیری محلات فرسوده، ناپایدار و حاشیه شهر توجه داشته باشند و راهکارهایی جهت افزایش ضریب ایمنی ساختمان‌ ها و تاسیسات شهری ارائه دهند و شهروندان نیز به ساخت‌ و سازهای ایمن توام با دقت و نظارت توجه داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha