برنامه جدید مجلس برای برگزاری انتخابات تناسبی

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، تاکید کرد: باتوجه به این‌که نظر هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام این بوده که برگزاری انتخابات تناسبی در شرایط کنونی با عدالت اجتماعی در تضاد است این احتمال نزدیک به صفر است که این موضوع در قالب طرح دو فوریتی دنبال شده و تا انتخابات سال جاری مجلس به نتیجه برسد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا) ولی‌الله بیاتی، در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری انتخابات تناسبی در قالب طرحی جداگانه در مجلس دنبال خواهد شد، بیان کرد: برگزار انتخابات به صورت تناسبی یک طرح جدید در کشور بوده و نیازمند زیرساخت است. اجرای این موضوع نیز دارای پیچیدگی است. یکی از دلایلی که هیات عالی نظارت مجمع این موضوع را تایید نکرد، بحث پیچیدگی آن بود.

وی در ادامه اظهار کرد:در نهایت این بحث در کمیسیون مطرح شد که بحث برگزاری انتخابات تناسبی از قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس حذف شود تا 59 ماده دیگر این طرح به خاطر این یک ماده بر روی زمین نماند و در مقابل اگر ضرورتی ایجاد شد بحث برگزاری انتخابات به صورت تناسبی در قالب طرحی دو فوریتی در مجلس دنبال شود.

نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر این طرح دو فوریتی نیز مطرح شود باید تمام این فرآیندها را طی کند. احتمال آن خیلی ضعیف است که بحث برگزاری انتخابات تناسبی در چند ماه پیش رو به نتیجه رسیده و به انتخابات سال جاری مجلس برسد. کلیات اجرای انتخابات تناسبی ایده خوبی است اما نیازمند زیرساخت است. از طرف دیگر نظر هیات عالی نظارت بر این موضوع تاکید دارد که در شرایط کنونی این موضوع با عدالت اجتماعی در تضاد است و عدالت انتخاباتی رعایت نخواهد شد.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، تاکید کرد: از نظر بنده احتمال تصویب و رسیدن این طرح به انتخابات سال جاری مجلس صفر است. بر روی اصلاح قانون انتخابات در مجلس حدود دو سال کار شد. از طرف دیگر با زیرساخت های فعلی امکان برگزاری انتخابات تناسبی وجود ندارد. این احتمال خیلی ضعیف است که این موضوع به این مهمی به صورت دو فوریتی تصویب شود.

پیش از این نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، پیش‌بینی کرده بودند تا انتخابات مجلس در تهران به صورت تناسبی برگزار شود. اما این موضوع مورد ایراد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت و در نهایت پس از چندین بار رفت و برگشت این طرح بین مجلس و مجمع، نمایندگان مجلس شورای اسلامی این بند را از طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی حذف کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha