قرص باکلوفن چیست؟ نحوه مصرف و عوارض جانبی

قرص باکلوفن ۱۰ یکی از متداول‌ترین داروها برای درمان گرفتگی‌ و اسپاسم عضلانی است.

قرص باکلوفن چیست؟

باکلوفن یا با عنوان انگلیسی baclofen یک نوع داروی شل‌کنندۀ عضله و ضد اسپاسم است. از این قرص معمولاً برای درمان درد، گرفتگی و اسپاسم عضلات استفاده می شود. از این دارو برای درمان افراد مبتلا به ام‌اس و همچنین بیماران مبتلا به آسیب نخاعی نیز استفاده می‌شود. قرص باکلوفن متداول‌ترین نوع این دارو است؛ اما، از این دارو به‌ صورت تزریق مستقیم نخاعی و همچنین مایع خوراکی نیز استفاده می‌شود.

قرص باکلوفن 10 میلی‌گرم

قرص باکلوفن ۱۰ برای چیست؟

همان ‌طور که گفته شد، از قرص یا آمپول باکلوفن برای درمان اسپاسم و گرفتگی عضلات در بیماران ام‌اس و آسیب نخاعی استفاده می‌شود. در حقیقت باکلوفن ۱۰ برای تسکین گرفتگی ماهیچه ها به کار می‌رود. بد نیست بدایند که هنوز چگونگی تأثیر داروی باکلوفن بر روی بدن چندان شناخته‌ شده نیست و اطلاعات زیادی در این زمینه موجود نیست. به نظر می‌رسد که این دارو نیز همانند سایر داروهای شل‌کنندۀ عضلات با جلوگیری از صدور پیامی در سیستم عصبی، قادر به شل‌کردن و رفع اسپاسم عضلات است.

عوارض باکلوفن۱۰ و یا ۲۵

عوارض جانبی قرص baclofen بیشتر در نوع خوراکی این دارو نمایان می‌شوند که می‌توان آن‌ها را به دو دستۀ عمومی و اضطراری تقسیم کرد. این عارضه‌ها در قرص باکلوفن۱۰ و یا ۲۵ که در دستۀ عمومی قرار می‌گیرند، نمی‌توانند تهدیدی جدی برای سلامت شما باشند. از جمله موارد عمومی عوارض باکلوفن عبارت‌اند از:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • خواب‌آلودگی
  • حالت تهوع
  • فشارخون پایین
  • یبوست

اما درصورت مشاهدۀ عوارض جانبیِ اضطراری حتماً به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید. موارد اضطراری عوارض این دارو نیز عبارت‌اند از:

  • علائم سندرم ترک مثل توهم یا تشنج
  • احساس خواب‌آلودگی غیرطبیعی
  • پریشانی
  • مشکل در ادرار کردن

بهتر است علاوه بر عوارض جانبی و اختلال دارویی باکلوفن، از برخی هشدارها و نکات ایمنی در مورد مصرف این دارو اطمینان حاصل کنید.

آلرژی نسبت به باکلوفن

داروی باکلوفن در برخی افراد می‌تواند سبب بروز واکنش‌های آلرژیکی مثل سختی تنفس و همچنین ورم زبان و گلو شود. اگر چنین شرایطی پس از مصرف برای شما به وجود آمد، این مسئله را به دکتر خود اطلاع داده و در صورت شدید بودن آن‌ها سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

تداخل دارویی با سایر داروها

قرص باکلوفن می‌تواند با سایر داروها، ویتامین‌ها و داروهای گیاهی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشد. به همین دلیل، باید فهرستی از تمام داروها، ویتامین‌ها یا داروهای گیاهی مصرفی خود را به پزشک معالج ارائه دهید. اما در مجموع دو دسته داروهای زیر پتانسیل بیشتری برای ایجاد تداخل با داروی باکلوفن دارند:

  1. انواع بنزودیازپین‌ها مثل تریازولام و میدازولام
  2. انواع مخدرها مثل اکسکودون و کدئین

تداخل دارویی با الکل

مصرف الکل می‌تواند باعث کاهش اثربخشی داروی باکلوفن شود. بنابراین، اگر نوشیدنی‌های الکلی مصرف می کنید، این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید.

دوز و نحوۀ مصرف باکلوفن

همان‌ طور که گفته شد، باکلوفن یک داروی نسخه‌ای است بنابراین دوز و نحوۀ مصرف آن را حتماً پزشک باید تعیین کند. با این‌ حال، معمولاً نوع خوراکی باکلوفن روزانه سه بار با فواصل زمانی مساوی و در هر وعده، با توجه‌ به وضعیت بیمار، ۵ تا ۲۰ میلی‌گرم تجویز می‌شود. قرص باکلوفن ۱۰ میلی‌گرم متداول‌ترین نوع خوراکی داروی baclofen است. اما ممکن است شرکت‌های داروسازی مختلف دوزهای مختلفی از این دارو را نیز تولید کنند. لازم به توضیح است که، سقف مصرف قرص باکلوفن ۸۰ میلی‌گرم در روز تعیین‌ شده است که شدیداً توصیه می‌شود هرگز به سراغ امتحان این دوز نروید! دوزهای موجود در بازار از این دارو به شرح زیر است:

انواع قرص باکلوفن موجود در بازار
ردیف نوع باکلوفن موارد مصرف
۱ باکلوفن ۱۰ مطابق دستور پزشک
۲ باکلوفن ۲۵ مطابق نسخه پزشک

مدت زمان اثر قرص باکلوفن

مدت زمان اثر قرص باکلوفن در بیماران مختلف متفاوت است. در برخی بیماران تنها ساعتی پس از شروع مصرف قرص باکلوفن تأثیرگذاری این دارو بر روی گرفتگی عضلات گزارش شده است. اما در برخی دیگر این مسئله ممکن است تا هفته‌ها به طول بینجامد.

سوالات متداول شما

تا اینجای مقاله در خصوص مصرف داروی باکلوفن، عوارض شایع و نادر آن و مدت زمان اثر باکلوفن صحبت کردیم. اکنون به پاسخ برخی از سوالات شما می‌پردازیم:

آیا قرص باکلوفن مرفین دارد؟

یکی از نگرانی‌ها درمورد باکلوفن به وجود مورفین در آن مرتبط است. پاسخ این سوال منفی است. در باکلوفن از مورفین استفاده نشده است. اما همواره این سؤال برای کسانی که از آن استفاده می‌کنند مطرح است که آیا باکلوفن اعتیادآور است؟ باتوجه‌ به اطلاعات موجود، نمی‌توان از مورفین به‌ عنوان یکی از مواد تشکیل‌دهندۀ قرص باکلوفن یاد کرد. اما استفادۀ بیش از اندازه از این دارو، علی‌ رغم نبودن مورفین در آن، می‌تواند سبب اعتیاد، مقاومت بدن در مقابل دارو و همچنین بالارفتن دوز مصرفی شود.

آیا قرص باکلوفن ۱۰ و یا ۲۵ چاق کننده است؟

در برخی افراد کاهش یا افزایش وزن می‌تواند یکی از عوارض جانبی مصرف باکلوفن باشد؛ اما این دارو تأثیر مستقیمی در کنترل وزن شما و به‌ ویژه چاقی نخواهد داشت.

قرص باکلوفن برای کمر درد

قرص باکلوفن یک داروی ضد اسپاسم است و اگر کمر درد شما ناشی از اسپاسم باشد می‌توان این دارو را برای درمان آن مؤثر دانست؛ اما اگر علت کمر درد مسئلۀ دیگری باشد استفاده از داروی باکلوفن توصیه نمی‌شود.

بهترین جایگزین باکلوفن چیست؟

تشخیص بهترین جایگزین برای باکلوفن بر عهدۀ پزشک معالج است؛ اما داروهایی مثل سیکلوبنزاپرین و تیزیدین می‌توانند اثربخشی مشابه یا نزدیک به این دارو داشته باشند.

چه کسانی نباید از باکلوفن استفاده کنند؟

مصرف داروی باکلوفن در برخی گروه‌ها می‌تواند شرایط بیماری‌شان را حادتر کند یا مشکلات جدیدی برای آن‌ها پدید آورد. این افراد باید نسبت به دیگر بیماران در مصرف قرص باکلوفن ۱۰ و یا قرص باکلوفن ۲۵ دقت بیشتری داشته باشند:

  • مبتلایان به صرع
  • افرادِ دچار مشکلات کلیوی
  • افرادی با سابقۀ سکته
  • زنان باردار و شیرده
  • کودکان

نتیجه گیری؛ قرص باکلوفن چیست و چه عوارضی دارد ؟

باکلوفن یک داروی شل‌کنندۀ عضلات است که بیشتر در افراد مبتلابه ام‌اس و اختلالات نخاعی استفاده می‌شود. این دارو در دو شکل تزریقی و خوراکی در دسترس بوده که قرص باکلوفن ۱۰ میلی‌گرم متداول‌ترین نوع خوراکی آن است. باکلوفن ازجمله داروهایی است که حتماً باید با نسخه و تجویز پزشک استفاده شود و استفادۀ سرخود و نادرست از آن می‌تواند عواقب جدی برای سلامتی و همچنین اعتیاد را به همراه داشته باشد. مصرف این دارو با یک سری عوارض جانبی مثل سردرد، سرگیجه، خواب‌آلودگی، حالت تهوع، فشارخون پایین و یبوست همراه خواهد بود. اما درصورت تجربۀ برخی عوارض جانبی جدی‌تر مانند علائم سندرم ترک مثل توهم یا تشنج، احساس خواب‌آلودگی غیرطبیعی، سختی تنفس، ورم زبان و گلو، پریشانی و همچنین مشکل در ادرار کردن حتماً باید به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha