مخدوش‌شدن جایگاه پدر و مادر در فیلم‌ها و سریال‌های ۴۰ سال اخیر

یک مشاور خانواده با ابراز تأسف از شکل‌گیری یک جنگ شناختی و معنادار علیه خانواده در رسانه‌های داخلی گفت: در طی ۴۰ سال اخیر بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی روی کمرنگ کردن و مخدوش کردن جایگاه پدران و مادران تمرکز کرده اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا)،دکتر حامد بخشی مشاور خانواده و مدرس دانشگاه فرهنگیان در مورد نقش زنان در جامعه و دیدگاه مقام معظم رهبری بیان کرد: مادر یک نقش محوری و حیاتی در خانواده دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است. ربانیت و مربی بودن پروردگار عالی‌ترین صفت پروردگار است که یک یکی از صفاتی است که مادران می‌توانند در خانه داشته باشند. اولین و بهترین مربی بچه‌ها در خانه مادر است و ازاین‌حیث جایگاه و محوریت حائز اهمیت دارد.

وی مادر را ستون فقرات عاطفی خانواده دانست و گفت: مادر بعد روانی و عاطفی و سلامت روحی و روانی را برای اعضای خانواده تأمین می‌کند. همچنین مادر بهترین مشاور خانواده است که اعضای خانواده می‌توانند مشکلات خودشان را با مادر در میان بگذارند.

نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و نیم دیگر توسط مادران تربیت می‌شوند؛ لذا جایگاه مادر در خانواده بسیار مطرح و مهم است.

این مشاور خانواده با اشاره به نظریه ماتریس خانواده در روان‌شناسی خاطرنشان کرد: این نظریه به مسئله جایگاه و اهمیت نقش پدر و مادر در تربیت و الگودهی روانی و عاطفی به فرزندان می‌پردازد؛ لذا اگر نقش محور مادری در نظر گرفته نشود، نسل بعدی که وارد جامعه می‌شود درگیر آسیب‌های اجتماعی می‌شود. اگر نقش مادر ثبات و دوام داشته باشد فرزندان و به‌ویژه دختران که الگوی عشق و محبت و عاطفه را از مادر خود می‌گیرد در زندگی خود اجرایی کند. اما دشمن روی همین نقطه تمرکز کرده و نوع حمله‌های آنها در چندین سال گذشته، تقدس ذاتی مادر در خانواده را مورد هدف قرار داده است. ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی به خانواده و روابط احترام‌آمیز مرد به زن به‌عنوان یک مادر مربوط می‌شود.

بخشی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با ابراز تأسف از شکل‌گیری یک جنگ شناختی و معنادار علیه خانواده در رسانه‌های داخلی اظهار کرد: در طی ۴۰ سال اخیر بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی روی کمرنگ کردن و مخدوش کردن جایگاه پدر در خانواده تاکید داشتند. این جریان در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ جریان به سمت مادران تغییر پیدا کرد و جایگاه الگویی مادران در فیلم‌ها و سریالها مورد هدف واقع شده و جایگاه الگویی او حذف شده است. بسیاری از برنامه‌ها در خارج از مرزها سناریوی تقدس زدایی از مادران را هدف خود قرار داده‌اند. هدف این جنگ شناختی آن است که تربیت نسل فردا به وسیله مادران بر باد رود. سخنان مقام معظم رهبری در مورد زنان و مادران می‌تواند خط مشی خوبی برای مدیران فرهنگی و تربیتی باشد تا به سمت ارزش گذاری به کانون خانواده بازگردیم.

وی همچنین با اشاره به فرمایشات امام (ره) یادآور شد: از منظر امام (ره) دامن مادر بزرگ‌ترین مدرسه تربیت انسان و انسان‌ساز است. مادر می‌تواند یک فرزند را تربیت نماید که در آینده یک امت را نجات دهد. شغل مادر شغل انبیاست و بهترین مکتب برای اولاد محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین وظایف خانواده، مدیریت روانی و عاطفی خانواده است. آنها می‌توانند تعارضات عاطفی بین اعضای خانواده را برطرف کنند و مدیریت مالی و اقتصادی خانواده را نیز ایفا نمایند. همچنین مدیریت فرهنگی و همبستگی مادر با اعضای خانواده نیز به‌خوبی محقق می‌شود.

مدرس دانشگاه فرهنگیان آموزش احترام به خانواده و مادر را از جمله برنامه‌های موردنیاز نظام آموزشی برای نسل جوان برشمرد و اذعان کرد: یکی از مهم‌ترین راهبردهای این حوزه، نوازش و تکریم پدر نسبت به همسر خانواده پیش چشمان بچه‌هاست تا فرزندان از آن الگو بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha