فعالیت بدنی باعث ترشح اندورفین و کاهش تنش می شود

رئیس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تحقیقات ثابت کرده است که فعالیت بدنی در قالب ورزش باعث رهایی مواد شیمیایی در مغز می‌شود، نظیر اندورفین، که باعث سر خوشی می‌شود و همانند مسکنی برای درد اضطراب عمل می‌کنند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،پروفسور علی گرجی، گفت: مشکلات زندگی و تنش‌ها و اضطراب ناشی از آن‌ها گاهی آنقدر زیاد می‌شوند که انسان نه تنها خودش و نیازهای عاطفی و جسمی‌اش را فراموش می‌کند؛ بلکه گهگاه فقط از پشت لایه‌ای از غبار تنش‌ها به نزدیکانش نظری کوتاه و گذرا می‌اندازد و این باعث می‌شود که تنش‌ها و اضطراب را به خانواده و دوستانش نیز منتقل کند. ارائه این روش از زندگی می‌تواند نه تنها خود ما را بلکه اطرافیانمان را در ورطه بیمارهای اضطرابی بیاندازد، باتلاقی که خروج از آن سخت خواهد بود.

وی ادامه داد:اگرچه می‌توان مشکلات زندگی را با تغییر سبک زندگی کاهش داد ولی هیچ چیز مهم‌تر از این نیست که تلاش کنیم که روزانه وقتی را به اضطراب‌زدایی از وجودمان اختصاص دهیم تا در سایه آرامش نسبی به‌دست آمده بتوانیم بهتر مشکلات و تنش‌های ناشی از آن را مدیریت کنیم و از حاشیه خطر بیماری اضطراب دور شویم.

تاثیر ورزش در سلامت روان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در جریان ورزش شما با تمرکز بر انجام یکسری حرکت‌های مخصوص خبرهای ناخوشایندی که در طول روز شنیده‌اید را حتی به‌طور موقت فراموش می‌کنید و این فرصتی است برای عضلات منقبض شده شما تا قدری خود را رها کنند، انرژی مثبت و خوشبینی در شما به‌وجود بیاورند و در نهایت روز ابری شما را به روزی آفتابی تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه اختصاص دادن زمانی در طول روز به خودتان و سلامتی‌تان ، اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد، ابراز کرد: تنش‌های روزانه اغلب خواب شما را مختل می‌کند و روز بعد بدن شما را خسته و کوفته در مقابل مشکلات جدید قرار می‌دهند که شانس شکست را برای شما در مقابل آن‌ها چند برابر می‌کنند؛ ورزش باعث می‌شود تا خواب خوبی داشته باشید و انرژی روزانه شما را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه برای ورزش کردن سعی کنید محلی آرام با هوایی پاکیزه را برگزینید که بودن در آن محل به شما احساس خوبی بدهد، گفت: قبل از شروع هر فعالیت ورزشی ابتدا سعی کنید که تمام عضلات بدن‌تان را، به‌خصوص عضلات صورت، گردن و شانه‌ها را شل کنید؛ چندین بار نفس عمیق بکشید، عمل دم را از بینی و بازدم را از دهان انجام دهید. سپس به آرامی آن ورزشی را که دوست دارید شروع کنید.

رئیس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه می‌توانید ورزش‌های انفرادی یا دسته جمعی را براساس میل خودتان انجام دهید، عنوان کرد: ورزش را بایستی با برنامه و به‌طور مرتب (ترجیحاً روزانه) انجام بدهید زیرا مشکلات همیشه و همه جا با ما همراه هستند؛ اگر منتظرید روزی برسد که به‌دور از هرگونه استرس و اضطراب فعالیت ورزشی خود را شروع کنید، بدانید که این روز هرگز فرا نمی‌رسد.

وی گفت: به ورزش همانند یک درمان بنگرید که می‌توانید بدون هیچ عارضه دارویی جسم و روح خود را غنا بخشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha