دست های پشت پرده نابودی موسیقی آشیقی

سرپرست گروه نمایشی تاپدیق در اولین جشنواره آیینی  ترک زبانان کشور گفت: عوامل و دستهای پشت پرده زیادی وجود دارد که خواسته یا ناخواسته دست در نابودی موسیقی آشیقی دارند.

ناصر شهبازی سرپرست گروه نمایشی تاپدیق اولین جشنواره آیینی ترک زبانان زنجان در حاشیه جشنواره در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا)زنجان با بیان اینکه اینجانب با تخلص (آشیق اوغلو) پسر استاد آشیق احمد شهبازی بنیانگذار و سرپرست موسیقی آشیقی در استان قزوین هستم، اظهار کرد: بنده نزدیک به دو سال است نوازنده گی قوپوز را زیر نظر پدرم و استاد آشیق بیژن اسلامی شروع کرده ام.

وی با بیان اینکه علاوه بر موسیقی، نزدیک به ۱۳ سال در حرفه نویسندگی، شعر، مقاله و داستان نیز فعالیت دارم، افزود: از جمله آثار بنده نشریه حیدربابا در کانادا ،دده عدالت،دده آشیق غریب و... است.

آشیق ها تاریخ زنده و حقیقی حال حاضر / آشیق ها سفیران صلح ملتها در طول تاریخ

سرپرست گروه نمایشی تاپدیق اولین جشنواره آیینی ترک زبانان زنجان با بیان اینکه آشیق مقام بسیار والا و سختی است، و آشیق بودن کار هر شخصی نیست، بیان کرد: من به عنوان سرپرست گروه در جشنواره حاضر هستم و از نوزادی با نوای ساز قوپوز و موسیقی آشیقی آشنا هستم و با موسیقی آشیقی بزرگ شدیم.

شهبازی با بیان اینکه متأسفانه پس از سالها تحقیق درباره هنر آشیقی و هزاران کتاب و .... باز هم نتوانسته هنر آشیقی را تکمیل بیان کند، افزود: آشیق ها را می توان تاریخ زنده و حقیقی حال حاضر دانست که تاریخ را به صورت شعر و داستان سینه به سینه به نسل ما منتقل کرده اند و برای ما به ارث گذاشته اند.

وی ادامه داد: در داستانها و شعرهای آشیق ها ما از سرگذشت مردمان تورک از چند هزار سال قبل مطلع میشویم از چگونگی حکومت پادشاهان و حاکمان گذشته و همچنین آشیق ها یک مبلغ دینی بسیار قدرتمند و تاثیر گذار در گذشته بودند که چگونگی دین اسلام و سرگذشت پیامبر و امامان را بصورت شعر داستان همراه با ساز و موسیقی میان مردمان بیان می کردند.

این هنرمند با اشاره به اینکه آشیق ها در میان مردمان گذشته از جایگاه والایی برخردار بودند به صورتی که اگر قدرتی توان آشتی میان دو طایفه را نداشت آن موقع آشیق برای صلح میان دو طایفه به میدان می آمد و صلحی پایدار برقرار میشد، اظهارداشت: همچنین آشیق ها در طول تاریخ سفیران صلح ملتها لقب داشتند که میتوان به آشیق قربانی در جنگ چالدران و آشیق خسته قاسم در جنگ میان نادر شاه و امپراتوری عثمانی اشاره کرد که با فعالیت آشیق ها به صلح ختم شد.

هنر آشیقی رو به منفعت طلبی کشانده شده است

شهبازی با بیان اینکه در گذشته آشیق ها از جایگاه بسیار والایی برخوردار بودند اما متأسفانه امروزه از وضعیت و جایگاه خوبی برخوردار نیستند، اظهار کرد: در حال حاضر در ایران نزدیک به سه هزار نفر آمار فعال در هنر آشیقی داریم که متاسفانه تعداد بسیار کمی را می توانیم آشیق بگوییم اکثر این تعداد قوپوز نوازان بسیار خوبی هستند اما قابلیت خواندن آهنگهای آشیقی را ندارند و نمیتوانند یک مجلس ساده آشیقی را اداره کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه امروزه با دادن مجوز به بعضی افراد سود جو موجب شده اند هنر آشیقی رو به منفعت طلبی کشانده شود، بیان کرد: سواستفاده از موسیقی آشیقی، اضافه کردن آلات نامربوط با موسیقی آشیقی، اجراهای خارج از شان و شئونات مقام آشیقی، و گماشتن نماینده سلیقه ای و بدون انتخابات در برخی سمن ها در این حوزه موجب تفرقه های بسیار ناراحت کننده ای در استانها و شهرها در میان آشیق ها شده است.

این هنرمند تاکید کرد: امروزه جایگاه آشیقی با وجود افراد سودجو و منفعت طلب در بعضی سمن ها در بدترین وضع ممکن در تاریخ قرار دارد و .... که تمام گفته های بنده با مستند است.

شهبازی در ادامه با اشاره به موضوع نمایش گروه در اولین جشنواره آیینی ترک زبانان زنجان، گفت: ️اعضای گروه ما در این جشنواره متشکل از آشیق عباس محملی که مسئولیت اجرای داستان ، نوازنده بالابان مهدی رحمتی و نوازنده قاوال ابوالفضل پور صفر هستند.

وی تصریح کرد: داستانی که ما در این جشنواره آماده کردیم به اسم تاپدیق یا پیدا شده است که یکی از داستانهای تأثیر گذار و اجتماعی است و داستان پسربچه ای گم شده است که توسط صیاد پیدا میشود و اسم کودک را تاپدیق میگذارد و این کودک بزرگ میشود و سرگذشت جالبی دارد که بهتر است ادامه داستان در جشنواره به نمایش برود.

لزوم برگزاری جشنواره های آیینی در استان ها/ آرزویم برگزاری چنین جشنواره ای در قزوین است

سرپرست گروه نمایشی تاپدیق اولین جشنواره آیینی ترک زبانان با اشاره به ضرورت برگزاری چنین جشنواره ها اظهار داشت: همیشه گفتم و میگویم زنجان و مسئولان مربوطه در پاسداشت و حمایت از موسیقی آشیقی اگر اول نباشند یقینا در رتبه دوم هستند و اینگونه جشنواره ها برای حفظ و پاسداشت موسیقی آشیقی و زبان ترکی بسیار تاثیر گذار است.

شهبازی خاطر نشان کرد: حمایت از آشیق ها و شناساندن هنر آشیقی به نسل جوان که کمی از زبان و اصالت خود دوری میکنند یقینا آنها را برای درک درست از تاریخ و گذشته و اصالت خود تشویق میکند.

وی با بیان اینکه اجرای داستان آشیقی در چنین جشنواره هایی واقعا یک حرکت بزرگ است و نیازمند پشتکار و اراده قوی هست که در استان زنجان وجود دارد، افزود: افراد توانمندی همچون ابوالفضل ایمانی در استان زنجان که بزرگترین دغدغه او حفظ آیین و فرهنگ اصیل مردم زنجان است.

این هنرمند با اشاره به اینکه همیشه به استان زنجان و دوستداران موسیقی آشیقی در زنجان بابت چنین جشنواره هایی حسادت می کنم، اذعان کرد: باید در تمام استان ها اینگونه جشنواره برپا شود و از استعداد های حقیقی و بدون منت که غم خوار فرهنگ و موسیقی و ادبیات و اصالت خود هستند استفاده و حمایت شود.

دست های پشت پرده نابودی موسیقی آشیقی

شهبازی با بیان اینکه ما هم آرزوی برگزاری چنین جشنواره هایی در استان خود یعنی قزوین داریم، افزود: تمام زیر ساخت ها و عوامل اجرایی در استان ما موجود است اما فعلا محقق نشده است و ما کماکان امیدواریم!

وی در پایان با بیان اینکه عوامل و دستهای پشت پرده زیادی وجود دارد که خواسته یا ناخواسته دست در نابودی موسیقی آشیقی دارند، بیان کرد: از جمله این عوامل مثل نوع برگزاری عروسی های حال حاضر یا سپردن موسیقی آشیقی به دست سمن های مردم نهاد است که تنها دغدغه آنها منفعت و سودشان است نه گسترش و حمایت از موسیقی آشیقی یا زبان ترکی اما خوشبختانه زنجان در این مورد مستقل و موفق عمل کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha