آزمایشگاه در آستانه تعطیلی/ مردم قربانی مشکلات مالی

آزمایشگاه تخصصی و فوق تخصصی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند این روزها گریبان‌گیر مشکلات مالی است و اگر نگاه ویژه به آن نشود پرونده این آزمایشگاه برای همیشه بسته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان‌جنوبی، هدف از راه‌اندازی آزمایشگاه دولتی امام رضا بیرجند ارائه بهترین خدمات با بالاترین کیفیت و کمترین هزینه به مردم بوده اما این روزها این آزمایشگاه با مشکلات شدید مالی دست و پنجه نرم می کند.

این آزمایشگاه دارای بخش‌های سرولوژی، ایمونولوژی، خون شناسی، انگل شناسی، هورمون شناسی، میکروب شناسی و قارچ شناسی است و همچنین در این آزمایشگاه نیروی انسانی بسیار قوی وجود دارد.

در پی انتشار تصاویری از وضعیت شلوغی آزمایشگاه دولتی امام رضا بیرجند و وضعیت نوبت دهی این آزمایشگاه در فضای مجازی، خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان جنوبی مصاحبه‌ای با رئیس آزمایشگاه گرفته است که در ادامه می خوانید.

روزهای ناخوش آزمایشگاه

اصغر زربان رئیس آزمایشگاه بیمارستان امام رضا بیرجند در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان جنوبی، گفت: این آزمایشگاه در زمان راه اندازی ظرفیت بالایی داشته و در کنار بخش خصوصی قرار دارد و هزینه‌ای که مردم پرداخت می‎‌کنند کمتر از بخش خصوصی است به طوری که تعرفه آن ۵ برابر نسبت به بخش خصوصی کمتر است.

وی افزود: این آزمایشگاه تنها آزمایشگاه دولتی است که بیماران سرپایی را قبول می‌کند و چون تعرفه آن هم بسیار پایین است تعداد متقاضی آن زیاد است.

رئیس آزمایشگاه بیمارستان امام رضا بیرجند با بیان اینکه به دلیل هزینه‌های بسیار سنگین ظرفیت بیماران پذیرش شده در این آزمایشگاه روز به روز کمتر می شود، بیان کرد: به دلیل هزینه‌های سنگین خرید کیت خیلی پایین شده و به سختی انجام می شود و همچنین به دلیل مشکلات مالی روز به روز ظرفیت این آزمایشگاه کمتر می شود.

* پذیرش بیماران توسط دستگاه نوبت گیری داخل آزمایشگاه

زربان با اشاره به نوبت دهی این آزمایشگاه گفت: دستگاه نوبت دهی داخل آزمایشگاه هست و بیماران باید از طریق دستگاه نوبت خود را بگیرند و به هیچ وجه پشت درب آزمایشگاه اقدام به نوشتن نام خود نکنند.

وی با بیان اینکه مواد مصرفی ما بالا است و کیت‌های خارجی تامین نمی شود، ادامه داد: برای بخش خصوصی تامین مواد اولیه مقرون به صرفه است چون هزینه ای که از بیمار دریافت می شود ۵ برابر بخش دولتی است.

وی بیان کرد: از شرکتی ۲۰۰ میلیون تومن بدهکاریم و تا مبلغ را تسویه نکنیم کیت برای ما ارسال نمی شود و بدون کیت هم فقط مجبور هستیم پذیرش بیماران را کمتر انجام دهیم.

وی با بیان اینکه مشکلات مالی ما ریشه ای است و باید به طور اساسی مشکلات حل شود، گفت: سرویس دستگاه‌ها نیز نیازمند اعتبار است و اگر دستگاهی خراب شود نیز باید ظرفیت را کم کنیم تا به دستگاه دیگر فشار وارد نشود.

زربان افزود: اگر به ما کیت بدهند و دستگاه‌ها نیز به طور مرتب سرویس شوند این آزمایشگاه ظرفیت دارد تا روزی ۵۰۰ نفر هم پذیرش کند.

وی ضمن گلایه از مسوولان بیمارستان تأکید کرد: دولت اگر قصدش حمایت است باید به عناوین مختلف حمایت کند اما مسوولان بیمارستان به جای اینکه به فکر حمایت باشند به فکر تعطیلی این مرکز هستند.

وی یادآور شد: اگر مشکلات به صورت ریشه ای حل نشود پرونده آزمایشگاه بیمارستان برای همیشه بسته خواهد شد.

خبرگزاری سلامت با توجه به رسالت خود در ادامه این گزارش مصاحبه‌ای با دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha