تولید ۵۰ درصد واکسن آنفولانزا فوق حاد پرندگان در کشور

مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان از تولید ۵۰ درصد از نیاز کشور به واکسن آنفولانزا فوق حاد پرندگان خبرداد و گفت: لازم است که حمایت بیشتری شود تا به خودکفایی صددرصدی و حتی صادرات برسیم.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت،دکتر عباس جمالی مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولید ۵۰ درصد واکسن آنفولانزا فوق حاد پرندگان اظهار کرد: نیاز کشور به این واکسن از سال ۱۳۹۶ تشخیص داده شد؛ زمانی که ۲۷ میلیون قطعه مرغ تخم گزار در اثر آنفولانزای فوق حاد از بین رفت.

وی افزود: این تلفات عظیم موجب شد که سازمان دامپزشکی کل کشور سیاست واکسیناسیون را دنبال کند و این واکسن تا سال ۱۴۰۰ صددرصد به شکل وارداتی تأمین می‌شد. خوشبختانه تیم علمی که حول این قضیه شکل گرفت دانش فنی پیچیده‌ای داشت و این دانش را در داخل کشور بومی سازی کرد.

جمالی یادآور شد: فرمولاسیون این واکسن هم وارداتی بود که خوشبختانه به دانش فنی ساخت این فرمولاسیون هم دست پیدا کردیم و از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تولید این واکسن در کشور آغاز شد.

وی نیاز کشور به این واکسن را بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دز اعلام کرد و گفت: سال گذشته در کشورهای مختلف دنیا از جمله ایالات متحده ۶۰ میلیون قطعه طیور از بین رفت و اروپا و ژاپن هم تلفات سنگینی دادند اما کشور ما در سال گذشته که ۵۰ درصد نیاز کشور به واکسیناسیون را در داخل تأمین کرد با مشکلی مواجه نشد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان با بیان اینکه ریسک شیوع آنفولانزای پرندگان در فصول سرد پاییز و زمستان و همچنین اوایل فصل بهار بالاتر است اظهار کرد: این بیماری در فصل تابستان هم می‌تواند شیوع پیدا کند.

جمالی درمورد امکان انتقال این بیماری به انسان گفت: اگرچه این ویروس ضریب کشندگی بسیار بالایی دارد اما در حال حاضر امکان انتقال به انسان درمورد این ویروس وجود ندارد و آنچه که تا به امروز اتفاق افتاده صرفاً برای کسانی است که در تماس بسیار نزدیک با پرندگان آلوده بودند.

وی با بیان اینکه واکسن تولیدی ایران سه دسته پرندگان مرغداری‌های مادر، پرندگان تخم گزار و بوقلمون‌ها را شامل می‌شود اظهار کرد: جمعیت هدف ما صرفاً همین سه گروه هستند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان تصریح گرد: ما توان تولید صد درصد نیاز کشور را در این زمینه داریم اما در عین حال لازم است که حمایت بیشتری انجام شود تا به خودکفایی صددرصدی و حتی صادرات برسیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha