با رشته «بیوتکنولوژی پزشکی» آشنا شویم

گروه بیوتکنولوژی پزشکی (زیست فناوری پزشکی)، در دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی شیراز پس از اعطای مجوز شورای عالی برنامه ریزی و دفتر گسترش و ارزیابی آموزش پزشکی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، در سال۱۳۹۰، تاسیس و کار خود را به صورت رسمی با پذیرش دانشجو در مقطع دکترا(Ph.D) آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، گروه بیوتکنولوژی پزشکی (زیست فناوری پزشکی)، در دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی شیراز پس از اعطای مجوز شورای عالی برنامه ریزی و دفتر گسترش و ارزیابی آموزش پزشکی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، در سال۱۳۹۰، تاسیس و کار خود را به صورت رسمی با پذیرش دانشجو در مقطع دکترا(Ph.D) آغاز کرد. این گروه تا کنون ۲۴ فارغ التحصیل دکتری تخصصی به جامعه علمی کشور تقدیم کرده است و در حال حاضر با چهار عضو هیات علمی مقیم،۱۰ عضو هیات علمی وابسته و ۱۶ دانشجوی در حال تحصیل مقطع Ph.D فعالیت دارد.

هر چند می توان تعاریف مختلفی برای بیوتکنولوژی پزشکی بیان کرد، اما به اختصار بیوتکنولوژی پزشکی به مفهوم استفاده از ارگانیسم ها و سیستم های زنده برای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها گفته می شود. بیوتکنولوژی پزشکی در زمره تکنولوژیهای برتر به شمار میآید که نقش موثری در توسعه علوم نوین و فناوریهای کاربردی در عرصه های مختلف بهداشت، درمان و سلامت دارد. این فناوری در تمام زمینه های علوم پایه پزشکی از جمله کشف و شناسایی مکانیسم مولکولی بیماری ها، پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها با استفاده از روش های نوین از قبیل مهندسی ژنتیک، مهندسی پروتئین و بیوانفورماتیک نقش موثری دارد. در قرن حاضر، بیوتکنولوژی پزشکی ابزار قدرتمندی برای توسعه پایدار بوده و نقش بسزایی در تامین سلامت و بهداشت جهانی و حتی امنیت ملی کشورها ایفا کرده است.

امروزه اقتصاد و سلامت جامعه بشری به نوعی وابسته به علم بیوتکنولوژی است، به طوری که از بین ۲۰ داروی پرفروش سال ۲۰۲۰میلادی، شانزده مورد داروهای تولید شده با استفاده از دانش بیوتکنولوژی بوده است. همچنین تشخیص بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های عفونی (HIV، HPV و HCV)، انواع سرطان و اختلالات ژنتیکی وابسته به دانش و محصولات حوزه بیوتکنولوژی است.

کمک به افزایش سلامت جامعه از طریق تشخیص زودهنگام و کنترل بیماریهای مختلف مانند کووید ۱۹ ( واکسنهای پاستوکووک، اسپایکوژن، مدرنا، اسپوتنیک و آسترازنیکا) از دستاوردهای مهم علم بیوتکنولوژی پزشکی به شمار می آید.

امروزه تامین سلامت و بهداشت جهانی بشر از طریق تولید داروها و واکسن‌های نوترکیب، دستیابی به روش‌های درمانی کم‌هزینه تر و ایمن تر، تشخیص سریع ‌تر و مؤثرتر بیماری‌ها از وظایف اصلی بیوتکنولوژی پزشکی است.

دکتر « کامبیز ایرجی»، عضو هیات علمی و مدیرگروه بیوتکنولوژی پزشکی دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha