اطلاعات بازارهای هدف باید در دسترس دانش بنیان‌ها باشد

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تجار ما سنتی عمل می‌کنند و درکی از بازار ندارند تأکید کرد: ما باید اطلاعات بازار کشورهای هدف را در اختیار تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش بنیان قرار دهیم.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت،دکتر احمد قاسمی کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه پیرامون وضعیت صنعت و فناوری به عنوان لازمه رشد اقتصادی در دهه پنجم انقلاب اسلامی گفت: مهم ترین مولفه توسعه فناوری در دنیا و ایران، حوزه علوم انسانی است.

وی افزود: علم اقتصاد مبحثی به نام «صنعت علوم انسانی» دارد که از تجارت گرفته تا مدیریت و حوزه فناوری اطلاعات و هنر و گردشگری را شامل می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از نوآوری‌ها و محصولات حوزه بازار مربوط به حوزه زیرشاخه‌های علوم انسانی است اظهارکرد: پایداری مشاغل در دنیا و زیرساخت و بستر آن علوم انسانی است.

قاسمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اقتصاد علوم انسانی نیمی از تجارت دنیا به ویژه اقتصاد چین و آمریکا را تشکیل می‌دهد اما در ایران هنوز این اتفاق نیفتاده است.

این متخصص بازار بین الملل، بحث نیاز محوری و بازار محوری را دو ملاک اصلی برای کارایی نوآوری‌ها در اقتصاد عنوان کرد و گفت: ظرفیت تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۸ هزار میلیارد دلار بوده که سهم ما از این تجارت فقط ۸۰ میلیارد دلار است درصورتیکه حدأقل ظرفیت ما ۱۰ برابر این رقم می‌باشد.

وی در برنامه «افق روشن» رادیو گفت‌وگوقیمت گذاری، برندسازی و استفاده از هوش مصنوعی برای تحلیل رفتار مصرف کننده را از مهم ترین شاخصه‌های بازاریابی بین الملل برشمرد و افزود: متأسفانه ما در هیچ یک از این موارد آنگونه که باید آموزش‌های لازم را ندیدیم.

قاسمی با تأکید بر اینکه باید شاخص‌های بازار جهانی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم گفت: ما از نظر محصول هیچ کمبود و مشکلی نداریم اما مشکل اینجاست که تولیدکننده بر اساس تصور خود از بازار داخلی، محصول را وارد بازار بین الملل می‌کند و مشتری بازار هدف نیز دچار مشکل می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تجار ما سنتی عمل می‌کنند و درکی از بازار ندارند تصریح کرد: ما باید اطلاعات بازار کشورهای هدف را در اختیار تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش بنیان قرار دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha