هنر دستان بانوان کرمانی در نمایشگاه دستاوردهای زنان روستایی و عشایر جنوب کرمان

به مناسبت دهه فجر همایش و آئین افتتاح نمایشگاه دستاوردهای زنان روستایی و عشایر جنوب کرمان جهت معرفی و به نمایش گذاشتن محصولات کشاورزی، صنایع دستی و غذایی حاصل دسترنج بانوان جنوب استان کرمان با حضور مدیر کل توسعه فعالیت کشاورزی زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی و سایر مسئولین در محل سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ احمد احمدپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در آیین آغاز به کار دومین نمایشگاه دستاوردهای و توانمندی های زنان روستا و عشایر جنوب کرمان تفکر اندیشه جوانمردی را از مولفه های موثر انقلاب عنوان کرد که به دنیا مخابره شده است و گفت: اینکه امام راحل گفتند انقلاب ما انفجار نور است، امروز شاهد برکات آن هستیم که می طلبد برای آگاهی افکار عمومی و با وفاق و همدلی جهاد تبیین را در دستور کار قرار بدهیم.

تجاری سازی تولیدات زنان روستایی و عشایر را از طریق روستا بازار

وی برگزاری جشن های انقلاب را ماحصل جمله تاریخی امام راحل دانست و افزود: اتحاد و همدلی را محور فعالیت های خود قرار بدهیم و از دستاوردهای انقلاب به نحوی حراست کنیم، که در شان نظام باشد و نمایشگاه دستاوردهای زنان عشایر و روستا نمادی از همدلی است که نقش جامعه زنان همزمان با جشن انقلاب را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نتیجه هماهنگی ها را محقق شدن اهداف انقلاب عنوان و اظهار کرد: در زمینه آموزش و ترویج، پیشرفت های قابل قبولی شده و تاثیر نفوذ دانش را در افزایش بهره وری نمی توان نادیده گرفت و برنامه های پژوهشی و آموزشی با حداقل هزینه ها انجام شدهاست، زیرا آموزش هزینه نیست بلکه سرمایه است.

احمدپور؛ کارهای تحقیقاتی و پژوهشی را بدون مرز عنوان و بیان کرد: در بحث آفات گیاهی، منطقه جنوب دچار چالش شده است که با یک کار جهادی و گروهی دنبال آموزش و پیشگیری هستیم و جنوب یک پایلوت موفق است؛ زیرا امنیت غذایی تعیین کننده اقتدار جمهوری است که سربازان این عرصه تولیدکنندگان هستند.

وی؛ تجاری سازی تولیدات زنان روستایی و عشایر را از طریق روستا بازار نوید داد و گفت: با تحقق این مهم تولیدات بدون واسطه عرضه خواهند شد و به‌ صورت نهادینه در یک محل مشخص محصولات و تولیدات زنان جنوب کرمان با برد کشوری و جهانی به معرض دید عموم قرار خواهند گرفت و همه باید در این زمینه تلاش کنند.

آموزش‌ های بانوان در حوزه کشاورزی کاملا رایگان انجام می‌ شود

مدیر کل توسعه فعالیت کشاورزی زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی در این نمایشگاه و در جمع خبرنگاران، اذعان داشت: زنان عشایر از تکنولوژی روز، فضای مجازی و رسانه برای آشناسازی و بازاریابی محصولات خود بهره بگیرند.

مهری مداحی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه های دستاوردها و توانمندی ها به آشنایی زنان روستایی و عشایری با نیاز و ذائقه بازار کمک می‌ کند؛ اظهار داشت: استانداری و شهرداری ها مکان هایی برای زنان روستایی و عشایری به منظور عرضه محصولات آنها در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: آموزش‌ های بانوان در حوزه کشاورزی کاملا رایگان انجام می‌ شود و تلاش می شود با تفاهم نامه‌ ای که با صندوق کارآفرینی منعقد کرده ایم، این افراد بتوانند تسهیلاتی هم دریافت کنند.

مدیر کل توسعه فعالیت کشاورزی زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: ما برای بانک‌ ها هم پروژه تعریف می‌ کنیم که به بانوان درخواست کننده تسهیلات پرداخت کنند، البته آنها طبق مقررات خود عمل می‌ کنند که ممکن است برای برخی بانوان دریافت این تسهیلات دشوار باشد.

مداحی یادآور شد: با صندوق کارآفرینی امید تفاهم نامه داریم که تا ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات به یک صندوق تعلق می‌ گیرد.

وی در بازدید از نمایشگاه تولیدات زنان روستایی و عشایر جنوب استان کرمان از انعقاد تفاهم‌ نامه‌ هایی با وزارتخانه‌ های مختلف برای تسهیل تولید و عرضه تولیدات بانوان روستایی و عشایر کشور خبر داد.

مدیر کل توسعه فعالیت کشاورزی زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: متاسفانه در بحث مجوزها علیرغم پیگیری‌ های انجام شده شاهد سلیقه‌ ای عمل کردن دستگاه‌ های ذیربط در استان‌ ها هستیم و این مسأله روند صدور مجوزها را به تاخیر می‌ اندازد.

مداحی با بیان لزوم ایجاد مکان‌ هایی برای عرضه تولیدات زنان روستایی و عشایر افزود: شهرداری‌ ها باید بازارچه‌ ای برای زنان در نظر بگیرند تا این تولیدکنندگان بتوانند محصولات خود را عرضه کنند.

نگاه ویژه به بحث بانوان و افزایش فرصت‌ های شغلی در خانه

فرماندار جیرفت نیز با اشاره به ظرفیت‌ های بانوان شهرستان در تمامی ابعاد اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد هویت‌ بخشی به زنان بر اساس تعالیم اسلامی و دینی بوده‌ ایم، به‌ طوری‌ که زنان در پناه این هویت‌ بخشی توانسته‌ اند با اتکا به نفس و توانمندی‌ های خود در عرصه‌ های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی بدرخشند.

احمد بلندنظر با بیان حمایت همه‌ جانبه دولت آیت‌ الله رئیسی از بحث اشتغال بانوان گفت: دولت جمهوری اسلامی با نگاه ویژه به بحث بانوان و افزایش فرصت‌ های شغلی در خانه و برای توسعه فعالیت‌ هایی در عرصه مشاغل خانگی اقدامات موثری انجام داده است، تا بانوان بالاخص بانوان عشایر و روستایی در زمینه اشتغال خانگی و تولید بتوانند فعالیت اقتصادی برای کسب درآمد و ایجاد اشتغال خود داشته باشند.

وی بیان کرد: بانوان خانه‌ دار در کنار بحث مادری و همسری در احیای مشاغل خانگی و اقتصاد خانواده محور نیز موثر هستند و تجربه حضور زنان در بستر خانواده و اشتغال ثابت کرده این قشر عظیم جامعه می‌ توانند عهده‌ دار هدایت‌ گری فضای خانواده توام با مسئولیت‌ های کار، تولید و اقتصاد باشند.

فرماندار جیرفت فروش و عرضه محصولات تولیدی بانوان را مهم دانسته و قول مساعد داد؛ با حمایت شهرداری جیرفت به‌ زودی شاهد بازگشایی بازارچه دائمی عرضه صنایع دستی و تولیدات بانوان در این شهرستان باشیم.

راه اندازی نمایشگاه دائمی ولیدات زنان روستایی و عشایر

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری کرمان در این مراسم نقش زنان را در همه سنگرهای انقلاب افتخار آمیز عنوان و اظهار کرد: زنان در دوران قبل و بعد از انقلاب برای حراست از حریم خانواده سنگ تمام گذاشتند و فرزندان و همسران خود را به سمت جبهه ها بدرقه می کردند و امروزه نیز در سنگرهای دیگر در حال مجاهدت هستند.

مریم السادات طباطبایی سطح تولیدات زنان روستایی و عشایر را امیدوار کننده دانست و افزود: دنبال راه‌ اندازی نمایشگاه دائمی هستیم، زیرا بانوان صادرکننده خوبی در سطح استان کرمان وجود دارد، که در بخش صادرات گیاهان دارویی فعال هستند و از تجربه آنها باید در برندسازی دستاوردهای زنان تولید کننده جنوب استفاده شود.

وی از پیگیری های مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تقدیر و خاطرنشان : پیگیری های مدیریت ترویج امیدوار کننده است و صادرات تولیدات زنان، همت همگانی را می طلبد.

برگزاری نمایشگاه ها، راهی برای جذب گردشگر، افزایش تولید و فروش صنایع‌ دستی

نماینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جنوب کرمان، برگزاری نمایشگاه و جشنواره‌ های مختلف را راهی برای جذب گردشگر، افزایش تولید و فروش صنایع‌ دستی عنوان کرد.

کمال الدین ضیاءکمالی با اعلام اینکه دومین نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌ های زنان روستایی و عشایری به همت سازمان جهاد کشاورزی در جیرفت در حال برگزاری است، گفت: در این نمایشگاه، زنان توانمند روستایی و عشایر، صنایع دستی و تولیدات خود را برای نمایش و فروش به عرضه گذاشتند، که قطعاً این امر سبب ایجاد انگیزه برای رونق صنایع دستی و مشاغل خانگی است.

نماینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جنوب کرمان افزود: در این نمایشگاه بازدید کنندگان با صنایع دستی و غذاهای محلی هفت شهرستان جنوبی کرمان(جیرفت، عنبرآباد، رودبار، کهنوج، فاریاب، قلعه گنج و منوجان) آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند.

ضیاءکمالی تصریح کرد: برگزاری این نوع نمایشگاه‌ ها فرصت بسیار خوبی برای شناساندن صنایع دستی محلی و تشویق صنعتگران و هنرمندان برای تولید است که کمک خوبی به اشتغال و اقتصاد در منطقه جنوب کرمان می‌ کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha