حوزه دانش‌ بنیان در صادرات استان کرمان مغفول مانده است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: حوزه دانش‌ بنیان اصلی‌ ترین محور توسعه صادرات است و این حوزه ظرفیت های بزرگی در کرمان دارد، که مغفول مانده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محمدرضا پورابراهیمی در هشتاد و چهارمین نشست شورای گفتگوی دولت وبخش خصوصی کرمان گفت: صادرات یکی از حلقه ‌های متصل به تولید است؛ که باید در دو محور مجزای استانی و ملی در دستور کار باشد، اما اکنون مسائل ملی بیشتر در حوزه صادرات موثر است.

وی در ادامه افزود: اما مسائل مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات و نرخ تثبیت تعهدات ارزی چالش اساسی امروز ما در حوزه صادرات است؛ به گونه ای که چالش اساسی که در حوزه صادرات محصولات ما مطرح است، نرخ ارز می‌ باشد و اگر اشتباه دولت‌ های گذشته را دولت فعلی دنبال کند؛ در صادرات غیرنفتی عملا ارزآوری بالایی نخواهیم داشت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، تصریح کرد: اگر دولت اشتباهات سال ‌های گذشته را تکرار کند، صادرات غیر نفتی در کشور رونق نمی گیرد و خروج ارز از کشور ادامه خواهد یافت.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: تغییرات نرخ ارز در اقتصاد ایران اگر چه آثار تورمی دارد و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده؛ اما اتفاق مهم آن جهش صادراتی است که باید اتفاق بیفتد.

وی اظهار کرد: حوزه دانش‌ بنیان اصلی‌ ترین محور توسعه صادرات است و این حوزه ظرفیت های بزرگی در کرمان دارد، که مغفول مانده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان با اشاره به اینکه رشد تولید از مسیر صادرات ارزیابی می شود، اظهار داشت: اعمال سلیقه‌ ها در صادرات محصولات کشاورزی خطرناک است که باید حذف شود، چرا که ۷۰ درصد صادرات استان کرمان، وابسته به اقلیم و مربوط به پسته و مغز آن می‌ باشد و با این حساب صادرات در معرض تهدید جدی است.

پورابراهیمی تصریح کرد: مطالبه جدی ما در استان، اصلاح سیاست‌ های ارزی می‌ باشد، که بخشی از آن محکوم به شکست است و اولین مشکل که وزن اصلی در میان مشکلات را به خود اختصاص داده است، مساله تبادلات ارزی و نبود تناسب آن با نرخ ارز است، که باید به آن توجه کرد، اما تصمیم مهم مجلس در این بخش در شورای نگهبان حذف شد.

وی تاکید کرد: ما به کشاورزی و محصولات معدنی و تغییرات نرخ ارز وابسته هستیم که آثار تورمی داشته و به شدت معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده؛ اما باید جهش صادراتی صورت گیرد، به طور مثال: پارسال در حوزه زغالسنگ، ۶۵۰ میلیون دلار واردات زغال سنگ صورت گرفت و این درحالی است که ما بزرگترین ذخایر زغال سنگ کشور تا ۲۰۰ سال آینده را در اختیار دارد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha