رونمایی از طرح کروکی الکترونیکی پلیس در سال جاری

رئیس مرکز کنترل ترافیک هوشمند پلیس راهور فراجا گفت: پلیس به دنبال انجام کروکی الکترونیک است که امسال رونمایی شده که در جهت بهبود مشکلات تصادفات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا)؛سرهنگ احمد شیرانی رئیس مرکز کنترل ترافیک هوشمند پلیس راهور فراجا در مورد عوامل تصادفات جاده‌ای در کشور بیان کرد: مثلث انسان، راه و وسیله نقیله در بروز تصادفات نقش دارند. دیدگاه جدیدی در جهان ایجاد شده که همپوشانی سهم عامل انسانی با سهم وسیله نقلیه بسیار حائز اهمیت است. جاده نیز باید به گونه‌ای ایمن باشد که حداقل آسیب را به خودرو و انسان وارد کند.

وی با اشاره به زمین پایه بودن بیشتر حمل و نقلها در کشور افزود: آمار بالای تصادفات در کشور به دلیل همین زمین پایه بودن حمل و نقلهاست. در لحظه بروز حادثه و در هنگام ترسیم کروکی بیش از ۱۵۰ مولفه در همان لحظه ثبت و سنجش می‌شود. پلیس به دنبال انجام کروکی الکترونیک است که امسال رونمایی شده و در جهت بهبود مشکلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرهنگ شیرانی با تاکید بر استاندارد قطعات وسیله نقلیه و کیفیت اولیه خودرو اظهار کرد: یک خودروی بی کیفیت در زمان حادثه حداقل ۳ کشته بر جای می‌گذارد. اما یک خودروی با کیفیت در همان شرایط هیچ کشته‌ای ندارد که حاکی از تاثیر کیفیت خودروهاست. در خودروهای حمل و نقل عمومی از وسایل استاندارد کمتر استفاده می‌شود که به دلیل هزینه بالای آن است. لذا استفاده از قطعات استاندارد و اصلی برای ایمنی خودرو بسیار حائز اهمیت است.

رئیس مرکز کنترل ترافیک هوشمند پلیس راهور فراجا در رادیو گفت و گو با اشاره به لغو قانون ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده خاطرنشان کرد: پلیس محدودیتهایی برای وسایل حمل و نقل عمومی در بخش مسافربری در جاده‌ها اجرا کرده است. اتوبوسهایی که از نظر پلیس ایمنی آنها احراز نشده مجاز به تردد در جاده‌ها را ندارند و به داخل شهرها آمده و به سرویس کارخانجات تبدیل شده‌اند که حوادث جاده‌ای را کاهش داده البته هنوز هم شاهد حوادثی هستیم. بخش قانونی و اقدامات دولت نیز حائز اهمیت است و باید وام‌های کم بهره و شرایط مناسبی در اختیار اتوبوسها و کامیونهای فرسوده قرار دهد تا بتوانند معیشت خود را داشته باشند و بدون هیچ ضرری وسیله خود از چرخه خارج کنند.

وی همچنین از نقش مستقیم و غیر مستقیم ۳۲ ارگان و سازمان در بخش تصادفات اظهار کرد: ۸ سازمان در این میان مسئولیت مستقیم دارند. طبق قانون برای شماره گذاری یک خودرو ۳ مجوز وزارت صنایع، سازمان استاندارد و محیط زیست باید وجود داشته باشد و در صورت وجود این ۳ مجوز پلیس باید خودرو را شماره گذاری کند. لذا شکایات و سوالات احتمالی را باید به سازمانهای متولی مطرح کرد. همچنین در مورد تصادفات جرحی در قانون پیش بینی شده که اگر مامور اورژانس در صحنه حاضر شده و از بردن سریع مجروح حادثه استنکاف نماید، ترک فعل و حتی جرم انجام داده است. تمامی آثاری که در صحنه وجود دارد بررسی می‌شود و برای حفظ جان افراد، تصاویر طرفین تصادف قابل استناد است

سرهنگ شیرانی یادآور شد: در دهه ۸۰ حدود ۷ میلیون وسیله نقلیه وجود داشت که امروز به ۳۰ میلیون رسیده است. همچنین جمعیت کشور ۶۰ میلیون نفر بود که به ۸۸ میلیون نفر رسیده و امروز ۵۱ میلیون جلد گواهینامه صادر شده است. لذا افزایش تعداد خودرو و سرانه جمعیت و عدم بازسازی برخی جاده‌ها موجب تصادفات رانندگی شده است. نقش فرهنگسازی در این حوزه را نیز نمی‌توان نادیده گرفت چرا که می‌تواند درصد بالایی از حوادث را کاهش دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha