لزوم توسعه مراکز لرزه نگاری برای کاهش خسارات زلزله

رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران عنوان کرد: برای کاهش تلفات و خسارات ناشی از مخاطرات زلزله باید مراکز لرزه نگاری در کشور توسعه یابد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت، محمد رضا حاتمی، رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی»‌ در مورد ایمنی در برابر زلزله و کاهش مخاطرات و بلایای طبیعی بیان داشت: در برنامه ششم توسعه مصوب شد۴۵۰ ایستگاه لرزه نگاری در کشور راه اندازی شود که در حال حاضر تنها یک سوم این میزان و ۱۳۰ ایستگاه لرزه نگاری در کشور وجود دارد.

وی بر ضرورت داشتن نگاه توسعه علمی در بحث زلزله تاکید کرد و افزود: برای توسعه مراکز لرزه نگاری و راه اندازی ایستگاه‌های باقی مانده به مبلغ ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اظهار داشت: زمین لرزه یک حادثه طبیعی است و در کشور ایران به عنوان یک کشور لرزه خیز هر لحظه ممکن است رخ دهد و باعث تخریب و کشتار جان انسان‌ها شود.

حاتمی ادامه داد: در حال حاضر در برخی از مناطق شهرها، کوچه پس کوچه‌ها و خانه‌های قدیمی وجود دارد که در صورت بروز زلزله اتفاقات بدی رخ می‌دهد و ضروری است این سازه‌ها ایمن سازی شود.

وی با بیان اینکه در ۱۱ شهر اعم از تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان و ... بیش از یک میلیون جمعیت زندگی می‌کنند و خوشبختانه کشور تجربه زلزله در شهرهای بزرگ و پر جمعیت را نداشته لذا برای کاهش تلفات و خسارات در موقع بروز حادثه ضروری است که این باور در مردم و مسئولین و متخصصین ایجاد شود که زمین لرزه در کشور وجود دارد و برای افزایش اطلاعات در مورد زمین لرزه بایستی ایستگاه‌های لرزه نگاری افزایش یابد.

رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اذعان داشت: برای مقابله با زمین لرزه به ایمنی نیاز است و این مهم نیازمند ساخت سازه‌ها، پل‌ها و مسیرهای ایمن و استاندارد است.

وی با اشاره به حادثه ریزش متروپل در آبادان و ساخت و سازهایی که بدون زلزله ریزش می‌کنند بیان داشت: شهرداری‌ها، نظام مهندسی، استانداران باید در این حوزه مطالبه گر باشند و اگر هر کدام از مسئولین در حوزه کاری خود خوب عمل کنند در زمان وقوع حوادث تلفات جانی و مالی کمتری خواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: زلزله با زندگی بشر در آمیخته و بایستی بشر با استفاده از خرد و دانش خود تمهیداتی را برای مقابله در برابر بلایا و حوادث طبیعی به کار بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha