حجاب یک مفهوم دیرین و نهادینه در کشور است

یک زبان‌شناس تأکید کرد که حجاب یک اصلِ نهادینه شده و دیرین در کشور ماست و کمتر کسی با اصلِ ماهیت آن دچار تعارض است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت،فرزانه فخریان لنگرودی با اشاره به این که حجاب باید از خانواده شروع شود و اگر سخنی در میان است، نه با افراد جامعه بلکه بایستی با تک‌تک خانواده‌ها بیان شود، گفت: اگر کاری موفق بوده، خانواده‌ها صدایی شنیده و با آن همراه بوده‌اند. در این راستا اگر روی مفهوم حجاب درون خانواده کار کنیم، نتایج بهتری به دست خواهد آمد و تصور می‌کنم به بسیاری پرسش‌ها درباره حجاب به اقشار مختلف فرهنگی و اجتماعی داده نشده است.

وی ادامه داد: فضاهایی مثل مدارس و اجتماع‌های مدنی در این راستا کمک می‌کند تا افراد را در قالب خانواده، توجیه کرده و به سؤالات آن‌ها پاسخ دهند.

این بانوی مدیر در حوزه فرهنگ و پژوهش و نگارش در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو تأکید کرد که همه دغدغه حجاب را دارند؛ ولی وقتی بررسی می‌کنیم که حجاب چیست و چه اهمیتی دارد، فاقد هماهنگی لازم در جامعه هستیم.

این معضل حتی در سطح مسئولین و تصمیم‌گیران نیز دیده می‌شود و مشکل نیز از همین مسیر پیش می‌آید؛ لذا باید اتفاق‌نظری درباره حجاب شکل گیرد تا در سطح جامعه نیز اهمیت پیدا کند.

فخریان گفت: در حوزه روساخت کارهای ظاهری انجام شده است و ازاین‌رو ضربه‌هایی خورده‌ایم؛ ولی در جایی که مفهوم حجاب را مطرح کرده‌ایم، از سوی افراد با پذیرش روبه‌رو شده است و هماهنگیِ مفهومی، کار را پیش برده است.

وی ادامه داد: در مسئله حجاب باید رودربایستی‌ها را کنار بگذاریم و خود مسئولان، معلمان و والدین باید این مفهوم را دقیق‌تر درک کنند تا بهره آن نصیب کل جامعه شود.

فخریان در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو تأکید کرد که گاه اقداماتی به شکل ظاهری صورت‌گرفته و ازاین‌رو از روش‌های شخصی استفاده شده است. این در حالی است که حجاب مقوله‌ای دیرینه در کشورمان بوده و یک ارزش نهادینه شده تلقی می‌شود و وقتی این روزها درباره موضوع حجاب سخن می‌گوییم، هیچ نگرانی در بابِ اصل آن وجود ندارد؛ چون مقوله‌ای غیرقابل‌خدشه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha