دبیر ستاد امر به معروف کردستان به صورت سرزده از مرکز تجاری بانتا آبیدر سنندج بازدید کرد و پای درد دل مغازه داران مجتمع نشست.
به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از کردستان، دکتر علی اصغر حسینی در بازید میدانی و سرزده از واحدهای صنفی در سطح شهر سنندج به ویژه مجتمع تجاری بانتا آبیدر، عنوان کرد: وضعیت مانکنها در ویترینهای مجتمع بانتا آبیدر بسیار نامطلوب و ولنگار هستند، ویترینهای واحدهای فروش پوشاک به محل ترویج بی بند و باری و امر به منکر در سطح جامعه مبدل شده است.
وی افزود: مجتمع تجاری بانتا آبیدر یکی از بزرگترین مراکز تجاری و در نوع خود منحصر به فرد شهر سنندج است. مغازه ای لوکس و گرانقیمت نشان از جایگاه مهم این مکان تجاری است. اما وقتی با اکثر مغازه داران صحبت می کنیم، سخنان آنان از غصه و درددلی نهفته و سخت حکایت دارد.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان اظهار داشت: اجاره های سنگین، مالیات های فراوان و قیمت های نجومی مغازه ها اگر چه در اصل برای تجارت بوده اما از کاسبی خبری نیست. این مجتمع از بعدازظهرها جولانگاه دختران و پسران برای روابط دوستانه و غیراخلاقی است.
دکتر حسینی ادامه داد: با یک نگاه اجمالی به فضای مجتمع، جمعیت بسیاری از نوجوانان و جوانان بی حجاب و بدپوشش را مشاهده می کنیم که گویی رونق کسب و کار مغازه داران را نوید می دهند، اما به حقیقت اغلب فروشندگان بی مشتری و بیکاری هستند که چشم بر درب مغازه خود داشته که شاید از این همه جمعیت یکی وارد شده و خریدی نماید. اما تازه متوجه می شوند بانتا آبیدر محل قرار دلداده های جوان و یا مکان دلداریابی نوجوانان است. مکانی که جز دیدن صحنه های مشمئزکننده از روابط غیراخلاقی و بدپوششی جوانان چیز دیگری نمایان نیست.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان افزود: حقیقتا تاسف بار است که دختران و پسران جوان این مردمان دیندار در چنان وضعیتی آینده خود را در معرض این رفتارهای غیراخلاقی و در عین حال نامطلوب برای جامعه به تباهی می کشانند.
به گفته دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان، امروز وقتی پای درددل کسبه بانتا آبیدر می نشینیم اکثر آنان، حتی فروشندگان جوان و کاسبکار می گویند دیگر اینجا جای ماندن و کاسبی کردن نیست!
دکتر حسینی افزود: مجتمع تجاری بانتا آبیدر صرفا نمونه ای از این نوع چالش های فرهنگی و اجتماعی جامعه است که باید شورای سیاستگذاری مجتمعهای تجاری با مسئولیت پذیری ضمن نظارت در حوزه مسئولیت خود و همکاری دراین خصوص برخورد با متخلفین هنجارشکن موضوع عفاف و حجاب را به طور جدی مورد توجه قرار داده و از بروز مسائلی که موجب خدشه دار شدن عفت عمومی و ترویج بی بند وباری در مجتمع های تجاری و با موضوع عفاف و حجاب منافات دارد، جلوگیری بهعمل آورد.
وی خاطرنشان کرد: تعهدات و ضوابط اجرایی الزام آور که به صورت قانونی در کمیسیون نظارت برای صنوف مختلف حوزه عفاف و حجاب تصویب و با نظر نهایی مقام قضایی تدوین شد، در اختیار اتحادیهها و واحدهای صنفی مربوطه قرار گرفته که مدیران واحدهای صنفی ملزم به نصب در معرض دید عموم و اجرای این تعهدات در محل کسب و کار خود هستند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان در ادامه، با اشاره به برخی دلایل بی حجابی در جامعه، گفت: عوامل بدحجابی و بیحجابی در میان اقشار مختلف جامعه متفاوت است که در میان دانشآموزان، مباحثی چون خودنمایی، مدگرایی، تقلید از دوستان، توجه به دوستان و زیبایی دوستی مطرح است و گاهی هم به ضعف اعتقادی برمیگردد.
دکتر حسینی تصریح کرد: بیراه نیست اگر بگوییم که این تمایل به خودنمایی، بی حجابی و حتی رسیدن به مرز برهنگی، عملا نشان از کم کاری خانواده ها و جامعه درقبال نوجوانان دارد. نیاز به دیده شدنی که به درستی در خانواده هدایت نشده و نتیجه اش می شود همین فشن شوی خیابانی و تصاویر افسوس برانگیز در سطح جامعه.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان با تأکید بر الزامات قانونی عفاف و حجاب، افزود: قطعا باید قوانینی برای این موضوع وجود داشته باشد. زمانی که پیامبر گرامی اسلام در رأس حکومت بودند، آیه حجاب نازل شد و این آیات بیانگر آنند که حکومت اسلامی میتواند در امری که کاملا اجتماعی است، ورود پیدا کند. ضمن اینکه ما اصلا با واژه حجاب اجباری مواجه نیستیم، بلکه عفاف و حجاب هم مثل بسیاری دیگر از قوانین کشور، یک قانون است و همه باید به آن احترام بگذارند.
وی تأکید کرد: در واقع فرهنگسازی در بحث حجاب همان حلقه مفقودی است که به قول خود جامعه شناسان و کارشناسان عرصه فرهنگ، در آن بسیار ضعیف عمل کرده و نتوانسته ایم بر دشمن پیشی بگیریم، بنابراین شاید بتوان گفت که جامعه امروز در کنار تمام قوانین و الزامات به ابزاری نرم همچون فرهنگ و فرهنگسازی نیز نیاز مبرم دارد و دیگر نباید از آن غافل شد
نظر شما