توسعه گردشگری روستایی؛ از برداشت محصول تا گلاب‌گیری

رئیس گروه توسعه محصولات گردشگری در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، جشنواره‌های مختلف نظیر برداشت محصول و تولید فرآورده‌ای نظیر گلاب را از دلایل رونق گردشگری روستایی برشمرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت،مهدی بهاروند ، با اشاره به این که روستاها از جمله محصولات گردشگری کشور محسوب می‌شوند، تاکید کرد که این گونه گردشگری مخاطبان خاص خود را دارد و در این راستا چند دسته روستا در کشور مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

برخی روستاها دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی هستند که از دیرباز مقصد گردشگری قرار می‌گرفتند و بخشی دیگر صرفا دارای جنبه‌های اقامتی بودند و برخی دیگر از روستاها نیز با عنوان خانه دوم برای ساکنان شهرها، مقصدِ گردشگری قرار می‌گرفتند.

رئیس گروه توسعه محصولات گردشگری در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به این که در بخشی از روستاها نیز جاذبه‌های گردشگری ایجاد شد و به واسطه طرح‌های روستایی نظیر مزارع و کسب و کارهای مرتبط با کشاورزی، گسیل گردشگر به این روستاها فزونی گرفته است، گفت: به عنوان مثال یک فرد روستا نشین مزرعه و دامپروری خود را به محلی برای پذیرش گردشگر تبدیل کرده و گردشگری تجربه اندوزی در چنین روستاهایی باب شده است.

به گفته بهاروند شقِ دیگر گردشگری روستایی به نقاطی ارتباط دارد که در مسیرِ رسیدن به یک مقصد گردشگری خاص قرار می‌گیرد و از این رو اعطای مجوز صرفا مختص روستاهایی نیست که دارای جاذبه گردشگری باشند.

چنین نگاهی منجر به افزایش کمی فضای روستاها طی یک دوره کوتاه مدت شد و در نتیجه حدود ۳هزار اقامتگاه بوم گردی در کشور وجود دارد و منبع اصلیِ ارتزاق مردم روستاها در کشور محسوب می‌شوند.

رئیس گروه توسعه محصولات گردشگری در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: این خانه‌های روستایی به عنوان جزئی از تاسیسات گردشگری کشور، جای خود را باز کرده‌اند ولی هنوز جای کار بسیاری برای توسعه گردشگری روستایی وجود دارد و عمده روستاهای گردشگر پذیر دارای بازار داخلی می‌باشند تا سودآوری فزونی گیرد و این پروژه برای گردشگران خارجی نیز دارای جذابیت باشد.

بهاروند در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو در خصوص معضلات گردشگری روستایی هم گفت: نمونه‌هایی از درگیری میان گردشگران و اهالی روستا داشتیم که حین عکاسی از جاذبه‌های انسانی، طبیعی و... به وجود آمده و موجب تنش زایی بوده است.

وی افزود: این آموزش‌ها در اختیار آژانس‌ها و راهنمایان گردشگری قرار داده می‌شود تا نکات لازم از سوی گردشگرانِ روستاها رعایت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha