کریمه کنگو مهم ترین و گسترده ترین بیماری ویروسی

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مهم ترین و گسترده ترین بیماری ویروسی منتقل شونده از طریق کنه است.

به گزارش خبگزاری سلامت (طبنا) از فارس، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مهم ترین و گسترده ترین بیماری ویروسی منتقل شونده از طریق کنه است. این بیماری در بیش از ۳۰ کشور دنیا وجود داشته و در قاره های آفریقا، اروپا و آسیا اندمیک است. در ایران از سال ۱۳۷۸ به بعد این بیماری رشد فزاینده‌ای داشته و با گرم‌شدن هوا و گسترش شیوع این بیماری، راه‌های پیشگیری از ابتلا و درمان آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

دکتر ندا سادات تراب متخصص بیماری های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت:

طبق آمار ارسالی وزارت بهداشت از چهار ماه گذشته تا کنون در کشور، حدود ۵۴ نفر به این بیماری مبتلا شده اند. در جهرم هم در اردیبهشت ماه گذشته، خانمی ۳۶ ساله از روستای توابع زرین دشت داراب در بیمارستان پیمانیه بستری شد. بیمار با وجود دریافت اقدامات درمانی به دلیل وخیم شدن بیماری، جان خود را از دست داد.

روش های انتقال ویروس این بیماری به انسان
از طریق گزش کنه یا له کردن کنه با دست برهنه، تماس مستقیم با خون، ترشحات و بافت های حیوان های آلوده در حین ذبح و تمیز کردن لاشه و خرد کردن گوشت، تماس مستقیم با بیمار و تماس با خون و بافت بیماران به خصوص در مرحله خونریزی است.

علائم بیماری:
بیمار دچار سردرد شدید، تب، لرز، درد عضلانی به خصوص در پشت و پاها و درد مفاصل، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم،
ترس از نور )حساسیت به نور می شود. ممکن است حالت تهوع، استفراغ بدون ارتباط با غذا خوردن و گلو درد و التهاب ملتحمه در اوایل بیماری وجود
داشته باشد که گاهی با اسهال و درد شکم و کاهش اشتها همراه است. تب معمولا بین ۳ تا ۱۶ روز طول می کشد. بیماران دچار تورم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه، پرخونی خفیف حلق می شوند.

پیشگیری:
افراد درهنگام تماس با دام با دست بدون حفاظ اقدام به جدا کردن کنه و حتی له کردن آن نکنند. دامداران در هنگام تماس با دام از لباس پوشیده مخصوصا با رنگ روشن استفاده کنند و بعد از خروج از محل نگهداری دام ها، لباس های خود را تعویض نمایند. استفاده از دورکننده حشرات بر روی لباس و کفش توصیه می شود. در صورت کار یا بازی در مناطق آندمیک باید روزانه پوست بدن از لحاظ امکان چسبیدن کنه بررسی شود و کنه های احتمالی به وسیله پنس با دقت جدا شوند.

توصیه می شود به مدت ۲۴ ساعت لاشه حیوان پس از ذبح در یخچال نگهداری شود.
از خوردن جگر خام خودداری شود.
ذابحین در موقع ذبح دام ها باید از وسایل ایمنی شامل کلاه، ماسک، روپوش، پیشبند پلاستیکی، چکمه و دستکش لاستیکی استفاده نمایند.
در صورت ذبح دام، روی خون و ترشحات ریخته شده محلول سفیدکننده خانگی با رقت ۱ به ۱۰ ریخته شود و پس از ۱۵ دقیقه با آب و مواد شوینده شسته شود. توصیه بر این است که افراد از مصرف گوشت دام هایی که به طور غیر بهداشتی ذبح و عرضه گردیده اند خودداری نمایند.

با توجه به حساسیت ویروس نسبت به حرارت و از بین رفتن آن ظرف مدت ۳۰ دقیقه در حرارت ۵۶ درجه سانتیگراد، در صورتی که فرآورده های دامی به خوبی با حرارت پخته شوند؛ خطر انتقال بیماری وجود نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha