۵ درصد سالمندان کشور در گروه پرخطر قرار دارند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد: بر اساس غربالگری ها و شناسایی‌هایی انجام شده ۵ درصد سالمندان کشور در گروه سالمندان پر خطر هستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ دکتر سیده صالحه مرتضوی، متخصص سالمند شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد آسیب شناسی سالمندی در کشور بیان داشت: سالمندان پر خطر، گروهی از سالمندان ناتوانی هستند که بالای ۷۵ سال سن داشته و به طور همزمان چندین بیماری مزمن داشته، حاشیه نشین و تنها زیست هستند.

وی افزود: سالمندان پر خطر فقط مشکلات سلامت ندارند که وزارت بهداشت به تنهایی بتواند آن مشکلات را رفع کند، بلکه این گروه از سالمندان مشکلات و مسائل معیشتی، رفاهی، بیمه‌ای دارند که رفع این چالش‌ها نیازمند عزم ملی است.

مرتضوی با تاکید بر ضرورت تغییر نوع نگاه به جمعیت کشور و برنامه ریزی و سیاست گذاری برای مدیریت بهتر پدیده سالمندی در کشور بیان داشت: با توجه به اینکه نمی‌توان جلوی سالخوردگی جمعیت کشور را گرفت لذا باید کشور را به سمت داشتن سالمندی پویا، فعال و سالم حرکت داد.

متخصص سالمند شناسی تصریح کرد: بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵ در کشور حدود ۹. ۲۸ درصد جمعیت کشور را افراد سالمند تشکیل داده‌اند که پیش بینی می‌شود ۳۰ درصد جمعیت کشور تا سال ۲۰۵۰ سالمند ‌شود که اگر برنامه ریزی و سیاستی برای آن اندیشیده نشود با بحران عظیمی مواجه خواهیم بود.

وی اظهار داشت: با توجه به بیش زایی دهه ۶۰ در سال ۱۴۲۰ جمعیت کشور به سالمندی می‌رسد و یک انفجار سالمندی را در کشور خواهیم داشت.

مرتضوی با بیان اینکه بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی در کشورهای توسعه یافته افراد بالای ۶۵ سال در گروه سالمندان قرار می‌گیرند و در ایران افراد بالای ۶۰ سال سالمند در نظر گرفته می‌شوند بیان داشت: در حال حاضر بزرگترین گروه مصرف کننده دارو و بیشترین مراجعه کنندگان به پزشکان در کشور سالمندان هستند.

وی با اشاره به اینکه سالمندی در کشور زنانه شده است و تعداد زنان سالمند در کشور بیشتر از مردان است بیان داشت: متاسفانه به دلیل وجود برخی مسائل فرهنگی در کشور، زنان بعد از فوت همسر ازدواج نمی‌کنند که این امر موجب شده سالمندی در کشور ما به سمت زنانگی و تنهایی پیش برود و در حال حاضر حدود ۲۰ درصد زنان سالمند ما تنها هستند.

مرتضوی پدیده سالمندی را یک فرصت دانست و بیان داشت: این که بشر توانسته با توسعه تکنولوژی علم، علم پزشکی، بهداشت و... طول عمر را افزایش دهد یکی از بزرگترین دستاوردهای بشری است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: نگرانی و دغدغه همه دنیا این است که زندگی با کیفیت را در دوران سالمندی افزایش دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha