بررسی تهاتر هفت ملک شهرداری با وزارت ورزش در شورای شهرتهران

در دویست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران لایحه شهرداری درخصوص مجوز واگذاری و تهاتر هفت فقره ملک متعلق به شهرداری تهران با ملک موسوم به ورزشگاه تختی متعلق به وزارت ورزش و جوانان بررسی شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا)، در جریان برگزاری دویست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، لایحه «مجوز واگذاری و انجام معامله (تهاتر) هفت فقره املاک متعلق به شهرداری تهران با ملک موسوم به ورزشگاه تختی متعلق به وزارت ورزش و جوانان» مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت.

ابتدا محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در توضیحاتی اظهار کرد: لایحه ارسالی از شهرداری تهران دارای سابقه چندین ساله بوده و در دوره های قبل محل بحث بوده است که پیش از این توافقاتی صورت گرفت که منجر به انعقاد تفاهم نامه شد اما به امضای نهایی نرسید، اما در این دوره مدیریت شهری، بین شهرداری تهران و وزارت ورزش و جوانان تفاهم نامه ای به امضا رسید که این لایحه ذیل همکاری بندهای همان تفاهم نامه است از این رو ارسال این لایحه به شورا به منزله بیشتر بودن سقف مصوب بودجه ای است بنابر این تعیین تکلیف و صدور مجوز واگذاری بعهده شوراست.

وی افزود: با توجه به نیاز شهرداری تهران برای ساخت پروژه آزادراه شهید شوشتری و پایانه خط 7 مترو شهرداری تهران مقرر شده تا در ازای اخذ بیش از 34 هکتار از ملک ورزشگاه تختی متعلق به وزارت ورزش و جوانان و به ازای نظریه کارشناس رسمی دادگستری که ارزش این زمین حدود 3 هزار و یکصد میلیارد تومان برآورد کرده است 7 فقره ملک مطابق توافق، به این وزارتخانه در قالب تهاتر واگذار شود.

عضو شورا با تأکید بر اینکه چنین اقدامی در دوره های گذشته صورت گرفته اما به نتیجه نهایی نرسید؛ گفت: با توجه به اهمیت پروژه آزادراه شهید شوشتری و پایانه خط 7 مترو برای کلانشهر تهران این موضوع نهایی شد و حسب جلساتی که با کمیته ورزش، سازمان ورزش شهرداری تهران و معاونت فرهنگی اجتماعی در راستای رفع برخی از دغدغه ها با موضوع سرانه ها و اماکن ورزشی برگزار شد تبصره ای لحاظ شد.

وی با بیان اینکه در صورت تصویب این لایحه، گره 15 ساله گشوده خواهد شد؛ تصریح کرد: در این تبصره شهرداری تهران مکلف شده تا در ازای املاک واگذار شده نسبت به تأمین زمین معوض و اعتبار مورد نیاز در لایحه بودجه 1403 در ساخت مجموعه های ورزشی جایگزین اقدام لازم را صورت دهد.

چمران: تلاش کردیم بخش عمده احداث بزرگراه شهید شوشتری، جداکننده حریم باشد

مهدی چمران ضمن تاکید بر اینکه پروژه بزرگراه شهید شوشتری بعنوان یکی از مهمترین پروژه های شهر تهران محسوب می شود اذعان کرد: این موضوع به لحاظ اهمیت آن در دوره شهرداری آقای قالیباف آغاز شد و ما تلاش کردیم تا بخش عمده احداث این کریدور در خط حریم شهر تهران قرار گیرد و بعنوان یک جداکننده عمل کند ضمن آنکه بعنوان یک محور مواصلاتی منطقه جنوب شرق تهران را به شمال شرق تهران متصل کند.

وی ادامه داد: امیدواریم بزودی فرآیند تکمیل این پروژه و بازگشایی این کردیدور صورت بپذیرد و با بهره برداری آن شاهد تسهیلگری ترافیکی در شهر تهران باشیم.

امانی: دولت می خواهد چه نقشی در حل معضل ترافیک ایفا کند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه با بیان اینکه مخالفت بنده از جهت اقدام شهرداری برای توسعه حمل و نقل عمومی و پایانه مترو خط هفت نیست؛ گفت: مخالفت من با بنا گذاشتن یک سنگ اشتباه در این دوره از مدیریت شهری از طرف دولت است. ما اصرار داریم که توسعه حمل و نقل با دولت است و ما وظیفه نگهداشت آن را بر عهده داریم و قوانین بالادستی حکایت از همین موضوع دارد.

وی ادامه داد: پروژه شهید شوشتری که بار ترافیک را در جنوب شرق کاهش خواهد داد و آلودگی هوا نیز کاسته خواهد شد. پرسش بنده این است که دولت می خواهد چه نقشی ایفا کند؟ دولت باید به شهرداری تهران کمک کند و در قبال یک قطعه زمین بلامصرف و بدون تجهیزات، چرا می خواهد هفت ورزشگاه که مردم از آن استفاده می کنند؛ از شهرداری بگیرد؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه قرار بود ۲۱ وظیفه تصدی گری دولت به شهرداری سپرده شود، تصریح کرد: این تهاتر، یک اقدام برعکس است و باید وظیفه توسعه ورزش همگانی را مجدداً به دولت واگذار کنیم؟ اگر قرار است چنین باشد، چطورما از مدیریت واحد شهری سخن می گوییم؟ مخاطب این گفته های من دولت است؛ شهرداری مجبور شده این اقدام را انجام دهد، چون دولت حاضر نبوده در 15 سال گذشته این زمین را به شهرداری تحویل دهد.

امانی افزود: من مخالف واگذاری باشگاه به تیم های پایتخت نیستم چرا که استفاده حرفه ای تری دارد اما مخالف این هستم که ورزشگاه هایی که در مقیاس محلی و مورد استفاده شهروندان تهرانی است؛ به دولت واگذار نشود.

وی با اشاره به اینکه دولت در دو شکوائیه در کمیسیون ماده هفتادو هفت رقمی بالغ بر 70 هزار میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهکار است ادامه داد: اگر این طرح تصویب شود؛ یعنی باید دو حرف خود را پس بگیریم. اینکه وظیفه واگذاری تصدی گری از دولت به شهرداری را پس می دهیم و از طرفی نباید از دولت مطالبه کنیم که سهم خود را در توسعه حمل و نقل عمومی بپردازد. نظر من این است که تهاتر باید از مسیری دیگر دنبال شود.

بابایی: دولت باید این ورزشگاه ها را احیا کرده و در اختیار مردم قرار دهد

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بنده با روش اجرایی شهرداری تهران موافق هستم؛ اظهار کرد: روی زمین باید این تفاهم صورت می گرفت تا به نتیجه می رسیدیم. ما اماکنی را داریم که به دولت تحویل دهیم. دو ورزشگاه از این هفت ملک تعطیل است که دولت باید آن را احیا کند و در اختیار مردم قرار دهد. یک زمین نیز خالی است و وزارت ورزش باید آن را با اعتبار دولت مورد بهره برداری قرار دهد.

وی افزود: این تفاهم تاکنون انجام نشده و گره کور آن باز نشده است و باید کمک کنیم که اقدامات به نتیجه برسد؛ با این روند نمی توانیم کمک جدی به حمل و نقل عمومی داشته باشیم.

تشکری هاشمی: در حالی که از دولت طلبکاریم؛ چرا برای تملک زمین دولتی باید دارایی های شهرداری را بدهیم؟

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با این لایحه گفت: مخالفت بنده به دلیل مغایرت با قوانین بالادستی است که مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

وی با اشاره به اهمیت تسویه بدهی های دولت بیان کرد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ در تبصره ۲ و بند ث گفته شده است؛ دولت وظیفه دارد بدهی‌های خود به سازمان‌های مختلف از جمله شهرداری ها را تا مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال تسویه کند.

تشکری هاشمی گفت: باید از ظرفیت قانونی حضور شهردار تهران در هیئت دولت برای چنین فرصت و موقعیت‌هایی نیز استفاده کنیم.

چمران: ما به دولت گفتیم در بودجه 1402 بدهی هایتان را برای پرداخت پیش بینی کنید

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نیز در توضیحی عنوان کرد: متاسفانه با اعمال فشار هم کسی نتوانست طلب های شهرداری را از دولت باز بستاند مضافاً بر اینکه مجلس این مهم را به تصویب میرساند اما متاسفانه در ادامه راه آن را رها می کند؛ ما از مجلس به خصوص نمایندگان تهران انتظار داریم تا این گونه مباحث را با جدیت پیگیری کنند.

وی افزود: خوشبختانه در این دولت اقدامات و تعاملات خوبی با مجموعه مدیریت شهری در بخش های مختلف صورت گرفته که ما نمونه آن را در دولت های قبلی حتی ندیدیم ولی متاسفانه قبل از ارسال بودجه 1402 به مجلس ما به رییس جمهوری نامه ای نوش تیم تا در خصوص بدهی های دولت به شهرداری پیش بینی های لازم صورت گیرد اما این موضوع نادیده گرفته شد.

رئیس شورا یادآور شد که دولت در بخش های مختلفی از جمله بلیط مترو، بلیط اتوبوس، بافت فرسوده، سهم خود را نپرداخته اند؛ مضافا بر اینکه حتی ما بجای دولت اتوبوس خریداری کردیم اما دولت از همین بخش مبالغ گمرکی را اخذ کرد و شهرداری تمام و کمال ان را پرداخت کرد از این رو ما نمیتوانیم متوقف بمانیم تا دولت به وظیفه خود عمل کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha