کد خبر: 208859
۱۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۵۲

رئیس پلیس فتا استان زنجان:

افرایش ۵۶ درصدی جرائم سایبری در زنجان

زنگ خطر شکاف عمیق دیجیتال والدین و فرزندان 
افرایش ۵۶ درصدی جرائم سایبری در زنجان

رئیس پلیس فتا استان زنجان، از افزایش ۵۶ درصدی وقوع جرایم سایبری در زنجان خبر داد که اکثر این جرائم در حوزه مالی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، سرهنگ سید احمد موسوی روز شنبه(۱۸ آذر ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان، با بیان اینکه چهارمین پویش ملی کودکان سایبری همزمان یا سراسر کشور از ۱۸ الی ۲۴ آذرماه در استان زنجان برگزار میشود، اظهار کرد: این پویش با هدف افزایش آگاهی عمومی پیرامون مخاطرات فضای مجازی برای کودکان با شعار «پلیس فتا، حامی کودکان در فضای مجازی» است.

وی با بیان اینکه سهم استفاده فضای مجازی در کودکان روز به روز در حال افزایش است، افزود: بعد از پاندمی کرونا در سطح کشور این وابستگی فضای مجازی و اینترنت در کودکان افزایش یافت و همچنین بخش عمده ای از آموزش ها به این فضا سوق پیدا کرد.

وی با بیان اینکه نسل امروز نسل باهوش تری نسبت به نسل های گذشته است، بیان کرد: به دلیل حضور در صفحات مختلف فضای مجازی نسل جدید  دانش فنی بالاتری دارند و این موضوع باعث شکاف عمیق دیجیتال بین والدین و فرزندان، معلمین و دانش آموزان شده است.

رئیس پلیس فتا استان زنجان ادامه داد: این شکاف عمیق دیجیتال با افرایش آگاهی کودکان سبب شده است نقش تربیتی خانواده ها و مدارس کمرنگ شود و تحت الشعاع قرار بگیرد که به نوعی زنگ خطر است.

سرهنگ موسوی با اشاره به اینکه در فضای مجازی انواع تولیدات محتواهای مختلف در فضای مجازی که کنترل چندانی در این فضا وجود ندارد، گفت: هر فرد با داشتن یک گوشی و بدون سواد رسانه ای تبدبل به یک رسانه شده است و محتواهای تولیدی بار گذاری میکند که این محتواها بر روی کودکان و نوع ادبیات آنان تاثیر فراوانی دارد.

وی افزود: باتوجه به واسطه وجود اینترنت و راحتی استفاده از این فضای مجازی برای تمام مخاطبین، فرهنگ بومی تحت تاثیر قرار گرفته و یک فرهنگ فرهنگ بین المللی حاکم و دهکده جهانی محقق شده است.

این مسئول با بیان اینکه در کشور اسلامی  زندگی میکنیم که دارای فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی است، بیان کرد: باید از فرهنگ غنی کشور که خانواده است باید صیانت و پاسداری شود تابه نسل های بعد نیز انتقال داده شود ولی متاسفانه تحت تاثیر فضای مجازی این نقش کمرنگ تر شده و خواهد شد.

سرهنگ موسوی در ادامه با اشاره به اجرای چهارمین پویش مردمی کودکان سایبری گفت: هر روز از این هفته با عناوینی به شرح ؛ "روز اول کودکان، ایمنی سایبری" ، "روز دوم خانواده، والدگری سایبری" ، "روز سوم دوستان، بازی‌های سایبری" ، "روز چهارم مدرسه، آموزش سایبری" ، "روز پنجم جامعه، فرهنگ سایبری" ، "روز ششم سکوها، مسئولیت اجتماعی" و "روز هفتم پلیس فتا، حامی کودکان سایبری" جهت توجه بیشتر به یک موضوع مرتبط با ایمنی کودکان نامگذاری شده است. 

وی با بیان اینکه باید نحوه صحیح استفاده از این فضای مجازی باید به کودکان و خانواده ها آموزش داده شود، افزود: این پویش با همکاری ارگان های متولی حوزه فرهنگ استان زنجان برگزار میشود تا بتوانیم در این هفته تلنگر و پویایی را در جامعه زده باشیم تا بتوانیم آگاهی افراد را در این زمینه بالا ببریم.

افزایش جرائم سایبری در زنجان

رئیس پلیس فتا استان زنجان در ادامه جلسه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص جرائم سایبری استان گفت: ۵۶ درصد جرائم سایبری در استان زنجان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افرایش یافته است ولی با این وجود ۹۷ درصد جرائم کشف و شناسایی شده است.

موسوی تصریح کرد: از این مقدار جرائم سایبری در استان ۷۴ درصد در حوزه مالی و مابقی در جرائم اخلاقی و ....بوده است.


سایت همسر یابی جای همسر یافتن نیست دام است

وی با بیان اینکه اکثر سایت‌ها و کانال‌هایی که تحت عنوان همسریابی فعالیت می‌کنند با هدف کلاهبرداری و اخاذی و برداشت از حساب افراد ایجاد شده‌اند، بیان کرد: فضای این سایت ها آمیخته با دروغ و بستری برای ترویج فساد هستند، اینجا جای همسر یافتن نیست و دام است!

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha