ماهی، گردو و روغن کانولا از منابع امگا ۳ است

امانی در رادیو گفت و گو مصرف بیش از حد امگا ۶ را موجب افزایش التهاب بدن دانست و گفت: نسبت ۲ به ۱ یا ۴ به ۱ امگا ۶ به امگا ۳ حتما باید رعایت شود که در روغنهای زیتون و کانولا بسیار رعایت شده است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر محمد امانی متخصص در حوزه تغذیه و رژیم درمانی در برنامه «روزنه» رادیو گفت و گو،با اشاره به نقش پر رنگ تغذیه در پیشگیری و درمان کرونا گفت: افرادی که بیماریهای غیرواگیر دارند، برای مواجهه با بیماری و ابتلا و درگیری بیشتر، ریسک فاکتور بوده و باید جوانب احتیاط را رعایت کنند.

وی ادمه داد: برای پیشگیری از بیماری، مصرف گروه های غذایی از جمله سبزیجات که حاوی ویتامین سی هستند به مقدار ۳ تا ۴ واحد در روز توصیه می شود. همچنین مینرالها و ویتامین سی که براساس مطالعات تاثیر مستقیمی روی تقویت سیستم ایمنی دارد به میزان ۹۰ میلی گرم توصیه می شود و همچنین توصیه می شود در روز ۲ مکمل ۵۰۰ میلی گرم از ویتامین سی استفاده شود.

این متخصص در حوزه تغذیه و رژیم درمانی در مرکز پایش سلامت نیروی زمینی ارتش در ادامه در مورد منابع غذایی ویتامین سی بیان کرد: در فلفل دلمه ای قرمز و سبز و انواع مرکبات ویتامین سی به وفور یافت می شود. به طور کلی توصیه می شود هر نوع سبزی که رنگی است مانند کدوحلوایی، گوجه فرنگی، هویج و کلم قرمز که سرشار از آنتی اکسیدان بوده و به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند، در سبد غذایی گنجانده شود.

امانی ضمن توصیه به مصرف روزانه ۲ تا ۳ واحد میوه برای پیشگیری و تقویت سیستم ایمنی خاطرنشان کرد: برخی ویتامینها مانند دی و ای محلول در چربی هستند و در روغنها، مغزدانه ها، غذاهای دریایی و نور خورشید وجود دارند. کسانی که میزان ۳۳ نانو گرم و حداکثر ۵۰ گرم ویتامین دی در بدنشان دارند، نیاز به دریافت مکمل ندارند. تحقیقات نشان داده مصرف ویتامین دی با بروز بیماری کرونا ارتباط مستقیمی دارد و آن را کنترل می کند.

وی همچنین ضمن توصیه به مصرف مینرالهای سلنیوم، روی و منیزیم و همچنین مصرف امگا۳ بیان کرد: امگا ۳ به عنوان پیش ساز فاکتورهای ضد التهابی است و لذا می تواند یک پیشگیری کننده برای کرونا محسوب شود. نسبت ۲ به ۱ یا ۴ به ۱ امگا ۶ به امگا ۳ حتما باید رعایت شود که در روغنهای زیتون و کانولا بسیار رعایت شده است.

این متخصص تغذیه مصرف بیش از حد امگا ۶ را موجب افزایش التهاب بدن دانست و افزود: باید مواد غذایی استفاده شود که نسبت امگا ۶ به امگا ۳ را رعایت می کند. نسبت امگا ۶ به امگا ۳ روغنهای ذرت، ۴۶ به ۱ بوده و نسبت التهابی بالایی دارد. روغنهای آفتابگردان و سویا نیز این گونه است. همچنین امگا ۳ در ماهی، گردو و روغن کانولاست که به مصرف آنها توصیه می شود. همچنین تامین مایعات بدن باید مد نظر باشد و هر فرد می تواند از رنگ ادرار خودش از میزان آب بدن خود مطلع شود. رنگ تیره ادرار نشانه کم آبی و برعکس آن نشان دهنده میزان کافی آب بدن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha