کد خبر: 207834
۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۵۰
بازگشت حیات به خلیج گرگان

آنچه می‌خوانید یادداشت اختصاصی علی محمد زنگانه، استاندار گلستان درباره احیای خلیج گرگان است.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از گرگان؛ با گذشت ۲ سال از آغاز بکار دولت سیزدهم در اولین سفر رئیس جمهور به گلستان شاهد مصوبات بسیاری در تمام حوزه ها بودیم که یکی از مهمترین آنان احیای خلیج گرگان بوده است.

خلیج گرگان بزرگترین خلیج دریای خزر و بزرگترین پهنه آبی محصور کشور با سه عنوان مهم حفاظتی شامل: ذخیرگاه زیست کره میانکاله و تالاب بین المللی و پناهگاه حیات وحش در شمال شرقی استان گلستان واقع شده که در سال های اخیر بدلیل خشکسالی و تغییر رژیم آبی در سالیان گذشته،تغییر کاربری اراضی تالاب، بهره برداری بی رویه و ورود آلاینده های صنعتی، کشاورزی و شهری، تخریب های ناشی از فشار فزاینده جمعیت بر تالاب، رسوب گذاری و دیگر عوامل طبیعی سبب خشک شدن وسعت زیادی از این خلیج شده است.

با بازدید میدانی رئیس جمهور از وضعیت خلیج گرگان دستور تسریع در احیای خلیج را با نگاه ملی و به منظور تکرار خاطرات تلخ دریاچه ارومیه صادر شد که با پیگیری های مستمر و همدلی مردم سرزمین برادری در مدت قریب به ۲۰ ماه بزرگترین کانال آبرسانی به خلیج گرگان بنام آشور با مسافت ۱۱ کیلومتر و احداث ۴ دایکت به وسعت ۱۰۰ هکتار به منظور احیا پوشش گیاهی خاص منطقه رقم خورد.

برای اولین بار در تاریخ ایران با استفاده از ظرفیت نخبگانی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ۵هزارو ۴۰۰ متر دیواره چوبی برای حفاظت از کانال در برابر رسوبات احتمالی احداث شده است.

با احیا خلیج گرگان و به تبع آن بازگشت حیات به منطقه، گلستان از خطر تبدیل شدن به ۶۰ هزار کانون ریزگرد نمکی پیشگیری شده و باعث پایداری سلامتی مردم استان خواهد شد، همچنین یکی دیگر از اهداف اجرای این کار عظیم در پیشبرد چشم انداز اقتصاد دریا محور بوده است.

از دیگر مزایای احیای این خلیج می توان احیا حوضچه و اسکله بندرترکمن برای رونق گردشگری، ایجاد امکان تردد شناورهای سبک بین خلیج گرگان و دریای خزر، کاهش شوری آب، حفظ پناهگاه ۱۵ گونه آب زی و ۱۵۰هزار پرنده مهاجر را برشمرد.

طرح ملی علاج بخشی خلیج گرگان با بازگشایی کانال آشور علاوه براین که این پهنه آبی را از فاجعه ای بزرگ نجات می دهد زمینه ورود بیش از یک و نیم میلیارد مترمکعب آب را به خلیج گرگان نیز فراهم می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha