لزوم ثبت روز فرهنگ و هنر زنجان/مسکن هنرمندان در استان ها انجام می‌شود

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، گفت: بیشترین درخواست ها و دغدغه ها ی هنرمندان در این زمینه حوزه مسکن است که عملیات اجرایی این امر محقق شده است و فاز به فاز در استان ها انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان،
سید مجید پوراحمدی شامگاه سه شنبه(۲آبانماه ) در آیین تجلیل از پیشکسوتان هنر استان زنجان در محل فرهنگسرای زنجان، با بیان اینکه خوشحال هستم در سومین سفر صندوق اعتباری هنر در شهر فرهنگ دوست زنجان و در استان فرهنگ و هنر استان زنجان هستیم، اظهار کرد: کاروان هفت بحر هنر که یکی از طرح های مهم این صندوق است امروز در این شهر در تجلیل از هنرمندان پیشکسوت هنر این استان هستیم‌.

وی با بیان اینکه استان زنجان دارای ویژگی متعددی است و همیشه و همه جا زبانزد این شهر  معروف به مردم علاقمند به فرهنگ و هنر است، افزود: این علاقه نشان دهنده این است که شاهد آثار بزرگ و ارزشمند  تعداد زیادی از فعالین این عرصه در استان هستیم و همچنین این استان زادگاه بزرگان علم و دانش و فرهنگ و هنر که در کشور نامدار و تاثیر گذار  هستند است.

استان زنجان نماد اتحاد است/ ویژگی بارز مردم زنجان  الگو سازی است

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه استان زنجان نماد اتحاد است، بیان کرد: شاید یکی از بارزترین صفات مردم زنجان  اتحاد و تصویر نمایش اتحاد همدیگر است که نمونه بارز آن در ۸ محرم معروف به یوم العباس است که همگی ذیل یک پرچم هستند که این یک اتحاد است که در خیلی از نقاط کشور  علیرغم آیین مشترک به این شدت وجود ندارد و یک الگو است.

پور احمدی با یادآوری اینکه یکی از ویژگی های بارز مردم زنجان الگو سازی است، افزود: علیرغم مردم فرهنگ دوست این استان دارای مسئولین فرهنگ و هنری است ولی آنطور که باید و شاید این ظرفیت ها خودش را نشان نداده است و ما نیز وظیفه داریم زمینه را فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: بنده معتقد هستم که اگر بستر و زیر ساخت در عرصه هنر را بتوانیم فراهم کنیم استعدادهای بزرگی که در کشور و این استان است و در  خود دارد میتوانند جهانی و اثر گذار باشند.

لزوم ثبت روز فرهنگ و هنر زنجان

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این استان با تمام ظرفیت های موجود میتواند یک روز ویژه داشته باشد، خاطر نشان کرد: ۸ مرداد در سال جاری به عنوان روز زنجان به ثبت رسید ولی پیشنهاد بنده این است که در شورای فرهنگ عمومی، روزی به عنوان فرهنگ و هنر زنجان ثبت شود چرا که این استان دارای افراد علاقمند هنر و بزرگان هنر است باید این روز به ثبت برسد و به عنوان حامیان اصلی خواهیم بود.


خدمات صندوق اعتباری هنر به ۳۰ خدمت افزایش یافت

پوراحمدی با اشاره به اینکه مجموعه فعالیت های گسترده ای در صندوق اعتباری هنر در حال اتفاق افتادن است، اظهار کرد: اساس کار بر اساس نگرش مردمی و توجه به اقشار در جاهای مختلف کشور و عدالت فرهنگی است که ذیل برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به معشیت و توانمند سازی هنرمندان و فعالین هنر است.

وی با یادآوری اینکه این صندوق در آغاز شروع فعالیت
۱۰ خدمت به هنرمندان ارائه می داد، گفت: در حال حاضر این خدمات به بیش از ۳۰ خدمت در حوزه های مختلف رسیده است.

فاز به فاز ساخت مسکن هنرمندان در استان ها انجام می شود

این مسئول با بیان اینکه در حوزه مسکن هنرمندان نیز در روز گذشته شروع پروژه شهرک هنر در شهر پرند که فاز اول آن شروع شد، خاطر نشان کرد: در در ثبت نام اولیه  بیش از ۸ هزار هنرمند ثبت نام  انجام شد که از این تعداد بیش از ۵ هزار حائز شرایط شدند که ۱۷۰۰ نفر ساکن تهران بودند.

پور احمدی با بیان اینکه شروع این عملیات که یکی از  فعالیت تحولی وزارت فرهنگ است با حضور ۵۷۰ نفر از هنرمندان دارای فرزند هستند آغاز شد، افزود: در استان زنجان حدود ۵۷ نفر  در این طرح ثبت نام کرده  و حائز شرایط شده اند که طبق قول استاندار زنجان هرچه سریعتر زمین مناسب فراهم شود و ما نیز علاوه بر تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن در تلاش هستیم تسهیلات ویژه ای نیز صندوق برای مسکن هنرمندان  داشته باشد.

وی با بیان اینکه مهمترین دغدغه هر خانوار موضوع مسکن است، بیان کرد: بیشترین درخواست ها و دغدغه ها ی هنرمندان در این زمینه است که عملیات اجرایی این امر محقق شد و فاز به فاز در استان ها انجام می‌شود.

بیش از ۳ هزار نفر تحت پوشش مستمری صندوق اعتباری هنر

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در استان  زنجان بیش از یک هزار و ۳۰ نفر از فعالین هنری عضو صندوق هنر هستند و خدمات مختلفی از صندوق دریافت میکنند،افزود: در استان زنجان بیش از ۵۰۰ نفر بیمه هستند که بیش از ۶۰ درصد سهم بیمه توسط صندوق پرداخت می شود و کارگروهی نیز در استان تشکیل شده است تا به عضویت ها  سرعت عمل بیشتری داده شود.

پور احمدی با بیان اینکه صندوق اعتباری هنر مرجع ترین مجموعه حمایتی از فعالین فرهنگ و هنر کشوراست، گفت: بیش از ۶۰۰ نفر از افراد دارای درجه یک هنر از طرح تکریم استفاده میکنند و بیش از ۳ هزار تحت پوشش مستمری مجموعه هستند که متاسفانه در این استان آمارها پایین و حدود ۲۸ نفر است.

عرصه هنر در حوزه معشیت بسیار ضعیف است

وی در ادامه با بیان اینکه میلاد مفاخر استان باهدف عدالت در برگزاری رویداد ها، تقدیر ها و جشنواره ها است، اظهار داشت: این برنامه ها در استان به ندرت انجام میشد و به صورت متمرکز در مرکر تهران صورت می گرفت که این برنامه میلاد مفاخر استان ها با هدف تجلیل از هنرمندانی که تاثیر فعالیت و هنرشان در عرصه انسان سازی بسیار بوده است.

این مسئول با بیان اینکه پیشکسوت در عرصه فرهنگ و هنر از دید ما با پیشکسوت عرصه صنعت و اقتصاد متفاوت است، افزود: هنرمندان الگو سازی، انسان سازی، انگیزه بخشی و جامعه سازی میکنند و  تحول سازی را ایجاد میکنند.

پور احمدی با بیان اینکه این عرصه هنر در حوزه معشیت بسیار ضعیف است، بیان کرد: هنرمندان با آثار خود فرهنگ و هنر جامعه  را توسعه میدهد و ما نیز در تلاش هستیم حمایت لازم را داشته باشیم و انگیزه ای نیز برای ایجاد انگیزه بالا در جوانان باشیم.

وی با تاکید بر اینکه استانی که داعیه مهد فرهنگ و هنر دارد باید در حال حاضر هم باید تعدد افراد فعال در فرهنگ و هنر داشته باشد، افزود: مسئولین استانی نیز حتما در این موضوع توجه ویژه و تمرکز بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha