۹۹ درصد نوزادان شیرخوارگاه های استان کرمان به اعتیاد مبتلا هستند!

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان کرمان گفت: ۹۹ درصد نوزادانی که به شیرخوارگاه‌ های استان کرمان می‌ آورند، معتاد هستند و نوزادان متولد شده از مادر مبتلا به هروئین نیز در کرمان داریم.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ خسرو ملکشاهی، گفت: بیشترین نوع مصرف مواد مخدر در استان کرمان سنتی از جمله تریاک و متعلقات آن است؛ اما در نسل جوان مصرف مواد صنعتی اولویت بالا و نگران کننده ای دارد.

وی افزود: شرایط اعتیاد در استان کرمان خیلی جالب نیست و طبق آماری که به ما اعلام شده در مصرف مواد مخدر کرمان جزو چند استان نخست است. مصرف مواد مخدر به سمت مواد محرک در حال حرکت و متوسط سنی مصرف مواد مخدر در حال نزول است.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان کرمان گفت: ۹۹ درصد نوزادانی که به شیرخوارگاه‌ های استان کرمان می‌آورند، معتاد هستند و نوزاد متولد شده از مادر مبتلا به هروئین نیز در کرمان داریم.

ملکشاهی ادامه داد: در گذشته سن مصرف مواد زیر ۳۵ سال بود که اکنون به زیر ۳۰ سال رسیده است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد مصرف کنندگان مواد مخدر در استان کرمان بانوان هستند، گفت: اعتیاد یکی از دلایل بروز آسیب های اجتماعی است.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان کرمان همچنین با اشاره به اینکه قانون اختیاری شدن غربالگری ژنتیک ابلاغ نشده است، تصریح کرد: سالانه ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار معلولیت در کشور به وجود می‌ آید، که ۵۰ درصد آنها ژنتیکی است.

ملکشاهی با بیان اینکه توسعه مشاوره ژنتیک سیاست ما در بهزیستی است، بیان داشت: بیش از ۲۰ هزار بیماری ژنتیکی داریم؛ اما خانواده ها مشاوره ژنتیک را می بینند و دانش جامعه در این مورد افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به افزایش آمار سالمندی در جامعه گفت: آمار سالمندان استان کرمان حدود ۹ درصد است، اما اگر پیشگیری انجام نشود این آمار به ۳۰ درصد خواهد رسید که باید جمعیت جوان جایگزین شود.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان کرمان بیان کرد: خانواده‌ هایی که دارای بیش از ۵ معلول هستند؛ مورد شناسایی قرار گرفته اند، که در کل استان ۹ خانواده وجود دارد.

ملکشاهی با بیان اینکه معلولیت‌ های جسمی حرکتی، در صدر معلولیت‌ های استان کرمان قرار دارند افزود: تصادفات عامل اصلی و سقوط از ارتفاع عامل بعدی ایجاد معلولیت های جسمی حرکتی است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳ سال است که غربالگری های ژنتیکی توسط دولتمردان محدود شده است؛ که ما نیز به برخی موارد آن نقد داریم، عنوان داشت: بیش از ۲۰ هزار بیماری ژنتیکی وجود دارد و مشاوره دادن در بخش ژنتیک دشوار است؛ زیرا باید در مورد تولد یک انسان تصمیم گیری و مشاوره داد.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان کرمانی افزود: ۱۱ مرکز غربالگری ژنتیک در استان کرمان وجود دارد و مشاوران خوبی در این بخش در کرمان فعال هستند.

ملکشاهی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی در بخش غربالگری ژنتیک اقدامات موثری انجام داده است؛ به طوری که ۹ خانواده پنج معلول و بیشتر در کل استان در وهله نخست با هدف انجام مشاوره شناسایی شدند و اکنون به فاز ۲ معلولیتی ها رسیده ایم.

اداره کل بهزیستی استان کرمان

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha