گزارش بازدید سرزده دبیر ستاد امر به معروف کردستان از مجتمع بانتا آبیدر سنندج

دبیر ستاد امر به معروف کردستان به صورت سرزده از مرکز تجاری بانتا آبیدر سنندج بازدید کرد و پای درد دل مغازه داران مجتمع نشست.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از کردستان، دکتر علی اصغر حسینی در بازید میدانی و سرزده از واحدهای صنفی در سطح شهر سنندج به ویژه مجتمع تجاری بانتا آبیدر، عنوان کرد: وضعیت مانکن‌ها در ویترین‌های مجتمع بانتا آبیدر بسیار نامطلوب و ولنگار هستند، ویترین‌های واحدهای فروش پوشاک به محل ترویج بی بند و باری و امر به منکر در سطح جامعه مبدل شده است.

وی افزود: مجتمع تجاری بانتا آبیدر یکی از بزرگترین مراکز تجاری و در نوع خود منحصر به فرد شهر سنندج است. مغازه ای لوکس و گرانقیمت نشان از جایگاه مهم این مکان تجاری است. اما وقتی با اکثر مغازه داران صحبت می کنیم، سخنان آنان از غصه و درددلی نهفته و سخت حکایت دارد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان اظهار داشت: اجاره های سنگین، مالیات های فراوان و قیمت های نجومی مغازه ها اگر چه در اصل برای تجارت بوده اما از کاسبی خبری نیست. این مجتمع از بعدازظهرها جولانگاه دختران و پسران برای روابط دوستانه و غیراخلاقی است.

دکتر حسینی ادامه داد: با یک نگاه اجمالی به فضای مجتمع، جمعیت بسیاری از نوجوانان و جوانان بی حجاب و بدپوشش را مشاهده می کنیم که گویی رونق کسب و کار مغازه داران را نوید می دهند، اما به حقیقت اغلب فروشندگان بی مشتری و بیکاری هستند که چشم بر درب مغازه خود داشته که شاید از این همه جمعیت یکی وارد شده و خریدی نماید. اما تازه متوجه می شوند بانتا آبیدر محل قرار دلداده های جوان و یا مکان دلداریابی نوجوانان است. مکانی که جز دیدن صحنه های مشمئزکننده از روابط غیراخلاقی و بدپوششی جوانان چیز دیگری نمایان نیست.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان افزود: حقیقتا تاسف بار است که دختران و پسران جوان این مردمان دیندار در چنان وضعیتی آینده خود را در معرض این رفتارهای غیراخلاقی و در عین حال نامطلوب برای جامعه به تباهی می کشانند.

به گفته دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان، امروز وقتی پای درددل کسبه بانتا آبیدر می نشینیم اکثر آنان، حتی فروشندگان جوان و کاسبکار می گویند دیگر اینجا جای ماندن و کاسبی کردن نیست!

دکتر حسینی افزود: مجتمع تجاری بانتا آبیدر صرفا نمونه ای از این نوع چالش های فرهنگی و اجتماعی جامعه است که باید شورای سیاستگذاری مجتمع‌های تجاری با مسئولیت پذیری ضمن نظارت در حوزه مسئولیت خود و همکاری دراین خصوص برخورد با متخلفین هنجارشکن موضوع عفاف و حجاب را به طور جدی مورد توجه قرار داده و از بروز مسائلی که موجب خدشه دار شدن عفت عمومی و ترویج بی بند وباری در مجتمع های تجاری و با موضوع عفاف و حجاب منافات دارد، جلوگیری به‌عمل آورد.

وی خاطرنشان کرد: تعهدات و ضوابط اجرایی الزام آور که به صورت قانونی در کمیسیون نظارت برای صنوف مختلف حوزه عفاف و حجاب تصویب و با نظر نهایی مقام قضایی تدوین شد، در اختیار اتحادیه‌ها و واحدهای صنفی مربوطه قرار گرفته که مدیران واحدهای صنفی ملزم به نصب در معرض دید عموم و اجرای این تعهدات در محل کسب و کار خود هستند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان در ادامه، با اشاره به برخی دلایل بی حجابی در جامعه، گفت: عوامل بدحجابی و بی‌حجابی در میان اقشار مختلف جامعه متفاوت است که در میان دانش‌آموزان، مباحثی چون خودنمایی، مدگرایی، تقلید از دوستان، توجه به دوستان و زیبایی دوستی مطرح است و گاهی هم به ضعف اعتقادی برمی‌گردد.

دکتر حسینی تصریح کرد: بیراه نیست اگر بگوییم که این تمایل به خودنمایی، بی حجابی و حتی رسیدن به مرز برهنگی، عملا نشان از کم کاری خانواده ها و جامعه درقبال نوجوانان دارد. نیاز به دیده شدنی که به درستی در خانواده هدایت نشده و نتیجه اش می شود همین فشن شوی خیابانی و تصاویر افسوس برانگیز در سطح جامعه.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان با تأکید بر الزامات قانونی عفاف و حجاب، افزود: قطعا باید قوانینی برای این موضوع وجود داشته باشد. زمانی که پیامبر گرامی اسلام در رأس حکومت بودند، آیه حجاب نازل شد و این آیات بیانگر آنند که حکومت اسلامی می‌تواند در امری که کاملا اجتماعی است، ورود پیدا کند. ضمن اینکه ما اصلا با واژه حجاب اجباری مواجه نیستیم، بلکه عفاف و حجاب هم مثل بسیاری دیگر از قوانین کشور، یک قانون است و همه باید به آن احترام بگذارند.

وی تأکید کرد: در واقع فرهنگسازی در بحث حجاب همان حلقه مفقودی است که به قول خود جامعه شناسان و کارشناسان عرصه فرهنگ، در آن بسیار ضعیف عمل کرده و نتوانسته ایم بر دشمن پیشی بگیریم، بنابراین شاید بتوان گفت که جامعه امروز در کنار تمام قوانین و الزامات به ابزاری نرم همچون فرهنگ و فرهنگسازی نیز نیاز مبرم دارد و دیگر نباید از آن غافل شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha