اجرای ۳۰ طرح با اعتبار ۴۱۲ میلیارد تومان در جشنواره از "فجر تا مبعث" کرمان

شهردار کرمان، در نشست خبری به مناسبت دهه فجر، جزئیات جشنواره طرح های شهری شهرداری کرمان تحت عنوان «از فجر تا مبعث» را با افتتاح ۳۰ طرح به مبلغ بیش از ۴۱۲ میلیارد تومان تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ سعید شعرباف، در نشست خبری که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه و در محل امامزاده محمد(ع) برگزار شد، ضمن تبریک میلاد امام محمد تقی، جواد الائمه(ع)، آغاز دهه فجر و سالگرد ورود امام خمینی(ره) به کشور، گفت: در سال گذشته براساس بودجه ۱۴۰۱ شهر کرمان، بالغ بر ۵۵ درصد در حوزه درآمدها افزایش داشتیم، که این میزان افزایش در ادوار گذشته شهرداری کرمان کم‌ نظیر بوده است.

وی ادامه داد: حداقل در دهه گذشته هیچگاه چنین افزایشی در حوزه درآمدها و هزینه‌ های طرح های عمرانی نداشتیم.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: رقم بودجه حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۰ در سالجاری به ۲هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان افزایش یافت، که تا امروز بیش از ۷۵ درصد بودجه عمرانی محقق شده و تا پایان سال نیز ۹۰ درصد هزینه‌ های عمرانی محقق خواهد شد.

شعرباف با بیان اینکه بر اساس رویکردی که داشتیم بنا نداریم برای هر یک از طرح ها در زمان تکمیل، مراسم افتتاح برگزار کنیم، تصریح کرد: خیلی از طرح ها که امروز اعلام می‌ کنیم، قبلاً اجرا شده و مردم دارند از آن‌ ها استفاده می‌ کنند، اما قصد داریم در طول سال، یک یا دو مقطع را انتخاب و طرح ها را به‌ صورت تجمیعی اعلام کنیم.

وی با اشاره به آغاز جشنواره طرح های شهری، «از فجر تا مبعث» شهرداری کرمان، یادآور شد: در این جشنواره، طرح هایی افتتاح می‌ شود، که هزینه هیچ کدام کمتر از ۳ میلیارد تومان نیست و ارزش ریالی برخی از طرح ها بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان است.

شهردار کرمان ابراز داشت : در گام اول، رونمایی از فاز نخست نوسازی ناوگان حمل‌ ونقل عمومی شهر کرمان را خواهیم داشت، که ۶۹ دستگاه ون و اتوبوس شامل ۵۰ دستگاه ون و ۱۹ اتوبوس به بهره‌ برداری می‌ رسد.

شعرباف ادامه داد: میزان افزایش ظرفیت مسافربری در فاز اول، معادل افزایش ۵۰ درصدی در کل ناوگان حمل‌ و نقل عمومی شهر کرمان است.

وی خاطرنشان کرد: ارزش ریالی فاز نخست نوسازی ناوگان حمل‌ و نقل عمومی شهر کرمان به قیمت امروز ۱۶۲ میلیارد تومان است، که با تسهیلاتی که از وزارت کشور گرفتیم، توانستیم با تخفیف مناسب‌ تری پرداخت کنیم.

شهردار کرمان بیان کرد: بخش قابل توجهی از ون‌ هایی که به ناوگان حمل‌ و نقل عمومی اضافه شده، برای سرویس‌ دهی به گروه‌های حساس شامل افراد دارای معلولیت، نابینایان و مدارس استثنایی با مدیریت متمرکز شهرداری کرمان اختصاص خواهد یافت و برای مدارس استثنایی، نابینایان، ناشنوایان و افراد دارای معلولیت، در صبح و بعد از ظهر به‌صورت رایگان سرویس‌ دهی خواهیم داشت.

شعرباف خاطرنشان کرد: حواله دو دستگاه از دستگاه‌ های فوماتیک آتش‌ نشانی سنگین و خودروی بالابر آتش‌ نشانی ۳۲ متری نیز تحویل شده که تحویل نهایی آنها بعد از عید خواهد بود.

نوسازی ۹۰ درصد ظرفیت ناوگان فعلی اتوبوسرانی کرمان

وی بیان کرد: فاز دوم نوسازی ناوگان حمل‌ و نقل عمومی شهر کرمان هم با اضافه شدن ۳۶ اتوبوس دیگر در نیمه اول سال آینده انجام می‌ شود و به این ترتیب معادل ۹۰ درصد ظرفیت ناوگان فعلی اتوبوسرانی کرمان نوسازی خواهد شد که این اقدام در یک دهه گذشته در شهر کرمان بی‌سابقه است.

شهردار کرمان یادآور شد: هزینه‌ های طرح نوسازی ناوگان حمل‌ و نقل عمومی شهر کرمان بر اساس صرفه‌ جویی ناشی از عدم اجرای تقاطع‌ های غیرهمسطح غیرضروری و مواردی بوده که اولویت پایین‌ تری داشته‌ اند.

جشن رکورد پروژه‌ های آسفالت

شعرباف، با اشاره به اینکه دومین طرح در جشنواره طرح های شهری، جشن رکورد طرح های آسفالت است، افزود: در ۱۰ ماه نخست سالجاری بیش از ۵۵۰ هزار مترمربع از معابر آسفالت شد و تا پایان سال به ۶۵۰ هزار مترمربع خواهد رسید، که این عدد با توجه به شرایط خاص تأمین قیر و زیرسازی که کاملاً از اعتبارات شهرداری خریداری می‌ شود، به لحاظ مترمربع، دو برابر آسفالتی است که در دو سال آخر دوره گذشته انجام شده است.

وی ادامه داد: برای این میزان آسفالت حدود ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه شده است، که ۷.۵ میلیارد تومان آن از اعتبار بازآفرینی و از محل قیر رایگان بوده است.

شهردار کرمان با بیان اینکه در حوزه مولدسازی دارایی‌ ها، شهرداری کرمان قبل از اجرای چنین طرحی در حوزه کلان کشور، آغازگر آن بوده است، تصریح کرد: از شش ماه گذشته، تفاهم‌ نامه‌ هایی به‌ صورت متمرکز با نهادهای اصلی خدمت‌ رسان کرمان در خصوص ایجاد ارزش افزوده بر دارایی نهادهای دولتی به نفع مردم منعقد کردیم، که از همه این‌ ها به‌صورت متمرکز رونمایی خواهد شد.

شعرباف ادامه داد: برای مثال، برخی از مدارس به‌ خاطر موقعیت خوب مکانی، امکان استفاده تجاری از حاشیه مدرسه را دارند، در حالی‌ که این مدارس به‌ دلیل مسائل مالی، از ابتدایی‌ ترین امکانات موردنیاز خود محروم‌ اند.

وی بیان کرد: در خصوص این مدارس به‌ راحتی می‌ توان با اعطای مجوزهای شهرسازی و ترافیکی، ارزش افزوده‌ ای برای حاشیه تجاری آنها به‌ وجود آورد و از قِبل طلبی که شهرداری بابت این موضوع از آموزش و پرورش پیدا می‌ کند، تعریض‌ هایی را در مدارسی که حاشیه خیابان است، انجام دهد.

شهردار کرمان یادآور شد: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی نیز از قِبل تفکیک املاک متعلق به دانشگاه، شهرداری، قدرالسهم تفکیک را در قالب ساخت پارکینگ طبقاتی صرف خواهد کرد و از ارزش افزوده‌ ای که برای املاک ایجاد می‌ شود و فروش آن املاک، تأمین مالی ساخت بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی شفا را انجام خواهیم داد.

شعرباف همچنین به هماهنگی با اداره‌ کل راه و شهرسازی اشاره و تاکید کرد: یکی از آرزوهای اساسی شهر کرمان، ایجاد یک بندر لجستیک و توسعه راه آهن بوده که متأسفانه اراضی راه آهن موقعیت بسیار نامناسبی دارند و حتی خانه‌ های سازمانی در زمینی متعلق به شهرداری هستند.

وی اظهار داشت: توسعه راه آهن کرمان سال‌ هاست به ۱۱۰ هکتار زمین نیاز دارد، که اگر در خدمت توسعه راه‌ آهن قرار گیرد، می‌ تواند بندر لجستیک و یک هاب مهم برای راه‌ آهن منطقه باشد.

شهردار کرمان، خاطرنشان کرد: شهرداری کرمان ۱۲۰ هکتار زمین برای توسعه راه‌آهن اعطا کرده و در قِبل آن از اراضی مجاور نمایشگاه بین‌ المللی، زمین در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت، که پروژه سرمایه‌ گذاری صنعتی بسیار خوبی با مشارکت شهرداری خواهد بود.

شعرباف با اشاره به انعقاد تفاهم‌ نامه‌ های دیگری در این زمینه با دانشگاه شهید چمران، اداره‌ کل ورزش و جوانان و مشارکت‌های مردمی، افزود: با برخی از نهادها و اشخاص خصوصی، قراردادهای سرمایه‌ گذاری منعقد کردیم و مجموع این تفاهم‌ نامه‌ ها، پروژه‌ های زیرساختی شهر کرمان است که در یک روز اعلام می‌ شوند.

وی اظهار داشت: ارزش ریالی این پروژه‌ ها محاسبه نشده و بیشتر ارزش زیرساختی و استراتژیک برای شهر کرمان در حوزه‌ های موردنیاز دارد، اما فقط ارزش ریالی تفاهم با دانشگاه علوم پزشکی، بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان است.

شهردار کرمان افزود: بعد از آن، پروژه‌ های منطقه سه شهری شامل بهسازی پارک هادی و میدان رسالت با هزینه حدود پنج میلیارد تومان را افتتاح خواهیم کرد.

شعرباف بیان کرد: پروژه‌ های مسئولیت اجتماعی، شامل گرمخانه دائم شهر کرمان و موزه انسان و فضا با مشارکت بخش خصوصی نیز در این ایام افتتاح خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه مشارکتی TIC نیز برای معتادان و زنان بدسرپرست با مشارکت بخش خصوصی و مرکز مشاوره اجتماعی خانواده مهر با مشارکت سپاه افتتاح خواهد شد.

رونمایی از پلتفرم جامع شهرسازی، بسته شهر هوشمند، شهرداری الکترونیک

شهردار کرمان با اشاره به افتتاح «بسته شهر هوشمند» و «شهرداری الکترونیک» به‌ صورت متمرکز در یک روز، یادآور شد: برای شهر الکترونیک نمی‌ شود عدد و رقم اعلام کرد، شاید هزینه‌ ای که تا الان شده، حدود هشت میلیارد تومان باشد.

شعرباف افزود: به این ترتیب، پلتفرم جامع شهرسازی که تمام فرایندهای شهرسازی ما را به‌صورت الکترونیک پیاده‌ سازی خواهد کرد، رونمایی می‌ شود و فقط منتظر صدور مجوز ورود براساس کد ملی ازسوی ثبت احوال هستیم.

وی بیان کرد: برای اولین بار در شهرداری کرمان، یک پلتفرم تمام هوشمند الکترونیکی را پیاده‌ سازی خواهیم کرد، که بلافاصله آموزش آن شروع خواهد شد و در یکی از مناطق اجرا می‌ شود و به این ترتیب، قولی که به شهروندان دادیم که در بازه کمتر از دو سال، تمام خدمات شهرسازی و صدور پروانه ساختمانی در یکی از شهرداری‌ های مناطق، غیرحضوری انجام شود، محقق خواهد شد.

اجرای رینگ فیبر نوری شهر کرمان

شهردار کرمان، از اجرای رینگ فیبر نوری شهر کرمان خبر داد و گفت: این رینگ از زیرساخت‌ های اداره‌های شهر کرمان و پروژه‌ ای است که ما در شهرداری کرمان آن را انجام دادیم و در این ایام افتتاح خواهد شد.

شعرباف اظهار داشت: همچنین هشت ماژول جدید به سامانه شفافیت شهرداری اضافه می‌ شود و در این مدت هم سامانه قرارداد بخش حقوقی به این سامانه اضافه شده است.

وی ادامه داد: این هشت بخش، شامل سامانه شفافیت شهرداری کرمان در حوزه آرای کمیسیون ماده ۱۰۰، سامانه آنلاین مصوبات شورا، هیات ارزیابی و مواردی که در هیچ‌ کدام از سامانه‌ های شفافیت شهرداری حداقل در این سه بخش در کشور نظیر ندارد، کامل خواهد کرد و ما فاز دوم قولی را که برای تکمیل سامانه شفافیت به مردم دادیم، افتتاح خواهیم کرد.

هزینه‌کرد بیش از ۱۵ میلیارد تومان برای نصب دوربین‌های پایش تصویری

شهردار کرمان گفت: بیش از ۱۵ میلیارد تومان برای نصب دوربین‌ های پایش تصویری جهت نظارت بر سرعت توسط شهرداری کرمان اختصاص داده شده است، که آنها هم در این ایام افتتاح خواهند شد. این دوربین‌ های نظارتی همزمان به کد نیروی انتظامی متصل می‌ شو؛ یعنی در برخی از مناطق حادثه‌ خیز، جریمه متصل به صورت پیامکی ارسال خواهد شد که این باعث کنترل سرعت خواهد شد.

شعرباف با بیان اینکه بر اساس مطالعات نیروی انتظامی دوربین‌ های امنیتی در جاهایی که جرم‌خیز هستند، به‌ طور میانگین ۱۵ درصد جرم و جنایت را کاهش داده‌ اند، توضیح داد: این میزان اعتبارات پایش تصویری تنها از اعتبارات داخلی شهرداری کرمان و علی‌ رغم وعده‌ های داده شده در سفرهای مختلف که هرگز هم داده نشدند، تأمین شده است که در این زمینه هیچ کمک دولتی و یا از سطوح ملی و معادن که بارها در مورد آن صحبت شد، به ما داده نشد و ما تنها این کار را تکمیل کردیم.

وی اظهار داشت: البته در کنار آن، سامانه ارتباط رادیو دیجیتال سازمان آتش‌ نشانی شهرداری کرمان یعنی ارتباطات رادیویی بین مراکز که سرعت را افزایش خواهد داد، راه‌ اندازی کردیم.

انعقاد قرارداد زیرساخت FTTH با شرکت «های وب»

شهردار کرمان، از انعقاد قرارداد زیرساخت FTTH با شرکت «های‌ وب» نیز خبر داد و گفت: این پروژه آغاز اجرایی پروژه فیبر نوری منازل و در یک مشارکت خصوصی بین شهرداری کرمان و شرکت «های وب» در یک بازه زمانی یک ساله است.

شعرباف اظهار داشت: طی این قرارداد، در یک سال، ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری در مراکز جمعیتی شهر کرمان اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: تمام این بسته تنها در یک روز افتتاح خواهد شد، درحالی‌ که می‌ توانست هر کدام از این موضوعات، موضوع یک مصوبه و یک افتتاح باشد، چراکه این کار، یک اتفاق بزرگ در حوزه شهر هوشمند و یک گام بزرگ در حوزه شهر الکترونیک در کرمان است.

شهردار کرمان عنوان کرد: این اتفاق خوب، نتیجه تلاش و زحمت همکاران ما در شهرداری کرمان است که بدون هیاهو تاکنون موضوع را پیش برده‌ اند، تا اتفاق مبارکی در شهر کرمان رخ دهد که اثر آن را مردم کرمان خواهند دید.

شعرباف ، به کارهای انجام شده در منطقه چهار که جزء مناطق محروم کرمان است، اشاره و تصریح کرد: بوستان شهدای سلامت، میدان انقلاب، پیاده‌رو شهید مصطفی خمینی(ره) و چند پل عابر پیاده به ارزش چهار میلیارد تومان نیز در این ایام افتتاح خواهد شد.

وی افزود: در عوض بسیاری از بانک تفکیک را در اختیار سرمایه‌ گذاری قرار می‌دهیم و بسیاری از این پروژه‌ ها در قالب سرمایه‌ گذاری با مشارکت بخش خصوصی است.

شهردار کرمان، در پاسخ به علت افزایش ۵۵ درصدی درآمد شهرداری در این دوره، بیان کرد: حدود ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به اوراق و تسهیلات بوده، بخشی ناشی از درآمد مناطق و سازمان‌ ها و بخشی مربوط به ممیزی اصناف بوده است.

شعرباف در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص نارون‌ های بلوار جمهوری‌ اسلامی، خاطرنشان کرد: حداقل پنج جلسه در دو ماه اخیر در حوزه آسیب‌ شناسی نارون‌ های بلوار جمهوری‌ اسلامی، تشکیل شده که سه جلسه آن با حضور اساتید دانشگاه‌ های باهنر و آزاد بوده و در مورد نوع درخت مفصل بحث شده و مستندشان هم یک مطالعه فضای سبز شهر کرمان از دوره گذشته بوده است.

وی افزود: آن چیزی که از این جلسات به من منتقل کردند این است که اصلاح فضای سبز بلوار به‌ صورت فاز به فاز انجام خواهد شد، آن بخشی که نارون‌ ها دیگر قابلیت حفظ ندارند، تغییر می‌ دهیم و باقی را حتی اگر یک سال عمر داشته باشند، نگه می‌ داریم.

شهردار کرمان ادامه داد: پیشنهاد می‌ کنم اگر استادان دانشگاه نظری راجع به نارون‌ های بلوار جمهوری‌ اسلامی دارند، جلسه‌ ای تشکیل شود؛ چرا که این موضوع برای ما مهم است و به همین دلیل به لحاظ زیرساختی پیگیر آن هستیم.

شعرباف با بیان اینکه نارون‌ ها و نوع درختان، موضوع روبنایی است و ما پیگیر تکمیل شبکه آب خام شهر کرمان هستیم، خاطرنشان کرد: شبکه آب خام شهر کرمان تاکنون، ۸۰ درصد پیشرفت داشته که موجب می‌شود آب با EC پایین‌ تر استفاده شود و مشکلات فضای سبز را حل کند.

شهرداری کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha