منشی های مطب ها شناسنامه دار می شوند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گفت: با همکاری سازمان نظام پزشکی و بیمه سلامت استان قرار است؛ منشی مطب ها در دوره های آموزشی شرکت کنند و بر این اساس مورد ارزیابی قرار می گیرند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان به همراه معاونان بهداشتی و غذا و دارو در نشستی به مناسبت هفته سلامت، سئوالات اصحاب رسانه را پاسخ دادند.

وضعیت دارو، آخرین وضعیت از کرونا، مشکلات درمانی و تجهیزات درمانی از جمله موضوعاتی بود که اصحاب رسانه در این نشست مطرح کردند.

استخدام ۱۲۰ پرستار در سال جاری

دکتر مهدی احمدی نژاد در این نشست خبری از استخدام ۱۲۰ نیروی پرستار به صورت شرکتی در سال جاری خبر داد و گفت: مجوز استخدام این تعداد نیرو گرفته شده و این تعداد بیشتر در بیمارستان افضلی پور کرمان و بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) شهرستان بافت به کار گرفته می شوند.

وی افزود: یکی از مهمترین علل نارضایتی در بخش درمان، کمبود نیروی پرستار و کادر درمان است؛ که امیدواریم با مجوزهای استخدامی در سال جاری این کمبود ها رفع شود.

شناسنامه دار شدن منشی مطب ها

از دیگر موضوعاتی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این نشست مطرح کرد؛ بحث شناسنامه دار شدن منشی مطب ها بود، که دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: با همکاری سازمان نظام پزشکی و بیمه سلامت استان قرار است؛ منشی ها در دوره های آموزشی شرکت کنند و بر این اساس مورد ارزیابی قرار می گیرند و شناسنامه دار می شوند.

به گفته وی در حال حاضر کلاس های آموزشی ویژه منشی های کلینیک های بعثت آغاز شده و در آینده به سایر استان گسترش می یابد.

وظیفه مسئولان رفع کمبودهاست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخشی از صحبت های خود به چالش ها و تحریم های حوزه سلامت در سال ها ی اخیر اشاره و بیان کرد: در یکی دو سال اخیر سنگین ترین تحریم ها شامل کشور ما شد و با تدابیری که اندیشیده شد؛ توانستیم از این تنگناها عبور کنیم و امروز علی رغم فشارهایی که بر کشور وارد شد حتی در تحریم داروهای بیماران سرطانی بویژه کودکان مبتلا به سرطان، تمام داروها فراهم شده و در اختیار این بیماران قرار گرفته است.

دکتر احمدی نژاد اضافه کرد: ما وظیفه داریم این کمبودها را جبران کنیم و تمام تلاش خود را در این زمینه داریم.

وی در ادامه صحبت ها خود اشاره ای به فعالیت هایی که حوزه بهداشت و درمان کرمان در سال گذشته داشت اشاره و عنوان کرد: در سال گذشته دستگاه "پت اسکن" با همکاری خیریه کمک خریداری شد و به کرمان منتقل شده است و اکنون فضای فیزیکی آن در حال تکمیل است و امیدواریم تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مجوز دستگاه اکو کاردیوگرافی گرفته شده است و وارد استان کرمان شده است و قرار است در کلینیک بعثت مستقر شود و استقرار سی تی آنژیوگرافی در مرکز آموزشی درمانی افضلی پور نیز از اقدامات دانشگاه در سال گذشته عنوان کرد.

دکتر احمدی نژاد، ادامه داد: دو دستگاه ام آر آی به دانشگاه علوم پزشکی کرمان اختصاص داده شده است، که یکی از این دستگاه ها در بیمارستان شفا و دیگری در بیمارستان شهرستان بافت مستقر خواهد شد.

وی به دستگاه "توموتراپی لو انرژی" نیز اشاره کرد؛ که با پیگیری های انجام شده این دستگاه به کرمان تخصیص داده شده و تا پایان اردیبهشت ماه مجموعه درمان سرطان در کرمان کامل می شود.

احداث بیمارستان مادر و کدک

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، در ادامه از اخذ مجوز احداث بیمارستان مادر و کودک تا پایان سال خبر داد و گفت: برای ساخت این بیمارستان از کمک‌ های اوقاف و خیرین استفاده خواهد شد.

دکتر احمدی نژاد، بیان کرد: بیمارستان جایگزین بیمارستان شفا تحت عنوان شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی با ۷۰۰ تختخواب در محل بیمارستان شفا ساخته می‌شود و امسال عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

وی؛ وجود خیرین در استان را نقطه عطفی برای حوزه سلامت عنوان و تصریح کرد: در محل اورژانس قدیم باهنر با همت خیرین مرکز بازتوانی خوبی راه اندازی شد و بازتوانی کودکان با تجهیزات روز دنیا در طبقه فوقانی اورژانس قدیمی راه اندازی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان از راه اندازی کلینیک زخم خبر داد و گفت: محل استقرار کلینیک زخم در خیریه ثامن الحجج(ع) است.

دکتر احمدی نژاد با بیان این مطلب که در دوران کرونا کلینیک فشار خون و دیابت غیرفعال شده بودند، اکنون فعال شده اند و در ادامه طرح پزشکی خانواده شهری را یکی از بحث‌ های مهم دانشگاه علوم پزشکی برشمرد و عنوان کرد: در یکی از شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان پزشکی خانواده امسال به صورت پایلوت اجرا خواهد شد.

وی؛ به فرآیند تاسیس شهرک سلامت اشاره و خاطرنشان کرد: زمین‌ های پیشنهادی موقعیت مکانی خوبی نداشته، باید ابعاد مختلف را در این شهرک دید و محیط خوبی در حوزه‌ های مختلف درمان و دسترسی داشته باشد. به زمینی به مساحت حدود ۳۰ تا ۵۰ هکتار نیاز داریم.

دکتر احمدی نژاد در پاسخ به سئوالی در خصوص بیشترین سرطان های شایع در بین مردان و زنان استان کرمان، عنوان کرد: سرطان مثانه در استان کرمان در بین مردان شیوع زیادی دارد و بعد از آن سرطان ریه و پوست است و در میان زنان به ترتیب سرطان پستان، پوست و تیروئید شایع هستند.

های منشی مطب ها شناسنامه دار می شوند

بیشترین شیوع سرطان در زنان سرطان پستان و در مردان سرطان مثانه است

مدیر گروه مبارزه با بیماری های غیرواگیر نیز در پاسخ به آمار سرطان در استان کرمان، گفت: آمار سرطان بخاطر پیشرفت در تشخیص سرطان ها و همچنین ثبت دقیق آنها، بیشتر شده است.

دکتر کاوه رفیعی پور افزود: بیشترین میزان بروز سرطان در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت زنان ابتدا مربوط به سرطان پستان با ۲۹.۵ نفر، سرطان پوست با ۱۱.۶ نفر، تیروئید ۱۱.۴ نفر و کولورکتال ۸.۵ نفر می باشد.

وی ادامه داد: بروز سرطان در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت مردان مناطق تحت پوشش دانشگاه بیشترین مورد مربوط به سرطان مثانه با ۱۶ نفر، ریه ۱۵.۵، پوست ۱۳.۴، معده ۱۰.۵ و پروستات ۱۰ نفر است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های غیرواگیر تصریح کرد: یکی دیگر از معضلات، شیوع فعالیت بدنی کم در سال ۱۴۰۰ در استان کرمان ۴۳.۵ درصد بالای ۱۸ سال است؛ که این آمار در کشور ۵۱.۳ درصد می باشد.

دکتر رفیعی بیان کرد: شیوع مجموع چاقی و اضافه وزن بالای ۱۸ سال در پیمایش ۱۴۰۰ در استان ۴۸.۸ و در کشور ۶۳ درصد بوده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در این پیمایش ۲۶٫۳ درصد مردم مصرف تنباکو را تجربه کردند؛ که این آمار در کشور ۱۹٫۴ درصد است.

فعالیت قابل قبول پیوند اعضا در دانشگاه علوم پزشکی کرمان

رئیس اداره اعتبار بخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص بحث پیوند اعضا در کرمان گفت: سال ۱۳۸۶ اولین صحبت در خصوص امکان استفاده از ارگان های حیاتی در بیماران مرگ مغزی که هنوز قلب و گردش خون سالم دارند مطرح شد.

دکتر پیمان کارنما در تشریح حکم شرعی پیوند اعضا توضیح داد: مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب توصیه کردند که در صورتی که هیچ منع اخلاقی و شرعی نداشته باشد با رضایت خانواده بلامانع است.

وی بیان کرد: در ابتدا دستورالعملی در منطبق کردن تجارب سایر کشورها با شرع و اخلاق تهیه شد، که اکنون برداشت و پیوند، قلب، کبد، کلیه، مغز استخوان و قرنیه در کرمان براساس قوانین انجام می شود.

رئیس اداره اعتبار بخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: در فروردین ماه در کرمان سه برداشت عضو از بیمار مرگ مغزی را داشتیم؛ که دو کبد و شش کلیه برای پیوند استفاده شد.

دکتر کارنما خاطر نشان کرد: بنیاد نفس در خصوص بخش پیوند فعالیت خوبی داشته و در بخش پیوند بیمارستان افضلی پور، فوق تخصص های پیوند و امکانات خوبی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان وجود دارد.

دانشگاه علوم پزشکی کرمان

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha