مقابله با ریزگرد ها با تولید ۳ میلیون نهال

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس از تولید ۳ میلیون اصله نهال برای مقابله باریزگردها در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از گنبد کاووس؛ فرشید رحمانی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس گفت: در راستای مقابله با بیابان‌زایی و ریزگرده‌ها، تعداد ۳ میلیون و ۳۴۲ هزار اصله نهال بصورت بوته‌کاری و نهال غیرمثمر در گنبدکاووس در حال تولید است.

وی افزود: افزایش تعداد روزهای وجود گرد و غبار و ریزگرد در شهرستان گنبدکاووس و بخش داشلی‌برون زنگ خطری برای شهرستان است.

رحمانی تصریح کرد: بخشی از این ریزگردها به واسطه وجود صحرای «قره‌قوم» در مرز ایران و ترکمنستان بوده که علاوه بر ایجاد ارتباط با کشور ترکمنستان و رایزنی برای حل این مشکل، بهترین راهکار مقابله با گرد و غبار و ریزگرد، توسعه فضای سبز به ویژه در اراضی شمال گنبدکاووس است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس با بیان اینکه ۲۰۰هزار هکتار از اراضی شمال در معرض ریزگرد قرار دارد، خاطرنشان‌کرد: اعتبارات شهرستان گنبدکاووس در حوزه تولید نهال و مقابله با ریزگرد و بیابانی شدن اراضی شهرستان از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهور به استان گلستان پنج برابر نسبت به سال گذشته افزایش داشته و در همین راستا ۲ میلیون و ۴۱۶ هزار اصله نهال بصورت بوته‌کاری در حال تولید است.

وی ادامه داد:با هدف زراعت چوب و توسعه فضای سبز ۹۲۶هزار اصله نهال غیرمثمر تولید شده تا در اراضی در معرض بیابانی شدن و ریزگرده‌ها کشت شود.

رحمانی گفت: با تولید این نهال‌ها و بوته‌کاری، میزان تولید نهال و بوته در گنبدکاووس به ۳ میلیون و ۳۴۲ هزار اصله می‌رسد که این میزان، یک سوم تعهد شهرستان در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور است.

وی بیان کرد: برای مقابله با ریزگرد و بیابانی شدن اراضی شهرستان هفت کارگروه در اداره منابع طبیعی تشکیل شد و این اداره آمادگی دارد تا نهال رایگان را به مدارس، آموزشگاه‌ها، ادارات و دهیاران اهدا نماید تا آنها این نهال‌ها را در فضاهای موجود غرس کنند.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس ابرازکرد: با توجه به اینکه بیشتر اراضی کشاورزی شمال گنبدکاووس دیمزار و کم‌بازده است، اداره منابع طبیعی این آمادگی را دارد تا نهال رایگان بصورت بوته‌کاری در اختیار کشاورزان قرار دهد تا آنها بجای کشت محصولات کشاورزی، بوته‌کاری نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha