«جشنواره تحقیقاتی و فناوری رازی» ۳ بهمن ماه برگزار می‌شود

پناهی اظهارکرد: جشنواره تحقیقاتی و فناوری رازی سوم بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مصاحبه با مجله علمی «روزنه» رادیو گفت وگو با اشاره به ارتقای جایگاه ایران به رتبه ۵۳ دنیا در عرصه فناوری گفت: در دنیا یک شاخصی تحت عنوان شاخص فناوری جهانی وجود دارد که هر ساله مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های کشورهای مختلف از نظر شاخص‌های ورودی و خروجی ارزیابی می‌شوند.

وی افزود: رتبه ایران در سال ۲۰۲۰ در بین ۱۳۲ کشور، ۶۷ بود که این رتبه در سال ۲۰۲۱ به ۶۰ رسید و در سال ۲۰۲۲ نیز به رتبه ۵۳ دنیا ارتقا پیدا کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، شاخص ورودی را شامل وجود نیروی انسانی زبده اعم از نخبگان و دانشمندان و دانشجویان و پژوهشگران فن آور عنوان کرد و گفت: هرچقدر که دانشگاه‌ها این نیروها را سر و سامان دهند و آن‌ها را در تولید فناوری به کار بگیرند رتبه کشور ارتقا پیدا خواهد کرد.

پناهی همچنین در توضیحات تکمیلی درمورد ارزیابی شاخص‌های ورودی نیز گفت: شاخص دوم وجود زیرساخت‌هایی مانند پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان است و شاخص سوم هم هزینه‌ها و حمایت‌ها و صندوق‌هایی است که می‌توانند در این حوزه سرمایه گذاری کنند.

وی اظهار کرد: شاخص‌های خروجی نیز عبارتند از تولید علمی که منجر به فناوری شوند و به اقتصاد دانش بنیان‌ها کمک کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از تغییرات ساختاری در وزارت بهداشت خبرداد و گفت: ما با اصلاح اساس نامه موسسه توسعه تحقیقات پزشکی، اسم این موسسه را به «موسسه توسعه تحقیقات و فناوری توسعه پزشکی» تغییر دادیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: ما عنوان جشنواره تحقیقاتی رازی که به رویدادهای علمی جایزه می‌دهد را نیز به جشنواره تحقیقاتی و فناوری رازی تغییر دادیم و لازم به ذکر است که این جشنواره سوم بهمن ماه برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha