۱۶ سال اهدای خون کاملا داوطلبانه دستاورد نظام سلامت است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه سازمان‌های بین‌المللی به موفقیت‌های نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران اذعان دارند، گفت: ۱۶ سال اهدای خون کاملاً داوطلبانه یکی از دستاوردهای بزرگ حوزه سلامت است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا) بهرام عین‌اللهی روز دوشنبه در آیین گرامیداشت روز ملی اهدای خون (۹ مرداد) و چهل و نهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال افزود: در جمهوری اسلامی دستاوردها و موفقیت‌های بزرگی در حوزه سلامت داشتیم و سازمان‌های بین‌المللی به آن اذعان دارند.

وی اظهارداشت: در این حوزه بهداشت، درمان و آموزش ادغام شده است و نمونه آن بانک خون است که یک کار علمی و دانشگاهی است و در آن دانشجو نیز تربیت می‌شود و اثرات متقابل علم و دانش و نیروی انسانی را مشاهده می‌کنیم. در این گونه مراکز نیروی دانشجو تربیت می‌شود و اثرات متقابل علم و دانش و نیروی انسانی را مشاهده می‌کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در ۲ سال خدمتی که در دولت داشته‌ام، معاون اول رئیس جمهور پشتیبانی‌های زیادی را در حوزه بهداشت و درمان داشت.

وی با اشاره به سفرهای استانی خود گفت: این پشتیبانی را در بانک خون و به خصوص در دوران کرونا شاهد بودیم همچنین موفقیت‌هایی که در دوران کرونا اعم از تهیه و ساخت و توزیع واکسن داشتیم نیز نمونه‌های دیگری از این پشتیبانی است.

عین‌اللهی گفت: نیاز داریم از وضعیت خام فروشی پلاسما نجات پیدا کنیم. در گذشته نیز اعتباراتی در این زمینه اختصاص داده شد اما اقدام موثری صورت نگرفت. اهدای خون جدای از اینکه یک روش در درمان بیماری‌ها است اما در کشور ما نمادی از ایثارگری است و در کشور ما فروش خون نداریم و خون به صورت رایگان در اختیار مردم و افرادی که به خون نیاز دارند قرار می گیرد و افرادی هستند که بارها بارها خون اهدا می‌کنند و شاید در کشورهای دیگر کمتر این اقدام نیکو را می‌بینیم.

وی با بیان اینکه انتقال خون نمادی از دانش ایثار و تخصص است، یادآور شد: در دوران دفاع مقدس که همه مردم به هر شکلی می‌خواستند به دفاع مقدس کمک کنند، بسیاری از افراد نیز با خون خود کمک می کردند و ما از همان زمان در این زمینه رشد و جهش را آغاز کردیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: امروزه سازمان انتقال خون ایران از نظر سازمان بهداشت جهانی مرجع منطقه است همچنین سازمان انتقال خون از سوی انجمن آسیایی طب انتقال خون مرجع شناخته شده است و از نظر بین المللی این افتخار را داریم که با کیفیت عالی کار را انجام دهیم.

عین اللهی با اشاره به رشد علمی در سازمان انتقال خون تصریح کرد: در حوزه زیست فناوری در بعد پیشرفته‌ای از انتقال خون فعالیت می‌کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به سیاست وزارت بهداشت در احداث مراکز انتقال خون در شهرهای مورد نیاز، تصریح کرد: صدرصد نیاز خون کشور در سال ۱۴۰۱ تامین شد و ذخایر به 2 برابر افزایش یافت و سردخانه هایی در قزوین به میزان صد هزار لیتر و در اراک به میران ۶۰ هزار لیتر ایجاد شد.

نیاز به خون در کشور به طور کامل تامین می‌شود

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: اکنون همه نیاز مراکز درمانی و بیمارستانی در کشور به خون و فرآورده خونی تامین می‌شود.

مصطفی جمالی افزود: برای نخستین بار در سال ۱۴۰۱ توانستیم ۱۰۰ درصد خون مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستانی در کشور را تامین کنیم و این در حالی بود که در سال‌های قبل از آن ۸۵ درصد از خون مورد نیاز تامین می‌شد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: اکنون در زمینه تهیه‌ خون و ذخیره هیچ گونه کاستی نداریم و در حوزه سلامت خون در حد کشورهای اروپایی و آمریکایی که با درآمد بالا هستند قرار داریم در حالی که کشور ما از نظر درآمد در حد متوسط است.

وی افزود: اهدا کنندگان خون را به عنوان سرداران گمنام سلامت می‌شناسیم و کارکنان اهدای خون نیز در زمره سربازان گمنام حوزه سلامت قرار دارند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون اعلام کرد: اکنون ذخایر خون تا پایان سال تامین شده است و دغدغه‌ای در این زمینه نداریم و این امر را مدیون اهدا کنندگان خون هستیم.

وی گفت: در آیین امروز، سه رونمایی داریم که آرزوی ۲۰ ساله ما بود؛ یکی شامل آزمایش مولکولی که به همت دولتمردان امروز شاهد راه‌اندازی آن هستیم که برای تشخیص عفونت‌های مانند ایدز و هپاتیت بکار گرفته می‌شود که امیدواریم دولت در این زمینه حمایت‌های لازم را داشته باشد.

جمالی ادامه داد: در مورد پلاسما هم توانسته‌ایم از ۱۹۰ هزار لیتر پلاسما ۲۵۰ هزار لیتر پلاسما برسیم که در این زمینه ۳۰ درصد افزایش پلاسما بالا رفته است و امیدواریم در این مورد گام‌های موثری برداشته شود.

براساس این گزارش، در آیین گرامی‌داشت روز ملی اهدای خون که با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت مدیرعامل سازمان انتقال خون و برگزار شد از دستاوردهای سازمان انتقال خون و تمبر نذر اهدای خون و چهل و نهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون رونمایی شدهمچنین از دو مرکز اهدای خون در آذربایجان غربی در شهرستان بوکان و شهرستان بافق در استان یزد به صورت ویدیو کنفرانس افتتاح شد.

آیین گرامیداشت روز ملی اهدای خون (۹ مرداد) و چهل و نهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال از کارکنان نمونه انتقال خون در سراسر کشور، اهدا کنندگان نمونه، خیرین و سفیران اهدای خون نیز تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha