بررسی ایمنی ۱۶ هزار ساختمان در تهران

معاون پیشگیری کاهش خطر سازمان مدیریت بحران شهر تهران از وجود ۱۶ هزار ساختمان بلندمرتبه در پایتخت خبر داد که نیازمند بررسی‌های حوزه ایمنی هستند و نمی‌توان آن‌ها را صرفاً ناایمن خواند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا)،اسماعیل سلیمی، معاون پیشگیری کاهش خطر سازمان مدیریت بحران شهر تهران درباره چرایی عدم برخورد با ساختمان‌های ناایمن گفت: پیش‌تر نمی‌دانستیم آسیب‌پذیری ساختمان‌ها به چه شکل است و این وظیفه بر عهده وزارت راه گذاشته شد و با کمک شهرداری این ارزیابی انجام شد و گام اول در حال انجام است و مسئله‌ای نیست که نسبت به کشورهای پیشرفته عقب باشیم.

وی با اشاره به ارزیابی ۱۶ هزار ساختمان بلندمرتبه در پایتخت گفت: این طور نیست که ۱۶ هزار ساختمان ناایمن داشته باشیم و این کار با اولویت بیمارستان‌ها و مراکز مهم در بحران شروع شده و با سرعت انجام می‌شود و ۹ دستگاه نیز همکاری دارند.

اما وقتی نتیجه استخراج می‌شود، مشخص می‌شود که یک ساختمان ایمن یا ناایمن است و یا این که ارزش مقاوم‌سازی ندارد؛ در این راستا یک ساختمان متعلق به میراث‌فرهنگی و باید دو سه برابر هزینه کرده و آن را نگه داشت و ارزش مقاوم‌سازی آن به دلیل بحث مالی است و در این راستا ساختمان‌ها آیین‌نامه ویرایش را رعایت کردند و معمولاً به لحاظ شناسنامه ساختمان و از نظر فنی کنترل می‌شوند تا در سال‌های بعد ارزیابی مجدد شوند.

سلیمی با بیان این که برخی ساختمان‌ها تخلف ماده ۱۰۰ داشته و بر اساس نقشه مصوب ساخته نشدند، گفت: تیم کارشناسی این ساختمان‌ها را ارزیابی محتوایی می‌کنیم و برای برخی دیگر در مرحله اول به طور قطع نمی‌گوییم ایمن هست یا خیر!

وی افزود: ساختمان‌ها ارزش مقاوم‌سازی ندارند ولی در نهایت یا ساختمان‌های دولتی و یا خصوصی را داریم که در نوع دولتی از طریق سازمان مدیریت بحران اعلام می‌شود که ارزش مقاوم‌سازی ندارد و این‌ها باید در اعتبارات سال آینده بودجه ریزی شوند و در ابتدا ۶ ماه برای بررسی مهلت دارند و مقاوم‌سازی هم به متراژ و سهولت و دشواری کار باز می‌گردد.

*بررسی ایمنی ساختمان‌های خصوصی در ایران

در ادامه محمدرضا قائم مقامیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در راستای مقاوم‌سازی گفت: برخی ساختمان‌های دولتی باید در حین زلزله فعال باشند و شهرداری در این راستا مسئولیت یک ارگان دیگر را بر عهده گرفته و به شناسایی ساختمان‌های ناایمن ورود کرده است.

این شناسایی زمان بر بوده تا خدای نا کرده ساختمانی که مشکلی ندارد، هزینه به آن تحمیل نگردد و در این راستا برنامه ریزی صورت می‌گیرد و ارزیابی می‌شود که آیا مقاوم‌سازی بشود یا خیر در حالی که ساختمان‌های شخصی در استاندارد بین المللی مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: در حین زلزله بزرگ باید ایمنی بیشتر برای مردم فراهم شود.

قائم مقامیان با بیان این که اقدامی چند ساله ظرف یک سال اجرایی شده، گفت: پلمب ساختمان‌ها قابل چشم پوشی نیست و مسئله عجیبی هم نمی‌باشد و مالکان ساختمان حتما باید فکری به حال این سازه‌های ناایمن کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha