پیام اربعین؛ جاری بودن خون امام حسین(ع) در رگ‌های تاریخ است

استادیار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: مهمترین پیام اربعین این است که خون امام حسین(ع) هنوز در رگ‌های تاریخ جاریست و اگر این پیام فراگیر شود زمینه ظهور حضرت مهدی(عج) فراهم خواهد شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت(طبنا)، داود معماری اظهار کرد: راهپیمایی اربعین استمرار حرکت حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) است چراکه حضرت زینب(س)، امام سجاد(ع) و اسرای کربلا پس از عصر عاشورا با جهاد تبیین نگذاشتند عاشورا به فراموشی سپرده و تحریف شود و توانستند از این طریق پیام ناب امام حسین(ع) را به گوش مردم برسانند.

وی ادامه‌ داد: در راهپیمایی اربعین باید به دنبال این باشیم که پیام ظلم‌ستیزی امام حسین(ع)، استکبارستیزی و عدالت گستری شهدای کربلا را به گوش مشتاقان آزادگی در اقصی نقاط جهان برسانیم.

معماری گفت: به هر اندازه که راهپیمایی اربعین در جهان گسترش پیدا کند پیام امام حسین(ع) هم جهانی‌تر خواهد شد؛ مهمترین پیام اربعین این است که خون امام حسین(ع) هنوز در رگ‌های تاریخ جاریست و اگر این پیام فراگیر شود زمینه ظهور حضرت مهدی(عج) فراهم خواهد شد.

وی بیان کرد: در هر روزگاری باید متناسب با همان روزگار عمل کرد برای آشنایی نسل امروز با پیام امام حسین(ع) باید علاوه بر روش‌های سنتی مانند روضه و منبر از ابزارهای امروزی همچون ابزار هنری، صوتی، تصویری، تلویزیون، سینما، تئاتر و فضای مجازی استفاده کرد.

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تصریح کرد: باید سعی کنیم با ادبیات متناسب با نسل امروز با آن‌ها صحبت کنیم، به طور مثال فیلمنامه، کتاب، رمان و موسیقی با محتوای اربعین و ظاهری جذاب تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حضور در پیاده‌روی اربعین نباید فقط از روی احساسات باشد بلکه آن‌ها که در این مراسم حضور پیدا می‌کنند باید هم نسبت به اربعین و امام حسین(ع) معرفت داشته باشند و هم از نظر معنوی جذب پیام امام حسین(ع) شده باشند.

معماری تصریح کرد: فردی که در این پیاده‌روی شرکت می‌کند اگر از دل و جان حسینی باشند در طول سال هم راه شهدای کربلا را پیش خواهد گرفت و سعی می‌کند که در امور خیر دستی بر آتش داشته باشد و به یاری رساندن محرومان توجه ویژه کند.

اهمیت فعالیت موکب‌ها در طول سال

وی افزود: نکته مهم اینکه سعی کنیم تشکل و موکب‌هایی که در اربعین به راه می‌افتد در طول سال هم تداوم داشته باشند، در مساجد سازماندهی و تقویت شوند تا هر کدام از آنان در طول سال خیریه‌ای برای کمک به مستضعفان باشند.

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر شاهد استقبال بی‌نظیر مردم برای حضور در راهپیمایی اربعین هستیم و این موضوع فرصت خوبی است که بتوانیم برای سایر ملت‌ها، کشورها و مشتاقان، پیام عاشورا و اهداف نظام اسلامی، امت اسلامی و تمدن نوینی که به آن خواهیم رسید را ترسیم کنیم.

وی افزود: چگونگی تبیین تمدن نوین اسلامی برای جهانیان نیاز به چند تدبیر دارد؛ از جمله اینکه ثمرات انقلاب اسلامی و آزمون‌های پشت سر گذاشته را به تصویر بکشیم تا دستاوردها نشان داده شود.

معماری عنوان کرد: نظام اسلامی در صورتی می‌تواند دیگران را به سوی خود ترغیب کند که دستاوردهای خود در حوزه‌های معنوی، فرهنگی، تمدنی، مادی همچون رفاه مردم، سطح علم و دانش و عزتمندی مردم ایران در سطح جهان را نشان دهد.

وی بیان کرد: راهپیمایی اربعین فرصت خوبی است که موفقیت‌های کشورمان را به مشتاقان نظام اسلامی نشان دهیم، لازم است که در خصوص موضوع اربعین و پیام عاشورا کلیپ و مقاله‌هایی تهیه شود که برای همگان قابل فهم باشد.

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) اظهار کرد: شیعیان نیز هر چقدر که از نظر اعتقادی و اخلاقی به امام حسین(ع)، شهدای کربلا و الگوهای اسلامی شبیه باشند مشتاقان اسلام نیز در راهپیمایی اربعین با این الگوها آشنا خواهند شد.

وی افزود: راهپیمایی اربعین به ماه رمضان شباهت دارد، خداوند در قرآن کریم می‌فرماید در ماه رمضان طوری روزه بگیرید که به تقوا برسید یعنی شما یک ماه روزه بگیرید که در ۱۱ ماه بعدی انسانی متقی باقی بمانید، در راهپیمایی اربعین هم باید با اهداف امام حسین(ع) و یارانش از نظر عقلی، فکری، معنوی و روحی آشنا و ملموس شویم تا از اربعین برای یک سال پیش رو درس بگیریم و همواره حسینی باقی بمانیم.

انتهای پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha