چگونه کودک ما وزن مناسب داشته باشد؟

امروزه چاقی در دوران کودکی و نوجوانی به صورت یک مشکل همگانی درآمده و به سرعت در حال افزایش است.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس،امروزه چاقی در دوران کودکی و نوجوانی به صورت یک مشکل همگانی درآمده و به سرعت در حال افزایش است. چاقی در سنین کودکی می تواند منجر به چاقی در بزرگسالی شود، به طوری که ۴۰ تا ۹۰ درصد کودکان چاق در بزرگسالی از چاقی رنج می برند. همچنین از جمله عوارض وزن زیاد می توان به دیابت، فشارخون بالا، بیماری های قلبی و عروقی، بلوغ زودرس در دختران و تاخیر در بلوغ در پسران، ابتلا به برخی از سرطان ها از جمله سرطان روده و معده، مشکلات تنفسی و مشکلات روحی مثل افسردگی و کاهش اعتماد به نفس اشاره کرد.

برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

· برای غذا خوردن قانون بگذاریم. بهتر است وعده های اصلی و میان وعده ها هر روز در ساعت مشخصی مصرف شود.

· کودک را شب به موقع بخوابانیم تا صبح زود بیدار شده و فرصت کافی برای صرف صبحانه داشته باشد.

· صبحانه بخوریم تا کودک این کار را از ما یاد بگیرد.

· چیپس و سیب زمینی سرخ کرده حاوی مقدار زیاد چربی است. سعی کنیم به جای آنها از سیب زمینی پخته یا تنوری استفاده کنیم.

· میان وعده های سالم مانند میوه و سبزی را برای مصرف فرزندمان در خانه و مدرسه تهیه کنیم.

· با تزئین متنوع میوه ها و سبزی ها کودکان را به خوردن آنها ترغیب کنیم.

· به جای سس های کم چرب مثل مایونز می توانیم در منزل با استفاده از ماست و سبزی های خشک شده معطر، روغن زیتون، آب لیموی تازه یک سس خوشمزه برای کودکان تهیه کنیم.

· مصرف نوشابه ها، آبمیوه های صنعتی را کم کنیم و به جای آن آب، دوغ کم نمک، یا عرقیات سنتی به کودک بدهیم.

· بستنی سرشار از مواد قندی است و کالری بالایی دارد. پس بهتر است کمتر مصرف شود. می توانیم با آبمیوه های طبیعی در منزل بستنی یخی درست کنیم و به کودک بدهیم.

· به هیچ عنوان از شیرینی، شکلات، پیتزا و سایر فست فودها به عنوان پاداش و جایزه برای کودکان و نوجوانان استفاده نکنیم، زیرا کودکان گمان می کنند این خوراکی ها بهتر از سایر غذاها هستند.

· تا حد امکان کیک و شیرینی را به صورت خانگی تهیه کنیم. در غیر این صورت کیک ها و بیسکوییت های ساده را برای خرید انتخاب کنیم، زیرا انواع خامه ای و کرمدار و یا با روکش شکلاتی، چربی زیادی دارد.

· به کودکان خود یاد دهیم چگونه می توانند از مقدار قند موجود در محصولات غذایی آگاه شوند. آنها را به رقابت واداریم که از بین محصولاتی که دوست دارند نوعی که میزان قند کمتری دارد را انتخاب کنند.

· سعی کنیم مقدار روغن و شکر موجود در غذاهای مصرفی خانواده را کاهش دهیم.

· انواع سوسیس و کالباس دارای چربی بالا هستند، مصرف آنها را محدود کنیم.

· برای تماشای تلویزیون و بازی های یارانه ای قانون بگذاریم. کودکان نباید بیشتر از ۲ ساعت در روز را صرف سرگرمی و فعالیت های نشسته مثل تماشای تلویزیون، کار با رایانه، تبلت و دیگر وسایل الکترونیکی کنند.

· میزان مطلوب فعالیت بدنی برای کودکان دست کم یک ساعت در روز است. می توانیم به تدریج مدت زمان فعالیت بدنی روزانه کودک را به یک ساعت برسانیم.

«سیده پریسا موسویان»، دکتری تخصصی علوم تغذیه گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شیراز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha