کد خبر: 202236
۱۴ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۳۰
۸۲ بیمار در جهرم دیالیز می شوند

یک سوزن که یک لوله متصل است، در محدوده بازو یا گاهی ران وارد بدن می‌شود. خون از راه این لوله به دستگاه دیالیز در بیرون از بدن انتقال می‌یابد. دستگاه دیالیز خون را تصفیه می‌کند و خون تصفیه شده را از راه یک لوله‌ی دیگر به بدن وارد می‌کند. این کار به طور معمول هفته‌ای سه روز باید انجام شود و هر نوبت آن حدود ۴ ساعت طول می‌کشد. این بخشی از رنجی ایست که بیماران دیالیزی باید آن را تحمل کنند.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، دکتر عبدالوهاب رحمانیان رئیس بیمارستان استاد مطهری جهرم گفت: اختلال های ارثی و بیماری مادرزادی کلیه و در کنار آن دیابت و فشار خون کنترل نشده از بیماری های مزمنی است که منجر به نارسایی کلیوی و در نهایت دیالیز شدن فرد می شود. معمولا بسیاری از افراد از بیماری حاد کلیوی خود اطلاع ندارند، در حالی که با یک آزمایش خون به راحتی می توان از عملکرد صحیح کلیه ها آگاه شد.

وی با بیان آنکه چه زمانی بیماران به دیالیز نیاز دارند گفت: کلیه ها مسئول تصفیه کردن مواد زائد از خون هستند زمانیکه کلیه ها قادر به پاکسازی و تصفیه خون نباشند، سطح مواد زائد معمولاً کم کم در بدن افزایش می یابد. پزشکان مواد شیمیایی مختلفی را در خون اندازه گیری می کنند تا ببینند چه زمان دیالیز برای بیمار لازم است. دو مورد از مهمترین مواد شیمیایی موجود در خون که برای این مورد اندازه گیری می شوند، کراتینین و اوره خون است. وقتی مقدار این دو ماده در خون بالا می رود، نشان دهنده این است که توانایی کلیه ها برای تصفیه بدن از مواد زائد پایین آمده و فرد باید تحت دیالیز قرار گیرد.

وی بیان کرد: در سال گذشته ۱۰ هزار و ۸۰۰ دیالیز در بیمارستان استاد مطهری جهرم انجام شده که تعداد آقایان بیشتر از خانم ها بوده است.

رییس بیمارستان استاد مطهری در ادامه توضیح داد که بخش دیالیز بیمارستان استاد مطهری دارای ۲۱ تخت فعال است و روزانه در دو شیفت صبح و عصر نزدیک به ۴۰ نفر برای انجام دیالیز به این بخش مراجعه می کنند.

به گفته وی بیماران دیابتی، فشار خونی، بیماران کلیوی پلی کیستیک که جنبه ارثی دارد، افراد با مشکل سنگ کلیه، کسانی که دچار مسمومیت با الکل و قرص شده اند و ... در این بخش بستری و تحت دیالیز قرار می گیرند.

وی اشاره کرد که دیابت و فشار خون از بیماری های مزمن شایع در شهرستان است که باعث نارسایی کلیه و در نتیجه دیالیز شدن افراد می شود. اکثر بیماران دیالیزی این بخش به دلیل ابتلا به این دو بیماری مزمن به این بخش مراجعه می کنند.


دکتر رحمانیان با اشاره به انواع دیالیز گفت: دو نوع دیالیز داریم دیالیز خونی و دیالیز صفاقی. در دیالیز خونی یا همودیالیز برای خارج کردن مواد زائد و آب اضافی از بدن به وسیله دستگاه همودیالیز از یک نوع فیلتر خاص استفاده می کنند و در دیالیز صفاقی از مایعی که با یک لوله پلاستیکی در حفره شکم بیمار قرار داده می شود، مواد زائد و آب اضافی از بدن خارج می شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برای دیالیز شدن بیماران بصورت همودیالیز، ۲۱ دستگاه دیالیز در بخش موجود است. همچنین ۵ بیمار در منزل تحت دیالیز صفاقی هستند.

دکتر محمد مرتضایی مدیر امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز در گفتگو با وبدا جهرم با اشاره به ۹۸ بیمار کلیوی که تحت پوشش خدمات درمانی دانشگاه هستند گفت: ۸۲ نفر از آنها از جهرم و ۱۷ نفر از آنها از شهرستان خفر هستند که بیمارستان خاتم الانبیاء خفر خدمات رایگان درمانی در اختیار این عزیزان قرار می دهد.

به گفته وی آزمایشات دوره ای، خدمات دندان پزشکی، دیالیز، خدمات بستری و دارویی از اقداماتی است که دانشگاه بصورت رایگان برای این بیماران انجام می دهد.

دکتر مرتضایی اضافه کرد: از ۹۸ بیماری که در شهرستان تحت دیالیز قرار می گیرند، ۵۴ نفر از آنها آقا و ۴۴ نفر از انها خانم هستند. جوان ترین بیمار، آقایی ۱۲ ساله و مسن ترین آنها خانمی ۸۹ ساله است.


گفتنی است در بخش دیالیز بیمارستان استاد مطهری جهرم ۵ پزشک متخصص داخلی و ۱۲ پرستار در حال خدمت هستند. این بخش از شنبه تا پنج شنبه حتی در روز های تعطیل فعال و تنها در روز های جمعه ۲۴ ساعته بصورت آنکال است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha