۸۴درصد زنان به حجاب اسلامی التزام دارند

پژوهشگر مسائل اسلامی آخرین نمونه تلاش دشمن برای کشف حجاب را به پاییز ۱۴۰۱ مرتبط دانست که باز هم این نقشه همچون دوران پهلوی با شکست رو به رو شد و لذا ۸۴درصد زنان ایران به حجاب اسلامی اعتقاد دارند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت(طبنا)،فاطمه سلیمانی‌پور  با بیان این که حجاب یک مرز است، گفت: این ارزش در حاکمیت ملی و استقرار سیاسی اهمیت دارد و حفاظت از حجاب در حفظ استقلال فرهنگی اهمیت می‌یابد.

وی افزود: یک نویسنده فرانسوی با کتاب الجزایر بدون حجاب به بحث چگونگی سلطه استعمار بر این کشور اشاره دارد و برای نابودی مقاومت آن‌ها به نابودی حجاب تأکید می‌کند و این واقعیتی را نشان می‌دهد که الجزایر تجاوز استعمار را پذیرفته است.

سلیمانی‌پور با اشاره به سخن رهبری که کشف حجاب را حرام شرعی و سیاسی دانستند، گفت: این سؤال مطرح است که اصلاً حرام سیاسی به چه معناست و این مسئله در رفتارهای دشمن نمود می‌یابد؛ چنان چه وقتی یک کشور زمینه را برای ورود ناامنی فراهم می‌کند، کم‌رنگ‌شدن حجاب راه را برای سلطه سیاسی و فرهنگی و اقتصادی فراهم می‌آورد.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت که کشف حجاب در تاریخ با سیاست‌های استعماری نوین غرب همراه بوده و در ترکیه آتاتورک به قدرت رسید و در ایران نیز پهلوی مستقر شد و اغلب دولت‌ها نیز در پی توسعه کشور خود بودند.

سلیمانی‌پور با اشاره به سیاست اجباری کشف حجاب گفت: یک فرض می‌گوید حلقه روشن‌فکران اطراف رضاخان این سیاست را دیکته می‌کردند و دیگران می‌گویند آشنایی او با آتاتورک این مسئله را پدید آورد.

این کارشناس حوزه حجاب و عفاف با اشاره به اسناد تاریخی گفت: شواهد نشان می‌دهد کشف حجاب اجباری با سفر رضاخان به ترکیه پدید آمد و او سواد چندانی نداشت که برای توسعه کشور سیاستی داشته باشد و سیاست ترکیه سازی ایران را به‌عنوان الگویی برای توسعه در نظر گرفت.

او تلقی می‌کرد سیاست نوسازی کشور به تقلید از ترکیه پدیدی می‌آید و آتاتورک نیز سعی داشت به جامعه غربی خوش‌خدمتی کندو با مظاهر اسلامی مبارزه می‌کرد و نام استانبول را عوض کرد چنان چه نام قبلی اسلام بول بود و تا این حد برای غرب‌گرایی در ترکیه تلاش می‌نمود.

سلیمانی‌پور در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو درباره ابزار کشف حجاب برای فضاسازی و پاسخ ملت ایران گفت: به دلیل سطح پایین سواد رضاخان، توجه حکومت به اسلام‌گرایی مردم ایران نبود و با تمام سرکوب‌ها از جمله واقعه گوهرشاد، حکومت به نتیجه دلخواه خود نرسید.

البته عده محدودی از زنان با کشف حجاب همراه شدند؛ ولی در عصر پهلوی دوم نیز به‌ظاهر این سیاست پیگیری نشد؛ چون در پی کسب رضایت عمومی بودند؛ ولی تلاش شد از طریق سکولارسازی اجتماعی و حرکتی خزنده در حوزه فرهنگ، زنان را به سمت کشف حجاب هدایت کنند؛ ولی این روند کل جامعه ایران را همراه نکرد و نمونه آن آخرین تلاش دشمن در اغتشاشات ۱۴۰۱ بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha