ارسال لیست بیمه کارفرمایان هوشمند شد+ راهنما

مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان گفت: از دیماه جاری ارسال لیستهای حق بیمه توسط کارفرمایان در استان زنجان به صورت هوشمند و فقط ازطریق سامانه خدمات غیرحضوری امکان پذیر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان،دکتر محمود عزیزخانی اظهار کرد: از ماه جاری لیستهای حق بیمه ارسالی کارفرمایان در استان زنجان به صورت هوشمند و فقط ازطریق سامانه خدمات غیرحضوری امکان پذیر خواهد بود.

وی با اشاره به فرایند طراحی و تولید سامانه لیست هوشمند حق‌بیمه بیان کرد: طراحی و ساخت پروژه هوشمندسازی لیست‌های حق بیمه ارسالی کارفرمایان از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز و با توجه به گستردگی و اهمیت پروژه، پس از طی کردن فاز آزمایشی در تعدادی از شعب به  صورت آزمایشی آغاز شده  بود که  نهایتا به‌صورت کامل عملیاتی و مطابق برنامه‌ریزی انجام شده به‌تدریج در کلیه شعب تأمین‌اجتماعی سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

مدیرکل تامین اجتماعی ادامه داد: درراستای تحقق دولت الکترونیک و هوشمندسازی فرآیند لیست و پرداخت حق بیمه ،سازمان تامین اجتماعی اقدام به طراحی و ساخت سامانه متمرکز لیست هوشمند کرده است.

عزیزخانی افزود: برای ارسال لیست و پرداخت حق بیمه ،کارفرمایان محترم می بایست با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به نشانی اینترنتی es.tamin.ir و انتخاب گزینه ورود به سامانه ، از منوی کارفرمایان -لیست حق بیمه -ارسال لیست حق بیمه ، نسبت به انتخاب کارگاه مورد نظر اقدام و پس از انتخاب یک گزینه از فهرستی که شامل گزینه های مختلف ازجمله سوابق لیست ارسالی ، بارگذاری فایل لیست حق بیمه ، ایجاد لیست حق بیمه آنلاین ، کپی لیست ازماه قبل، دریافت فایل راهنما و .... میباشد گزینه مدنظر را انتخاب و فرآیند ارسال لیست را ادامه دهند.

وی تصریح کرد: پس از درج اطلاعات بیمه شدگان به صورت دستی یا بارگذاری فایل DBF ( برحسب انتخاب گزینه مربوطه) میبایست گزینه ثبت لیست حق بیمه و تایید وارسال را انتخاب نمایند .در صورت انجام صحیح مراحل فوق ، سامانه ضمن نمایش موفقیت آمیز بودن بارگذاری لیست و ارائه کد رهگیری ،کارفرما را به صفحه جزئیات لیست هدایت مینماید که وضعیت درخواست دراین مرحله "ثبت اولیه " می باشد.

این مسئول گفت: صفحه مذکور دارای ۳ سربرگ ریزاطلاعات لیست ، کارکنان یا بیمه شدگان و خطاها وهشدارها میباشد که در صورت وجود خطای بازدارنده لیست قابل دریافت نبوده و میبایست از قسمت جزئیات لیست نسبت به مشاهده خطاها و رفع آن اقدام نمود .ضمنا  در این صفحه کاربر میبایست به جهت ادامه فرآیند و انجام محاسبات به صورت برخط و لحظه ای گزینه پردازش را انتخاب نماید. سامانه پس از پردازش لیست و درصورت مغایرت در محاسبات ، ضمن اصلاح آن و نمایش مبالغ صحیح در ستون پردازش ، وضعیت لیست را در مرحله " تایید نهایی لیست هوشمند" قرار خواهد داد که در صورت مورد تایید بودن محاسبات ،کارفرما میبایست نسبت به انتخاب گزینه "پذیرش نتایج پردازش سیستمی " و " ثبت لیست " اقدام در غیر اینصورت گزینه اصلاح لیست یا حذف لیست را انتخاب نماید.

عزیزخانی اظهار داشت: در صورت انتخاب ثبت لیست و تایید نهایی لیست از سوی کارفرما ، سامانه کاربر رابه جهت پرداخت حق بیمه به مرحله بعدی هدایت مینماید و لیست در این مرحله در وضعیت "در انتظار پرداخت لیست هوشمند " قرار خواهد گرفت و کارفرما ضمن مشاهده مشخصات مربوط به پرداخت میتواند از طریق گزینه پرداخت از طریق درگاه بانک رفاه نسبت به پرداخت حق بیمه کارکنان به صورت اینترنتی و بدون محدودیت مبلغ اقدام نماید و پس از پرداخت حق بیمه توسط کارفرما وضعیت لیست به "تائید پرداخت " تغییر می یابد.

وی تاکید کرد:  سامانه لیست هوشمند به گونه ای تعبیه شده است که تا زمانیکه پردازش و پرداخت توسط کارفرما  موفقیت آمیز نباشد هیچ گونه سابقه ای ایجاد نشده و لیست به شعبه ذیربط منتقل نخواهد شد.

مدیرکل تامین اجتماعی در مورد مزایای اجرای این پروژه گفت: در این پروژه تلاش شده است تا بخش عمده کنترل‌هایی که تاکنون بعد از تکمیل و ارسال لیست حق‌بیمه، در شعب و در غیاب کارفرما بر روی لیست‌های دریافتی اعمال و در مواردی سبب ایجاد بدهی یا اعمال جریمه برای کارفرمایان می‌شد، به‌صورت برخط و در زمان ثبت لیست بر روی آن اعمال شود و بازخورد لازم برای اصلاح اشکالات و نواقص احتمالی به کارفرما داده شود.

عزیزخانی افزود: در واقع با اجرای پروژه لیست هوشمند و تعمیم آن به‌صورت کشوری، تمامی پردازش‌های لیست حق بیمه کارفرمایان به‌صورت متمرکز و هوشمند و همزمان با تکمیل لیست انجام می‌شود و کارفرما فرصت خواهد داشت نواقص احتمالی را پیش از ارسال آن رفع کند.

وی، مهم‌ترین مزایا و دستاوردهای لیست هوشمند را شامل پرداخت برخط و آسان حق‌بیمه، جلوگیری از تضییع حقوق بیمه‌شدگان با ایجاد خطای کاربری، انجام برخط پردازش‌های لیست و مطلع شدن برخط کارفرمایان از نتیجه پردازش‌ها، کاهش ازدحام در شعب و پیشگیری از معطل شدن مراجعان، ایجاد نشدن بستانکاری‌های کاذب، جلوگیری از انباشت بدهی‌ها و جرایم پرداخت لیست، کنترل عناوین شغلی و ریز دستمزدها، کنترل میزان رشد دستمزدها و مزایای مشمول کسر حق بیمه و جلوگیری از بروز خطا و اعتراض کارفرمایان دانست.

این مسئول یادآوری کرد: راهنمای نحوه ارسال لیست حق بیمه هوشمند علاوه بر سامانه خدمات غیرحضوری ، در صفحه اصلی پایگاه اطلاع رسانی سازمان تامین اجتماعی به نشانی tamin.ir قابل مشاهده و بهره برداری میباشد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha