جاذبه های گردشگری استان زنجان | جاهای دیدنی زنجان

جاذبه های گردشگری استان زنجان از زیباترین مناظر شمال غرب ایران است. بازدید از جاهای دیدنی زنجان،این شهر زیبای تاریخی و گردشگری، خالی از لطف نیست.

جاذبه های گردشگری استان زنجان را بشناسید!

زنجان یا زَنگان مرکز استان زنجان است که در شمال غربی ایران واقع شده‌است؛ و از مناطق آذری نشین محسوب می شود. این استان از شمال با استان های اردبیل و آذربایجان شرقی همسایه است. جاذبه های گردشگری استان زنجان از شمال شرق به استان گیلان و از شمال غرب به استان آذربایجان غربی محصور می شود. استان زنجان همچنین از جنوب با استان همدان و از غرب و جنوب غرب نیز با استان کردستان هم مرز است. این استان اما از شرق با استان قزوین همسایه است. مرکز این استان، شهرستان زنجان است. جاذبه های طبیعی زنجان و آثار تاریخی استان زنجان در ۸ شهرستان این استان واقع شده است. ابهر، ایجرود، خدابنده، خرمدره، زنجان، سلطانیه، طارم و ماه نشان، شهرستان های این استان است.

نقشه استان زنجان

تماشای دیدنی‌های زنجان به راحتی می‌تواند هر گردشگری را مجذوب این استان کند. پس اگر قصد سفر به زنجان دارید تا از جاذبه های گردشگری استان زنجان، دیدن کنید با خبرگزاری سلامت همراه باشید تا شما را با جاهای دیدنی استان زنجان آشنا کنیم.

گنبد سلطانیه یکی از معروفترین جاذبه های گردشگری استان زنجان

اگر بخوایم مهمترین آثار تاریخی استان زنجان را نام ببریم، باید به همین گنبد اشاره کنیم. گنبد سلطانیه اولین گنبد دوجداره و سومین گنبد بزرگ در تمام جهان به شمار می آید. در این مکان تاریخی استان زنجان آرامگاه اُلجایتو (سلطان محمد خدابنده) هشتمین سلطان مغول در این مکان قرار دارد.

نمایی از گنبد سلطانیه، یکی از جاذبه های گردشگری استان زنجان
گنبد سلطانیه، مهمترین جاذبه گردشگری استان زنجان

این گنبد همراه با مسجد ایا صوفیای ترکیه و کلیسای سانتاماریا دلفیوره فلورانس، یکی از عظیم ترین بناهای آجری جهان است. این گنبد امروزه یکی از جاذبه های گردشگری استان زنجان است که در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو (WHS) به ثبت رسیده است. سلطان محمد خدابنده بین سال‌های ۷۰۳ تا ۷۱۳ هجری قمری بر ایران حکومت می کرد. او هشتمین پادشاه سلسله ایلخانیان بود. از زمانی که سلطان محمد خدابنده حکمرانی خود را در ایران آغاز کرد، قوانین و مقررات اسلامی در کشورمان پر رنگ تر شدند. او برای تثبیت حکومت خود، ساخت شهری جدید به نام سلطانیه را آغاز کرد که گنبد سلطانیه هم جزئی از همین شهر است.

کاشی گننبد سلطانیه از جاذبه های گردشگری استان زنجان
کاشی کاری و کنده کاری های گنبد سلطانیه زنجان

شکوه بی بدیل اثر تاریخی گنبد سلطانیه

تمامی دیوارهای این بنا از آجر ساخته شده و دارای گنبدی با کاشی‌های فیروزه است. همین مسئله باعث شده تا گنبد سلطانیه تبدیل به یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری استان زنجان شود. این بنا باشکوه‌ترین ساختمان شیوه آذری و شاید کل معماری ایران است که ساخته شده‌است. از ارسن بزرگ سلطانیه که در بر گیرندهٔ بیمارستان، خانقاه و میانسرای آن بوده، تنها گنبدخانه و آرامگاه الجایتو بازمانده‌است. میانسرای نام برده شاید به اندازهٔ دو برابر میدان نقش جهان بوده و فضای تربت خانه‌ها بعدها به آن افزوده شده‌است.

کاشی کاری های گنبد سلطانیه زنجان
کاشی کاری های گنبد سلطانیه زنجان

تزئینات دیدنی اثر گردشگری گنبد سلطانیه

این آثار تاریخی استان زنجان شامل ۸ ایوان و ۸ مناره است که گفته می‌شود از ۸ در بهشت (ابواب البر یا درهای نیکی) الگو گرفته‌است. گنبد سلطانیه که از آثار دیدنی زنجان محسوب می شود، دربرگیرنده دو دوره تزئینات می‌باشد. دور اول تزئینات آجر و کاشی بوده که به واسطه آجر و کاشی آیاتی از قرآن و نام الله و محمد و علی و نام سلطان نوشته شده‌است. اما پس از مدتی به دلیلی ناشناخته سلطان محمد خدابنده دستور پوشانیدن تزئینات کاشی با اندود گچ را می‌دهد. گنبد سلطانیه شامل سه بخش اصلی ورودی، تربت‌خانه و سردابه است. در سفر به زنجان حتما باید سری به این بنای تماشایی بزنید و از معماری هنرمندانه دوره ایلخانی لذت ببرید. گنبد سلطانیه یکی از منحصر به فردترین جاذبه های گردشگری استان زنجان است.

غار کتله خور،یکی از عجیب ترین جاذبه های گردشگری استان زنجان !

غاری دیدنی از جاذبه‌های گردشگری استان زنجان
ورودی غار دیدنی کتله خور، از جاذبه های گردشگری استان زنجان

غار هفت طبقه کتله خور که یکی از جاذبه های گردشگری استان زنجان است. این جاذبه طبیعی یکی از بزرگترین غارهای خشکی آبی جهان به شمار می‌رود که در ۱۶۵ کیلومتری شهر زنجان و ۵ کیلومتری شهر گرماب واقع شده است. این غار هفت طبقه هنوز بخش‌های حفاری نشده بسیاری دارد که بخش بزرگی از آن برای گردشگران عادی نیز در دسترس نیست. از این بخش ها صرفا غارنوردان حرفه‌ای می‌توانند بازدید کنند. اما نگران نباشید! در غار کتله خور همان بخشی که برای بازدید عموم در دسترس است نیز بسیار بزرگ و طولانی است. این غار با غار مشهور علی صدر ۱۰۵ کیلومتر فاصله داشته و گمانه زنی هایی در خصوص احتمال ارتباط این دو غار وجود دارد. کارشناسان معتقدند این غار تقریبا هم سن با غار علیصدر همدان است.

تفاوت غار کتله خور و علی صدر

این دو غار اما دو تفاوت اصلی دارند. یکی اینکه غار علیصدر آبی است ولی کتله خور کاملا خشک است و می‌توانید داخل آن قدم بزنید. دوم اینکه خلوص آهک غار کتله خور بیشتر است که باعث شده نمای داخل آن زیباتر و مسحورکننده‌تر باشد. این جاذبه طبیعی گردشگری در استان زنجان روزانه میزبان صدها تن از هموطنان عزیزمان است.

کتله خور از جاذبه های گردشگری استان زنجان
غار زیبای کتله خور از جاذبه های گردشگری استان زنجان

وجود کَنده کاری های چکیده و چکنده در دالان ها و دهلیزهای این غار حاصل دست مادر طبیعت است. این شکل های زیبا در طول میلیون ها سال ایجاد و بر زیبایی های کتله خور افزوده و آن را به یکی از جاذبه های گردشگری استان زنجان تبدیل کرده است. همچنین در برخی از دهلیزهای این غار نیز اسکلت حیواناتی کشف شده است. این اسکلت ها شباهتی با حیوانات امروزی نداشته و احتمالا از نسل های منقرض شده در اعصار گذشته است. بنابراین اگر قصد سفر و بازدید از جاهای دیدنی استان زنجان دارید، کتله خور جزء جدایی ناپذیر سفر شماست.

مردان نمکی زنجان، از دیگر جاذبه های گردشگری استان زنجان

عمارت ذوالفقاری و موزه مردم شناسی از جاذبه های دیدنی و گردشگری استان زنجان
عمارت ذوالفقاری و موزه مردم شناسی زنجان

عمارت تاریخی ذوالفقاری این شهر، یکی از بناهای به جای مانده از دوران قاجار است که ساختمان مسکونی و اداری حمکران زنجان به شمار میرفت. ولی اکنون مومیایی‌های کشف شده از یک معدن نمک تاریخی را در خود جای داده است. مومیایی‌هایی موسوم به "مردان نمکی" که قدمت برخی از آن به بیش از ۲ هزار سال می‌رسد و به عنوان موزه مردم شناسی و جز جاذبه های گردشگری استان زنجان شناخته می‌شود. از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استان زنجان، همین مردان نمکی است.

چرا مومیایی های زنجان به مردان نمکی معروفند؟

۶ مرد نمکی کشف شده در معدن نمک چهرآباد بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده و در همان جا مدفون شدند، این مدفون شدن در نمک باعث شده است که موارد قابل توجهی از پیکر، لباس و لوازم مومیایی ها حفظ شود. هم اکنون از ۶ مومیایی کشف شده، آثار ۲ مرد نمکی به دلیل متلاشی بودن در مخزن اشیای "مردان نمکی" در موزه باستان شناسی زنجان نگهداری می شود. همچنین سه مومیایی "مردان نمکی"در همین موزه و یک مومیایی نیز در موزه ملی ایران در معرض بازدیدکنندگان قرار دارد. جزئیات این موزه شما را به حداقل ۲ هزار سال قبل می برد. بنابراین یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری استان زنجان محسوب می شود.

مردانی نمکی از جاذبه‌های گردشگری استان زنجان
کامل ترین نمونه مرد نمکی کشف شده از معدن نمک چهرآباد استان زنجان

پسر ۱۶ ساله مربوط به دوره هخامنشی که از کامل ترین نمونه های مردان نمکی کشف شده است، به همراه ۲ مرد نمکی دیگر در این موزه نگهداری می شوند. موزه باستان شناسی زنجان که از جاهای دیدنی زنجان است، علاوه بر مومیایی های 'مردان نمکی'، دارای سه بخش پیش از تاریخ، تاریخی و بخش اسلامی است. در هر یک از این بخش ها اشیای مربوط به هر دوره به نمایش گذاشته شده است. این موزه که در عمارت ذوالفقاری زنجان واقع شده است، جز پر بازدیدترین جاذبه های گردشگری استان زنجان به شمار می‌رود.

موزه رختشویخانه از جاذبه های تاریخی دیدنی استان زنجان

رختشویخانه زنجان از جاذبه‌های گردشگری استان زنجان
رخت شوی خانه زنجان

رختشوی خانه زنجان مکانی بود که مردم شهر لباس، رخت و ظروف خود را به جای بستر رودخانه در آن محل می‌شستند. چنین کاربری برای یک بنای عمومی در جهان مشابه ندارد و یا کم‌نظیر است. به همین سبب از آثار تاریخی زنجان محسوب می شود. این بنای ارزشمند تاریخی در قلب بافت تاریخی شهر زنجان منطبق بر حصار قدیمی شهر، در یک منطقه‌ی پرتراکم مسکونی احداث شده‌ است. زمین این بنا را علی‌اکبر خان توفیقی، اولین شهردار وقت زنجان، خریداری کرد و در سال ۱۳۴۵ قمری به دستور او این بنا احداث شده است.

اکبر و اسماعیل معماران رختشویخانه زنجان

دو برادر به نام‌های مشهدی اکبر معمار و مشهدی اسماعیل بنا کار ساخت این جاذبه گردشگری زنجان را عهده دار شده اند. سبک و سیاق معماری این بنا به شیوه اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است. در حال حاضر به نام موزه رختشویخانه یا موزه مردم شناسی زنجان بشمار می رود که از جمله مشهورترین جاذبه های گردشگری استان زنجان است.

رختشویخانه زنجان از جاذبه‌های گردشگری استان زنجان
رختشویخانه زنجان، نمادی از پاکیزگی و تمدن

معبد داش کَسَن جاذبه گردشگری زنجان ؛ اسرار آمیز و اژدهای خفته در آن

داش کَسَن در زبان آذری به معنی سنگ تراش است و گاهی این معبد با نام معبد اژدها شناخته می‌شود. این بنای ارزشمند صخره ای که مربوط به دوره ایلخانیان است، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری استان زنجان به شمار می‌رود. داش کسن در حاشیهٔ روستای ویر در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر تاریخی سلطانیه در استان زنجان واقع شده‌است.

معبد داش کسن جاذبه اسرار آمیز گردشگری استان زنجان
معبد داش کَسَن یا معبد اژدها

در این بنا دو نقش برجستۀ اژدها و چند محراب اسلامی در دو سمت آن و به قرینه یکدیگر حجاری شده‌است. این نقش‌برجسته‌ها از معدود نقوش اژدها در ایران هستند و تأثیر فرهنگ شرق دور (مغولستان و چین) را در عصر ایلخانان نشان می‌دهند. برخی قدمت این معبد را به قبل از اسلام رسانده‌اند و معتقدند که در زمان ایلخانان نقوشی از جمله اژدها بر آن افزوده شده‌است.

نحوه شکل گیری معبد داش کَسَن

شکل‌گیری این معبد پس از مرگ ارغونشاه، با پشتکار الجای خاتون خواهر سلطان محمد خدابنده آغاز شد، ولی به پایان نرسید. آثار به جای مانده در محل این احتمال را قوت می‌بخشد که ایلخان مغولارغون پیش از گرایش به دین اسلام، اقدام به ساخت این معبد کرده است.

اژدهای خفته معبد داش کسن از جاذبه های گردشگری استان زنجان
اژدهای خفته در معبد داش کسن

آثار زیادی از شکل نخست این معبد باقی نمانده و تنها سنگ‌های بزرگ و پراکنده در گوشه کنار معبد دیده می‌شود. بسیاری از سنگ ها در اتاقک‌های شیشه ای مسقف در معرض دید بازدیدکنندگان جاذبه های گردشگری استان زنجان قرار داده شده‌ است. محدوده معبد اژدها، مستطیلی و به ابعاد تقریبی ۱۰۰ متر در ۵۰ متر است. یک قسمت از آن به واسطه حفاری در تپه ایجاد شده‌ و چند تندیس اژدها در این معبد وجود دارد. نقش‌های اژدها به طول ۵ متر و عرض ۱٫۵ متر بزرگ‌ترین نقوش تزیینی این معبد است. همچنین بر روی طاقچه‌های معبد،مقرنس‌کاری‌های ظریفی صورت گرفته‌است.

بقایای نقوش اسلیمی جاذبه گردشگری داش کسن

نقوش اسلیمی با طرح‌های متنوع در تزئینات معبد داش‌کسن یکی از جاهای دیدنی استان زنجان دیده می‌شود. در ساخت این معبد تقارن طولی در نظر بوده و این تقارن در کلیه بخش‌های معبد به چشم می‌خورد، که توصیه میشود گردشگران در سفر به این استان از این جاذبه گردشگری زیبای استان زنجان دیدن کنند.

قلعه بهستان یا کهن دژ از جاهای دیدنی استان زنجان

بهستان جاذبه گردشگری استان زنجان
قلعه بهستان،کهن دژ

این قلعه‌ی عجیب‌وغریب با ارتفاع بسیار زیاد نسبت به سطح شهر و روستاهای حوالی، یکی از جالب‌ترین‌ جاذبه های گردشگری استان زنجان است.کهن دژ در واقع در محدوده شهرستان ماهنشان، روستای بهستان و در کنار رود قزل اوزن واقع شده است. قدمت قلعه بهستان به پیش از اسلام و دوران ساسانیان و هخامنشیان باز می گردد. عده ای نیز با وجود روستای مادآباد که در ۱۵ کیلومتری ماهنشان قرار دارد و از مراکز اولیه اقامت قوم ماد می باشد، آن را به قوم ماد نسبت می دهند. این قلعه که در فهرست آثار تاریخی استان زنجان وجود دارد در قرون پنجم تا هفتم هجری قمری و دوران مغول نیز مورد استفاده بوده است. قلعه بهستان مدتی نیز در اختیار ایل افشار قرار گرفت. کهن دژ که جز جاذبه های گردشگری استان زنجان است در سال ۱۳۵۶ به شماره ۱۴۵۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

شهرت های اثر تاریخی کهن دژ

این قلعه که به صورت طبیعی و دستکَند در دل دیواره های طبیعی کوه که ساختار دودکش جن دارند کَنده شده است. کهن دژ، ستی قلعه، بغستان،تخت دیو، قلعه دیو، قلعه بهستان و قلعه ماهنشان شهرت های مختلف این قلعه تاریخی است. در اصطلاح زمین‌شناسی به دودکش جن«هودو» گفته می شود. در اصل هودو نوعی فرسایش است که بر اثر آن مناره‌های بلند و نازکی از رسوبات و سنگ‌هایی از لایه‌های ابتدایی باقی می‌مانند.

قلعه ای عجیب از جاذبه های گردشگری استان زنجان
دودکش جن از جاذبه های گردشگری استان زنجان

بازار زنجان ؛ زیباترین جاذبه های گردشگری استان زنجان

بازارهای سنتی در گذشته جز هسته اصلی تجاری و اقتصادی به شمار میرفت و مردم ارزاق مورد نیاز خود را در این مکان تامین می‌کردند. امروزه برخی از این بازار های سنتی همچنان کاربری و اهمیت خود را حفظ کرده اند. یکی از این بازارهای سنتی بازار زنجان است که از مهم ترین و زیباترین جاذبه های گردشگری استان زنجان در حوزه تجاری به شمار می‌رود. ۵۶ راه ورودی اصلی و فرعی این بازار، آن را به شبکه ارتباطی تمام شهر متصل می کند. در کنار بازار تیمچه‌ها، راسته ها و کاروان‌سراهای متعددی قرار گرفته که از جاذبه های گردشگری استان زنجان به شمار می روند.

بازار زنجان از جاذبه‌های گردشگری استان زنجان
بازار سرپوشیده زنجان

نام های اختصاصی راسته های بازار زنجان

این بازار جز طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران با سقف آجری است که در دوران آقامحمد خان قاجار آغاز و در سال ۱۲۱۳ در زمان فتحعلی شاه قاجار خاتمه یافته است. در این آثار تاریخی شهر زنجان، مساجد و سراها و گرمابه‌ها در سال ۱۳۲۴ به آن اضافه شده‌ است. مجموعه بازار قدیمی به صورت یک خط مستقیم به عنوان بازار بالا و پایین به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده‌ است که جز طولانی‌ترین و بزرگترین بازار ایران و جهان است. گستردگی جغرافیایی بازار زنجان و تنوع راسته‌ها، تعدد سراها و کاروانسراهای درون‌شهری در راسته‌های فرعی، هرکدام به نامی و به فعالیتی خاص اختصاص یافته است، همچنین وجود مساجد فراوان گویای پویایی این مجموعه در طول زمان‌های گذشته و شرایط حاکم است.

زیباترین بازار گردشگری استان زنجان
بازار بزرگ زنجان و زیبایی های آن

به دلیل برودت هوا در استان زنجان، بازدید از جاذبه های گردشگری استان زنجان از جمله سفر به مناظر طبیعی زنجان ، بازدید از آثار تاریخی استان زنجان می تواند گزینه مناسبی برای سفرهای تابستانی باشد.

حمام سنتی حاج داداش از جاذبه های گردشگری زیبا و تاریخی استان زنجان
حمام سنتی حاج دادش زنجان

حمام سنتی حاج داداش از جاذبه های گردشگری زیبا و تاریخی استان زنجان

گرمابه “حاج داداش” در قلب بازار قدیمی زنجان و تنها حمام شهر زنجان و از مکان‌های تاریخی و جاذبه های گردشگری استان زنجان به شمار می‌آید. این بنای تاریخی حدود ۱۰۰ سال پیش بعنوان حمام احداث شد. هم‌اکنون با حفظ بافت قبلی و با انجام اندکی تغییر و تزئینات زیبای سنتی به عنوان سفره‌خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اثر تاریخی حمام حاج داداش مطمئنا یکی از بهترین تجارب شما در شهر زنجان خواهد بود.

تاریخچه حمام سنتی حاج دادش

اطلاعاتی از سازنده اصلی این بنا موجود نیست. اما قدیمی تر ها و اهالی شهر شخصی به نام حاج داداش را سازنده اصلی این بنا می دانند. از همان زمان حمام ذکر شده به نام حاج داداش مشهور شد. عمر حمام سنتی حاج داداش زنجان بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال تخمین زده می‌شود. این یعنی، حمام مذکور به دوران قاجاریه تعلق دارد. این مکان از دوران صفویه به بعد، از محوطه حمام سنتی حاج داداش زنجان به عنوان مکانی برای انجام معاملات بومی و محلی استفاده می‌شد.

رستوران حمام سنتی حاج داداش زنجان

این بنای تاریخی تا سال ۱۳۶۸ به عنوان حمام مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما پس از تعطیلی چند ساله، در سال ۱۳۷۷ تصمیم به تبدیل آن به رستوران و سفره خانه گرفته شد. البته تلاش همگان بر این بود که ساختار اصلی حمام سنتی حاج داداش زنجان به هم نریزد. به همین دلیل، با مرمت‌ها و تغییرات مختصری که بر روی فضای داخلی آن پیاده شد، رستوران سنتی حاج داداش زنجان فعالیت خودش را آغاز کرد.

حمام سنتی حاج داداش اثر تاریخی استان زنجان
رستوران سنتی حمام سنتی حاج دادش زنجان

معماری حمام سنتی حاج داداش زنجان ، هدف گردشگری زنجان

ورودی این بنا دو لنگه درب چوبین و ضخامتی حدود سه سانتی‌ متر است. در ساخت حمام سنتی حاج داداش از آجر، سنگ تراورتن، ملات گچ، ساروج، آهک و کاشی استفاده شده است. گل میخ‌های آهنی و گچ کاری‌های سقف این حمام و کاشی‌های فیروزه‌ای، زرد و آبی رنگ حوض حمام واقعا جلوه‌ای رویایی به آن بخشیده‌اند. گنبد اصلی حمام حاج داداش که از جاذبه های گردشگری استان زنجان به شمار می رود یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی شهر است. این حمام تنها حمام ستون سنگی زنجان است که بر روی چهار ستون سنگی قرار گرفته است. جالب است بدانید که ستون‌های مارپیچی و خیره کننده حمام سنتی حاج داداش توسط هنرمندانی خبره از شهر همدان تراش شده‌اند. ناگفته نماند که آب مورد نیاز حمام از طریق چاه‌های مختلفی تامین می‌شد که به صورت مستقیم به داخل حوض راه دارند.

کاروانسرای سنگی از جاذبه های گردشگری استان زنجان
کاروان سرا سنگی زنجان


ضیافتی دلنشین به قدمت دوران صفوی در کاروان سرای سنگی زنجان

کاروان سرا ها در زمان‌های گذشته به دلیل مسافت زیاد شهرها و طولانی بودن سفر، در داخل یا محدوده شهری ایجاد شده اند. از جمله ی آن ها می توان به کاروان سرای سنگی زنجان از جاذبه های گردشگری استان زنجان اشاره کرد. این بنای تاریخی به دستور شاه عباس دوم صفوی بنا می‌شود. این کاروان سرا از تنها بنای باقیمانده از کاروانسراهای زنجان است که مردم زنجان آن را با نام "داش کاروانسراسی" می‌شناسند. این بنای ارزشمند در کمربندی زنجان به میانه و در بزرگراه خیام قرار دارد. همچنین جز کاروان سراهایی هست که در خارج از بافت قدیم زنجان قرار گرفته است. از نوع کاروانسراهای برون شهری و جاذبه های گردشگری استان زنجان به شمار می‌آید.

موقعیت اثر تاریخی کارونسرای سنگی

کاروان سرای سنگی(داش کاروانسرا) یکی از ۹۹۹ کاروانسراهای دوره صفویه بوده که در مسیر جاده ابریشم ساخته شده است. به سبب قرارگیری آن در موقعیت ارتباطی مهم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کاروانسرای سنگی را با پلانی چهار ایوانی و در یک طبقه و با مصالح اصلی سنگ ساخته‌اند. از دیگر مصالح به کار رفته در ساخت بنا می‌توان به سنگ لاشه، ملات ساروج، آجر، ملات گچ و خاک و قلوه سنگ اشاره کرد. کاربری فعلی کاروانسرای سنگی پس از مرمت به رستوران سنتی تغییر داده شده است. این بنا از جاهای دیدنی زنجان است که در تمام روزهای سال پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی است که زنجان را مقصدی سفر خود انتخاب می‌کنند.

طبیعت دیدنی روستای بلوبین از جاهای دیدنی استان زنجان
روستای بلوبین طبیعتی دیدنی در زنجان

روستای بلوبین طبیعتی دیدنی از جاذبه های گردشگری استان زنجان

استان زنجان با داشتن آب و هوایی خاص و خنک، به عنوان بهشتی معتدل شناخته می‌شود. این استان هر ساله و به خصوص در تابستان، میزبان عده‌ی کثیری از طبیعت دوستان است. یکی از جاذبه های گردشگری و دیدنی این استان طبیعت زیبای روستای بلوبین است. روستای بلوبین روستایی از توابع بخش حلب شهرستان ایجرود و از مناظر طبیعی و گردشگری استان زنجان به شمار می‌رود. این روستا در منطقه ایجرود پایین قرار گرفته و تا مرکز استان ۶۲ کیلومتر فاصله دارد. زبان مردم اهالی این روستا اصطلاحاً «بویین دیلی» است و گفته می شود ترکیبی از زبانهای سیستانی، زابلی، عربی، کردی، روسی، ترکی و مغولی است.

مناظر و طبیعت بلوبین

در حال حاضر اهالی روستا با دو زبان ترکی بصورت غالب و فارسی تکلم می‌کنند. یافته‌ های سطحی از این روستا نشان گر تداوم سکونت از پیش از تاریخ (مفرغ) تاکنون است. در این روستا حمامی شناسایی شده که بخشی از مصالح آن، سنگ قبرهای کتیبه ‌دار اسلامی است که با نمونه آن کمتر رو به رو شده ایم. روستای متروکه قمچقای (قمچقای قدیم) از دیگر محوطه‌ های شناسایی شده این روستاست که در سال ١۳۷٢ به دلیل عدم دسترسی به امکانات زیر بنایی متوقف شد. اکتشافات سطحی در آن حاکی از آثار پیش از تاریخ معاصر می باشد و شامل دو گورستان اسلامی متقدم و معاصر در مجاورت این روستاست.

طبیعت بلوبین از جاذبه های گردشگری استان زنجان
طبیعت زیبای بلوبین استان زنجان

سد روستای بَلوبین از جاهای دیدنی زنجان

با مساحتی بالغ بر ۲۰۹ هزار و ۳۳۰ هکتار یکی از زیر حوضه‌ های رودخانه قزل اوزن است که در نهایت به دریای خزر می ‌ریزد. مطالعات این سد از سال ۱۳۸۵ شروع شده است و عملیات اجرایی بدنه سد از ابتدای سال ۱۳۹۲ آغاز شده است. طبق گفته مدیر عامل آب منطقه ای زنجان این سد در راستای تکمیل به ۲۱۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. همچنین از این مقدار ۱۷۹ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است. از این میزان ۱۴۸ میلیارد دریافت شده و تا پایان سال جاری آبگیری می شود. این بنا علاوه بر تامین آب شرب و صنعت برخی از شهرها و روستاهای شهرستان ایجرود، آب کشاورزی اراضی پایین دست سد را نیز تامین خواهد کرد.

روستای شیلاندر از جاهای دیدنی استان زنجان در دل کوه

روستای شیلاندر یکی از جاذبه گردشگری استان زنجان در دل کوه
شیلاندر؛ مناظر طبیعی و گردشگری زنجان

گوشه گوشه کشور ما ایران جاذبه های طبیعی و باستانی زیادی دارد که بسیاری از آن ها هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده اند. زنجان یکی از استان های زیبای کشور است که جاذبه های گردشگری و دیدنی جالب توجهی را در خود جای داده است. روستای شیلاندر زنجان یکی از این مناظر چشم نوازی است که در دل کوه قرار گرفته است. در ادامه معرفی جاذبه های گردشگری استان زنجان به روستای شیلاندر زنجان رفته و با سکوت و زیبایی بکر و چشم نواز این روستا بیشتر آشنا می شویم. این روستا در۳۵ کیلومتری شهر زنجان و در شمال غربی آن واقع شده است. یک روستای پلکانی و زیبا که با کوه ها و درختان سرسبز احاطه شده و مشرف به یک رودخانه است.

شیلاندر از جاهای دیدنی زنجان

معماری زیبای روستا و آبشارهای فراوان آن، این روستا را به منطقه گردشگری تبدیل کرده است.نام اصلی شیلاندر، چیلاندره بود که به مرور زمان به چلاندر و چیلاندار تغییر یافته است. در واقع چیلاندر معرب شیلاندر است و هنوز هم ساکنان قدیمی، روستا را به همین نام می شناسند. ویژگی ها و جاذبه های گردشگری شیلاندر محدود به خانه های پلکانی روستا نمی شود. بلکه همانطور که اشاره شد، وجود آبشارهای زیبا و رودخانه های پر طنین، در کنار کوه های مرتفع و دره های نسبتا عمیق جذابیتی به این روستا بخشیده است.

شیلاندر، گردشگری چهار فصل زنجان!

چشم اندازهای این منطقه در فصل بهار و زمستان بسیار زیبا است. در تابستان نیز آب و هوای خنک این روستا آن را به یک ییلاق دلپذیر تبدیل کرده است. با این حال از پاییز شیلاندر نیز نمی توان گذشت. پاییز این منطقه را می توان به یک تابلو نقاشی تشبیه کرد که برگ های زرد و قرمز درختان آن را به زیبایی آراسته اند. سفر به این روستای زیبا که از جاذبه های طبیعی زنجان است بسیار دلنشین خواهد بود.

شار شار خاطره ساز ترین مناظر طبیعی و جاهای دیدنی زنجان

آبشار شار شار خاطره ساز ترین جاذبه گردشگری استان زنجان
آبشار شار شار استان زنجان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری استان زنجان که در منطقه تهم و ۲۵ کیلومتری شمال شرقی شهر زنجان قرار دارد ،آبشار شارشار است. مشاهده جریان آب از میان سنگ‌ های صخره‌ ای و هم چنین گوش فرا دادن به صدای دلنشین آن، می تواند برای گردشگران بسیار لذت بخش و دلنشین باشد. این آبشار به لحاظ زیبایی و جاذبه های گردشگری استان زنجان به نوردیده زنجانی‌ها تبدیل شده است. این محبوبیت بی‌دلیل نیست و باید زیبایی‌های آبشار را از نزدیک ببینید تا به دلیل شهرت این آبشار پی ببرید. این آبشار با تمامی زیبایی‌هایی که دارد قرار است به قعر آب‌های سد تهم برود. پس اگر از آن آبشاردوست‌هایی هستید که تمامی آبشارهای ایران را از نزدیک‌ دیده‌اید، باید بگوییم برای آبشارگردی در زنجان وقت‌تنگ است. اگر دیر بجنبید، این آبشار و تمامی زیبایی‌های آن به خاطره‌ها می‌پیوندد!

چشمه آبگرم ابدال جاذبه گردشکری و درمانگر استان زنجان

چشمه آبگرم ابدال جاذبه گردشکری و درمانگر استان زنجان 
چشمه آب گرم درمانگر زنجان


طبق روایات تاریخی و کتاب‌ها، استفاده از خواص درمانی چشمه‌های آبگرم و آب‌های معدنی به چندین هزار سال قبل برمی‌گردد. این چشمه‌ها دارای خواص مختلفی برای بدن انسان است. بخصوص اگر در سرچشمه و بصورت تازه مورد استفاده قرار بگیرد. از جاذبه های گردشگری استان زنجان که یکی از این چشمه‌های آبگرم را در خودش جای داده است، ابدال است.

علت گرمای آب در منطقه گردشگری ابدال زنجان

این چشمه در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی جاده زنجان-تبریز و در محدوده شهرستان زنجان قرار دارد. این چشمه آبگرم با عبور از لایه های آهکی زیرزمینی و مخلوط شدن با گازهای گوگردی از درجه حرارت بالایی برخوردار است. به خاطر داشتن کیفیت گوگردی و آهکی به عنوان داروی شفابخش امراض رماتیسمی مورد استفاده قرار می گیرند. این جاذبه گردشگری زنجان بخاطر خاصیت درمانی و دارویی متعددی که دارد، هرساله گردشگران زیادی را پذیراست. البته هنوز هم این چشمه بصورت سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین منظره زیبایی که توسط این چشمه ایجاد شده، بسیار دیدنی و مورد توجه گردشگران است و می تواند سوژه خوبی برای عکاسی نیز باشد.

جاذبه گردشگری بکر و زیبای دریاچه پری(خندقلو) در استان زنجان
دریاچه پری زنجان

جاذبه گردشگری بکر و زیبای دریاچه پری(خندقلو) در استان زنجان

برخی از افراد بر این باور هستند که جاذبه های گردشگری استان زنجان تنها محدود به اماکن تاریخی و فرهنگی می‌شود. اما گردشگران باید بدانند در ۱۵۲ کیلومتری زنجان، ۴۵ کیلومتری ماهنشان در دهستان اوریاد، دریاچه‌ای زیبا با مساحت ۵۴۰ متر مربع به نام پری (خندقلو) قرار دارد. مردم بومی اعتقاد دارند که در سال های دوردست در این منطقه پری دیده شده است. همچنین به سبب نزدیکی دو روستای پری و خندقلو است که این روستا و دریاچه را پری (خندقلو) نام نهاده اند. این دریاچه زیبا کاملا طبیعی است و تنها با نزولات آسمانی پر آب می‌شود. پری در یک دشت وسیع و سرسبز قرار گرفته و مراتع دور آن را احاطه کرده اند.

پرورش قزل آلا در دریاچه پری

کوههای بلند نیز در دور دست ها به چشم میخورند که جذابیت مناظر طبیعی این دریاچه را دوچندان کرده است. همچنین مردم روستاهای اطراف از آب این دریاچه زیبا برای آبیاری مزارع و محصولاتشان استفاده کرده و کار پرورش ماهی را نیز در آن به راه انداخته اند. در حقیقت در این دریاچه نوعی قزل آلا پرورش می دهند. به‌ عبارت بهتر، این دریاچه علاوه بر چشم‌انداز زیبا، تاثیر مهمی در اقتصاد این منطقه دارد. دریاچه پری یکی از جاذبه های گردشگری استان زنجان در شهرستان ماهنشان است.

بهار، زیباترین فصل بازدید از دریاچه پری

در فصول بهار و تابستان پرآب شده و از برکت آن دشت‌های اطراف نیز پوشیده از گل‌‎های بهاری می‌شود. همین دلیل منظره زیبا و بی بدیلی را خلق و گردشگران زیادی را به خود جذب کرده می کند. پس بهترین زمان بازدید از این دریاچه را می‌توان فصل بهار و تابستان دانست. برای سفر به زنجان و رفتن به جاهای دیدنی این استان از دریاچه پری غافل نشوید.

قزل اوزن یکی از زیبا ترین جاذبه گردشگری استان زنجان
رودخانه قزل اوزن

قزل اوزن یکی از زیباترین جاهای دیدنی زنجان

(دومین رود بزرگ ایران) یعنی طلای روان، این نامی ترکی است که از دو جزء قزل و اوزن تشکیل شده‌است. قزل رنگ طلای آمیخته با مس است که بین زرد و سرخ است و اوزن به معنای روان است. این رود بزرگ از مسیر غرب، شمال غرب و شمال استان زنجان می‌گذرد. همچنین در بخش‌هایی با استان های گیلان، قزوین، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان حدود مرزی پدیدآورده است. حاشیه این رود یادآور تمدن باستانی آندیا است. این رودخانه از ارتفاعات خنک زاگرس سرچشمه می‌گیرد. از مسیری پر پیچ و خم عبور کرده و در نهایت به رودخانه شاهرود ریخته و از این طریق با رودخانه بزرگ سفیدرود یکی می‌شود.

رودخانه قزل اوزن را می‌توان یکی از طولانی‌ترین و زیباترین رودهای تمام ایران دانست که حتی به نوعی باعث حیات رود بزرگ سفیدرود است. این رود در مسیر طولانی خود، از کنار ماهنشان نیز عبور می‌کند. پس زنجان نیز مفتخر است تا در ماهنشان میزبان این رود پر آب و زیبا باشد. برای دیدن این منظره دیدنی که یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری استان زنجان است، باید به ماهنشان در ۱۴۰ کیلومتری زنجان بروید.

پل میربهاالدین بزرگترین پل جاذبه گردشگری استان زنجان 
پل میربهاالدین بزرگترین پل جاذبه گردشگری استان زنجان

میربهاالدین بزرگترین پل تاریخی و دیدنی استان زنجان

جاذبه های گردشگری استان زنجان عموما ابنیه های تاریخی نیست. پل میربهاالدین زنجان در محور جنوبی شهر زنجان به کردستان(در ابتدای جاده بیجار) قرار دارد. این بنا بزرگترین پل در حومه زنجان محسوب می‌شود و با نام‌های «پل کهنه» و «اژدهاتو» معروف است. این اثر ارزشمند تاریخی بر روی رودخانه زنجان‌رود واقع شده است. این پل توسط یکی از متمولین شهر به نام حاج میرزا بهاالدین زنجانی از تجار معروف ناحیه خمسه در سال ۱۳۱۲هجری قمری ساخته شده است.

آلاداغ لار(کوه های رنگی) جاذبه گردشگری رنگی در استان زنجان
کوه های رنگی دیدنی زنجان

آلاداغ لار(کوه های رنگی) جاذبه گردشگری رنگی در استان زنجان

اگر بخواهیم یکی دیگر از جاهای دیدنی استان زنجان را نام ببریم آلاداغ لار است. البته باز هم یک جاذبه‌ی طبیعی است. قطعا در رسانه ها کوه ها و خاک های رنگی دیده اید که کشورهای خارجی جزو جاذبه هایشان معرفی می کنند. اما جالب است بدانید که نمونه ای فوق العاده از این مناطق در کشور خودمان وجود دارد. اینجا شبیه به «Painted Deserts» (پِینتد دیزرتز) در استرالیا و نقاط مشابه در آمریکاست، اما در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر. یکی از شگفت انگیزترین پدیده های طبیعی ایران و از جاذبه های گردشگری استان زنجان تپه های آلا داغ لار یا کوه های رنگی است که در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تبریز و در مسیر شهرستان اهر قرار گرفته است. مناظر این تپه ها به قدری خارق العاده است که ممکن است برای لحظه ای تصور کنید که در روی کره دیگری راه می روید.

آلا داغ لار زنجان

آلا در زبان ترکی به معنای رنگارنگ است و داغ نیز به معنی کوه است، مسافرینی که در طول روز از این مسیر عبور می کنند می توانند از مشاهده کوه هایی که گویی با دست نقاشی شده اند بهره مند شوند. این منظره خارق العاده را با دوربین عکاسی خود به ثبت برسانند. پیشنهاد می شود فقط به تماشای عبوری اکتفا نکنید بلکه چند ساعتی را برای تماشای آن اختصاص دهید. چرا که از دست دادن این منظره فوق العاده اشتباه بزرگی است. روی تپه های آلا داغ لار طبیعت با رنگ هایی همچون قرمز، قهوه ای، سبز، نارنجی، زرد و سفید به گونه ای قلم زده است که تماشای این منظره در بیداری دور از ذهن و سوژه مناسبی برای عکاسی طبیعت به شمار می روند. آلاداغ لار از جاهای دیدنی زنجان است که بسیار پر بازدید به شمار می رود.

آلاداغ لار(کوه های رنگی) جاذبه گردشگری رنگی در استان زنجان
کوه های رنگی آلاداغ لار

دلیل رنگی شدن تپه های آلا داغ لار

به گفته زمین شناسان علت این پدیده زیبا به ۱۵ میلیون سال قبل باز می گردد. در پروسه تشکیل کوه ها و حوضچه های قاره ای این منطقه رسوبات آهنی وجود داشت. تغییر املاح و نوع آن ها در رنگ رسوبات تثبیت و موجب تشکیل تپه های آلا داغ لار یا کوه های رنگی شده است. در واقع می توان گفت هر یک از رنگ های آن نشان گر یک ماده معدنی خاص می باشند برای نمونه رنگ سبز نشان از وجود ماده معدنی مس است که به دلیل کربناته شدن این گونه دیده می ‌شود. رنگ قرمز آنها حاکی از شرایط اکسیدان و وفور اکسیژن به منظور ترکیب با اکسیژن است.

تپه باستانی خالصه، نمادی از هویت و تاریخ جاذبه گردشگری استان زنجان
تپه خالصه نمادی از هویت و تاریخ

تپه باستانی خالصه، نمادی از هویت و تاریخ جاذبه گردشگری استان زنجان

۱۲ سال از کشف مهم‌ترین و شگفت‌انگیزترین سایت شناخته شده در شهر خرمدره می گذرد. کشف تپه باستانی خالصه واقع در یک کیلومتری جنوب شهر خرمدره. این مجموعه تاریخی که از جاذبه های گردشگری استان زنجان است، در میان باغ‌ها و تاکستان‌ها با چشم‌اندازی زیبا جای گرفته است. خالصه دربرگیرنده‌ی داده‌های تاریخی از پیشینه ساکنان این منطقه است. بر اساس کاوش هایی که در این منطقه صورت گرفته، قدمت این تپه ها به پیش از تاریخ نو سنگی و مس بر می گردد. پلان معماری به دست آمده بیانگر سکونت اقوام روستانشین بود. خانه‌ها در این جاذبه گردشگری زنجان با خشت و ملات گل و چینه ساخته شده اند. وجود دانه‌های گیاهی هم نشانه ای از اشتغال ساکنان منطقه به کشاورزی بوده است.

سندی برای شناخت تاریخ فلات شمالغرب ایران

بنابر شواهد موجود ساکنان این تپه در تولید و پخت سفال خودکفا بودند. از جمله مهم‌ترین آثار کشف شده در این منطقه خمره‌های سفالی تدفین، ابزارهای سنگی، ظروف سفالی و… هست. تپه باستانی خالصه از معدود جاذبه های گردشگری شناخته شده استان زنجان است که می تواند اطلاعات مهمی در خصوص پیش از تاریخ شمال غرب فلات ایران ارائه کند.

میل خوئین برج دیده بانی باستانی جاذبه گردشگری استان زنجان
برج دیده بانی میل خوئین

جاذبه گردشگری میل خوئین، برج دیده بانی باستانی زنجان

میل خویین در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی زنجان به سمت بیجار قرار دارد. این اثر تاریخی یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های استان زنجان محسوب می‌شود که بر روی تپه‌های روستایی به همین نام جا خوش کرده است. در خصوص قدمت این بنا متاسفانه سندی در دسترس نیست. ولی برخی از باستان‌شناسان معتقدند که معماری آن مربوط به قرن پنجم یا ششم است. برخی دیگر معتقدند که این بنا شباهت بسیار زیادی به مقبره قیدار نبی دارد و در قرن هفتم هجری قمری ساخته شده است.

معماری ساده اما مستحکم میل خویین

با گذشت این همه سال، این میل همچنان پا برجاست و امروزه به یکی از مطرح‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان زنجان تبدیل شده است. هیچگونه پیچیدگی در برج خویین دیده نمی شود و معماری کاملا ساده‌ای دارد . ارتفاع این بنای تاریخی حدود 10 متر است. میل خوئیت از جاذبه های گردشگری استان زنجان بصورتی مسلط با بهره گیری از ارتفاعات طبیعی موجود توانسته منطقه پیرامون را تا شعاع دهها کیلومتر از نظر حفاظت تحت پوشش قرار دهد.

پیست اسکی پاپایی جاذبه گردشگری استان زنجان
پیست اسکی پاپایی


پیست اسکی پاپایی جاذبه گردشگری استان زنجان

اگر قصد سفر زمستانی به زنجان دارید، بازدید از پیست اسکی پاپایی را به شما پیشنهاد می کنیم. این مجموعه ورزشی از جاهای دیدنی زنجان محسوب می شود . زنجان با داشتن آب و هوایی خاص و خنک، به عنوان بهشتی معتدل شناخته می‌شود که هر ساله میزبان عده‌ی کثیری از طبیعت دوستان است. پیست اسکی پاپایی در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی زنجان در منطقه‌ای کوهستانی، و در ۳ کیلومتری مرکز شهرستان ایجرود، در محدوده روستای زیبای پاپایی واقع است. این پیست، با وسعت ۸۰ هکتار تنها پیست اسکی استاندارد و از جاذبه های گردشگری استان زنجان است. پاپایی مجهز به تله اسکی، بالابر، سوئیت، رستوران، کافی شاپ و پارکینگ میباشد و برای اسکی، اسنوبرد، صحرا نوردی و سرعت پذیرای علاقه مندان به این ورزش پرهیجان است. همچنین این پیست دارای مدرسه ی اسکی نیز هست که برگزار کننده ی کلاس های آموزشی در تابستان می باشد.

مسجد جامع از بزرگترین و زیباترین مسجد و  مدرسه جاذبه گردشگری استان زنجان
مسجد جامع زنجان

مسجد جامع از بزرگترین و زیباترین جاذبه های گردشگری استان زنجان

مسجد و مدرسه جامع زنجان که از جاهای دیدنی استان است، در قرن سیزدهم هجری قمری (سال ۱۲۴۲) در دوره قاجاریه توسط یکی از پسران فتحعلی شاه قاجار به نام عبدالله میرزا دارا ساخته شد. این مسجد ساخته شد تا مرکز تدریس، اقامه نماز و مراجعات مردمی سید محمد مجتهد سردانی زنجانی باشد. از آن زمان تاکنون تولیت مسجد برعهده خاندان حسینی زنجانی است. این مسجد در قلب بافت قدیمی شهر و در مکان مناسبی از نظر دسترسی قرار گرفته‌است. از سمت غرب با بازار قیصریه، از سمت شرق با کوچه مسجد سید، از شمال با خیابان امام خمینی و سبزه میدان در ارتباط است.

مسجدی تاریخی و چهار ایوانی

مسجد جامع زنجان جز بزرگ‌ترین و زیباترین مساجد و مدارس دینی شهر و از جاذبه های گردشگری استان زنجان محسوب می‌شود. این بنا بر اساس طرح مساجد چهار ایوانی ساخته شده است. ایوان‌های چهارگانه‌ای که در چهار ضلع مسجد به شکل قرینه قرار گرفته‌اند، بیش تر از هر چیزی در صحن مسجد، خودنمایی می‌کند. صحن این مسجد مانند سایر مساجد چهار ایوانی، به شکل مربع مستطیل است و ۴۸ متر طول و ۳۶ متر عرض دارد.

مسجد جامع از بزرگترین و زیباترین مسجد و  مدرسه جاذبه گردشگری استان زنجان
مسجد جامع زنجان

همچنین در ایوان‌های خاوری و باختری نیز ۱۶ حجره به‌طور قرینه و در جبهه شمالی نیز ۶ واحد حجره جهت طلاب علوم دینی قرار ساخته شده‌است. در سطوح ایوان‌های شمالی و جنوبی نیز تزییناتی مانند خط بنایی، کاشی معقلی و نگاره‌های گیاهی با تکنیک کاشی هفت رنگ، به سبک هنری دوره قاجار و بیش تر با استفاده از رنگ‌های سیاه و زرد به چشم می‌خورد.

​   جاذبه گردشگری مسجد خانم زنجان نمادی از عشق. اصالت ایرانی   ​  ​    ​  ​
مسجد خانم زنجان

جاذبه گردشگری مسجد خانم زنجان نمادی از اصالت ایرانی

سفر به گذشته های دور زنجان و قدم در دل تاریخ را می توان با بازدید از بافت تاریخی شهر زنجان تجربه کرد. بناهای تاریخی زیادی در این قسمت از شهر قرار گرفته‌اند که هر کدام معماری دوره خاصی از ایران را به تصویر می‌کشند. مسجد خانم یکی از جاذبه های گردشگری استان زنجان است که در بافت تاریخی شهر بسیار جلب توجه می‌کند. یکی از یادگاری‌های عصر قاجاریه است که با الهام از معماری همین دوره ساخته شده است.

تاریخچه مسجد خانم زنجان

این مسجد در محله قدیمی فخیم‌الدوله شهر زنجان و در منطقه سبزه میدان قرار دارد. در سر در این مسجد کتیبه‌ای است که صحبت از تاریخچه این مکان دارد. روی این کتیبه سال ۱۳۲۳ هجری قمری با خط نستعلیق شکسته حک شده و نشان می‌دهد که بیشتر از ۱۰۰ سال از عمر مسجد خانم زنجان گذشته است. مسجد خانم که از جاهای دیدنی زنجان است در همان سال به درخواست یکی از زنان مقتدر ایران به نام جمیله خانم دختر حسین قلی خان نظام‌العداله (ذوالفقاری) و توسط استاد اسماعیل ساخته شد.

خانم مسجد خانم زنجان را ندید!

ولی متأسفانه جمیله خانم پیش از اتمام ساخت این مسجد دار فانی را وداع گفت و هرگز نتوانست پایان کار را ببیند. او در محرم سال ۱۳۲۶ هجری قمری وقف‌نامه‌ای را تنظیم کرد و در آن دختر خود را به عنوان اولین متولی مسجد خانم زنجان انتخاب کرد. پس از اتمام ساخت‌وساز، نام خانم روی این بنای تاریخی نهاده شده تا یاد و خاطره جمیله خانم همیشه در بین مردم زنده باشد.

جاذبه گردشگری مسجد خانم زنجان نمادی از عشق. اصالت ایرانی 
مسجد خانم زنجان

بنای مسجد فاقد گنبد بوده و مشتمل بر سر در ورودی با دو مناره کوتاه، صحن، شبستان تابستانی و زمستانی، حجره‌های متعدد جهت سکونت طلّاب علوم دینی و تزئینات کاشی‌کاری و گچ‌بری است. این مسجد تاریخی در اردیبهشت ۱۳۵۴، با شماره ثبت ۱۰۵۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و با اینکه بیشتر از صد سال از عمر مسجد خانم زنجان می‌گذرد، اما این بنا همچنان پابرجاست و مشکل خاصی برای آن به‌وجود نیامده است. بازدید از این مسجد تاریخی و بخش‌های مختلف آن برای عموم مردم آزاد است و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد، اگر تاکنون از این جاذبه گردشگری استان زنجان دیدن نکرده‌اید، حیف است در سفر به زنجان بازدید از این مسجد تاریخی را از دست بدهید.

مسجد عباسقلی خان جاذبه ای گردشگری از جنگ بهایی ها در استان زنجان 
مسجد عباسقلی خان


مسجد عباسقلی خان از جاهای دیدنی زنجان

بنای تاریخی عباسقلی‌خان با بیش از ۱۳۰ سال قدمت، یکی از مساجد تاریخی و جاذبه های گردشگری استان زنجان است که با سبک چهل ستونی در منطقه سعدی واقع در بافت تاریخی شهر زنجان قرار گرفته است.

تاریخچه جاذبه گردشگری مسجد عباسقلی خان

این مسجد نیز مانند بسیاری از ابنیه تاریخی در بستر زمان و در ارتباط با رویدادی از تاریخ کشور ما و در دوره ای از دوران های فرهنگی این سامان شکل گرفته و موجودیت پیدا کرده است. غائله بابیها که در ماه مه ۱۸۵۰میلادی برابر با ۱۲۶۶ هجری قمری در این شهر رخ داد که در پی آن باعث یک جنگ خانگی در کوچه و خیابان های این شهر بدل شد. سرانجام در برخورد و نزاع با قوای دولتی در سال ۱۲۶۷ هجری قمری وکشته شدن ملا محمد علی جفت زنجانی سرکرده آن ها به همراه یک هزار و نهصد تن از مریدان این آشوب سرکوب شد و به مناسبت این پیروزی عباس قلی خان این مسجد را ساخت و یکی از مکان های استقراری و اجتماعی بابیها شد.

سیمای عمومی مسجد عباس قلی خان

مسجد عباسقلی خان دارای دو صحن و شبستان زیبا است که طاق و تویزه های هلالی و شکیل آن بر روی ستون های مدور قطور استوار شده، تزئینات این بنای مذهبی محدود می شود به مختصر تزئینات آجر کاشی بر روی بدنه طاق ها و همچنین محراب که با کاشی کاری زیبا با طرحهای معقلی جلوه و زیبایی شبستان را دو چندان کرده و بر روی بخشی از بدنه ضلع شمالی شبستان مرکز این مسجد، تاریخ ۱۳۰۷ هجری قمری نوشته شده است که مربوط به تاریخ ساخت مسجد است، و این بنا در تاریخ ۷۸/۴/۱۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نتیجه گیری از جاهای دیدنی و مناطق گردشگری زنجان

همراهان عزیز خبرگزاری سلامت، ما در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با جاذبه های گردشگری استان زنجان آشنا کنیم. سعی بر آن شد تا در کنار معرفی آثار تاریخی زنجان، مناطق گردشگری و طبیعت این استان را نیز برای شما بیان کنیم. حا با مطالعه این مقاله نظر خود را در خصوص شهر زنجان و جاذبه‌هایش بیان کنید. اگر تجربه سفر به زنجان و بازدید از طبیعت زنجان را دارید برای ما بنویسید. قطعا انتقال تجربه سفر و دیدن جاهای دیدنی زنجان می تواند برای بسیاری از کسانی که قصد چنین سفری دارند، مفید باشد. راستی به نظر شما کدام یک از آثار تاریخی و جاذبه گردشگری زنجان ارزش دیدن و بازدید بیشتری دارد؟


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha