کرمان قطب تشخیص و درمان سرطان جنوب شرق کشور می شود

معاون توسعه، مدیریت منابع و برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: با بهره برداری از دستگاه توموتراپی در بیمارستان شفای کرمان چرخه تشخیص و درمان سرطان در منطقه جنوب شرق کشور تکمیل می شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر سید میثم موسوی ۱۰ خرداد ماه در نشست خبری، گفت: دستگاه توموتراپی هفته قبل از گمرک بندرعباس حمل و اکنون در بیمارستان شفای کرمان مستقر شده و در حال حاضر در حال نهایی سازی زیر ساخت این دستگاه هستیم و طی هفته های آتی به بهره برداری خواهد رسید و برای خرید این دستگاه ۳ میلیون یورو هزینه شده است.

وی از مسئولان دانشگاه بویژه رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دکتر پور ابراهیمی نماینده مردم شهرستان های کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی و دکتر نوحی رئیس مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی بواسطه حمایت ها قدردانی کرد.

درمان سرطان کودکان با دستگاه توموتراپی

مدیر گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه دستگاه توموتراپی نسل سوم دستگاه های پرتودرمانی در دنیا است، تصریح کرد: با نصب و راه اندازی دستگاه توموتراپی در بیمارستان شفا کودکان مبتلا به سرطان که نیاز به پرتو درمانی دارند، با کیفیت بهتری درمان می شوند.

دکتر علی جمعه زاده با بیان اینکه این دستگاه توموتراپی در سوم خرداد ماه سال جاری به دانشگاه علوم پزشکی تحویل داده شد، بیان کرد: از خرداد سال ۹۸ درگیر خریداری این دستگاه بودیم و در یک سال گذشته به ویژه شاهد تلاش های شبانه روزی دکتر احمدی نژاد رئیس دانشگاه و سایر مدیران دانشگاه برای اختصاص این دستگاه به کرمان بودیم که جای تشکر و قدردانی دارد.

وی با بیان اینکه مردم کرمان لیاقت بهترین ها را دارند و بهترین درمان ها و بهترین تجهیزات باید برای آنها باشد، اظهار کرد: دستگاه توموتراپی نسل سوم دستگاه های پرتو درمانی در دنیا است و دستگاهی که به دانشگاه علوم پزشکی کرمان تحویل داده شده از کمپانی("اکیوری" ACCURAY) آمریکا و یکی از جدید ترین دستگاه های پرتو درمانی در دنیاست.

مدیر گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، بیان کرد: توموتراپی دستگاه خاص و ویژه است که تکنیک «هلیکال رادیوتراپی» را انجام می دهد و در این تکنیک بیمار و تخت همزمان در یک تونل وارد می شوند و ۳۶۰ درجه دستگاه تومور سرطانی را مورد تهاجم قرار می دهد و با کیفیت بسیار بالایی می تواند درمان را انجام دهد.

دکتر جمعه نژاد، در مورد دیگر مزیت های این دستگاه، عنوان داشت: این دستگاه برای درمان تومورهای سر و گردن نتایج بسیار خوبی را به همراه دارد.

وی افزود: از دیگر مزیت های این دستگاه انجام تکنیک های "آی ام آر تی"، "آی جی آر تی"، "اس آر اس" و "اس بی آر تی" است.

مدیر گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: دستگاه سی تی اسکن سوار بر این دستگاه می تواند تکنیک پیشرفته آر جی آی تی را برای بیماران مبتلا به سرطان و همچنین رادیو تراپی تطبیقی را انجام دهد و این قابلیت را نه در کرمان و در نه در استان های همجوار شامل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد، بوشهر و هرمزگان نداشتیم.

دکتر جمعه نژاد، اظهار داشت: برخی از تومورهای سرطانی در بعضی از نقاط بدن قرار دارند که نقاط حساس هستند و اشعه دادن به آن با دستگاه های دیگر می تواند به بافت های سالم ضرر بزند، این دستگاه می توان تومورهای سرطانی را درمان کند.

وی تصریح کرد: تمامی بیماران مبتلا به سرطان که نیاز به تکنیک های پیشرفته رادیوتراپی داشتند، دستگاه فوق قابلیت انجام این تکنیک های پیشرفته را دارد و با راه اندازی این تکنیک های پیشرفته نیاز به سفر جهت درمان به شهرهای دیگر را نخواهند داشت.

کرمان قطب تشخیص و درمان سرطان جنوب شرق کشور می شود

نیاز ۶۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان به پرتو درمانی

فیزیسیست پرتو درمانی بیمارستان شفا کرمان، گفت: ۶۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان(تومورهای توپر) نیاز به پرتو درمانی دارند و این تکنیک می تواند قبل از شیمی درمانی، بعد از شیمی درمانی، حین شیمی درمانی، قبل از جراحی و بعد از جراحی انجام شود.

دکتر جمعه زاده در مورد ضرورت نصب دستگاه توموتراپی در بیمارستان شفا، گفت: بخش پرتودرمانی بیمارستان شفا قدمت بیست و پنج ساله دارد و از با سابقه ترین بخش های پرتو درمانی ایران به شمار می رود و به نوعی دومین دستگاه رادیوتراپی از نوع نپتون در این بخش نصب بود و در حال حاضر تجهیز بخش پرتودرمانی به یک دستگاه پیشرفته نیاز بود.

وی ابراز داشت: با توجه به اینکه کرمان از نظر زیر ساخت نصب دستگاه های پیشرفته مناسب بود، وزارتخانه بر اساس سند درمان کشور که در این سند نیاز کرمان به دستگاه پرتو درمانی پیش بینی شده بود، در خردادماه سال ۹۸ موافقت خود را برای اختصاص دستگاه پیشرفته پرتو درمانی اعلام کرد.

مدیر گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، اضافه کرد: از مهرماه سال ۹۴ دانشگاه علوم پزشکی کرمان تربیت رزیدنت رادیوآنکولوژی را انجام می دهد ، دستیاران رادیو آنکولوژی بعد از اتمام درس متخصص رادیوتراپی می شوند و ما در بحث آموزش رزیدنت ها هم می توانیم از این دستگاه استفاده کنیم.

هزینه درمان بیماران با تعرفه دولتی

دکتر جمعه نژاد، بیان کرد: هزینه درمان بیماران با دستگاه توموگرافی دولتی است و تقریبا هزینه از جیب بیمار صفر است و ۹۰ درصد موارد سرطانی با این دستگاه درمان می شوند.

وی در مورد اینکه بیماران سرطانی از استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان به کرمان مراجعه می کنند، اظهار کرد: در حال حاضر به بیمارستان های شفا و افضلی پور روزانه حدود ۱۶۰ بیمار برای درمان سرطان مراجعه می‌کنند و با نصب این دستگاه حدود ۸۰ بیمار دیگر را امکان پذیرش داریم.

مدیر بودجه دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به مراحل سخت موافق مسئولان وزارت بهداشت برای خرید این دستگاه، گفت: کار بسیار سختی بود زیرا خیلی از دانشگاه های علوم پزشکی نیز نیاز داشتند اما به دلیل اینکه درکرمان زیر ساخت های آن فراهم بود به کرمان اختصاص داده شد.

علیرضا کرمانی زاده افزود: با توجه به بعد مسافت استان های جنوب شرق با تهران، حق مردم جنوب شرق بود که مراحل درمانی سرطان در نزدیکترین مرکز به استانشان انجام شود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha