الگوی سوم زن صرفاً به معنای اشتغال و کارمندی زن نیست

جانشین مسئول تشکل مردمی نهضت مادری اظهار کرد: الگوی سوم صرفاً به معنای اشتغال رسمی و کارمندی زن نیست بلکه زن می‌تواند خانه‌دار باشد و در عین حفظ کانون خانواده و حتی در محیط خانواده تمدن‌سازی کند و رهبری اجتماعی داشته باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا)؛ فاطمه مرسلی( جانشین مسئول تشکل مردمی نهضت مادری و پژوهشگر الگوی سوم زن) با حضور در برنامه«از تدبیر تا تقصیر» در مورد مسئله جمعیت و الگوی سوم، بیان کرد: مفهوم الگوی سوم زن مربوط به پیام مقام معظم رهبری در کنگره ۷۰۰۰ شهید زن مسلمان که در تاریخ ۱۶ اسفند ۹۱ صادر شد، است و می‌فرمایند: تا الان و تا قبل از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دو الگوی زن شرقی و زن غربی را داشتیم در الگوی زن غربی جنسیت بر انسانیت غلبه می‌کند در واقع جنسیت زن را در خدمت سرمایه‌داری و فروش محصولات کمپانی‌های خارجی قرار دادند؛ اما در الگوی شرقی زن هیچ تاریخ سازی ندارد و در حاشیه تاریخ است و در اصل میدان نیست؛ اما شیرزنان ما در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یک الگوی جدید و سومی را به جهان معرفی کردند که این الگو با استفاده از الگو گیری از حضرت زهرا (س) و حضرت زینب(س) است و زن مسلمان در عین رعایت حجب و حیا، عفاف، حجاب و ظرافت‌های زنانه در ساحت ولایت اجتماعی و امر معروف و نهی از منکر و رهبری اجتماعی قرار می‌گیرد.

وی افزود: الگوی سوم صرفاً به معنای اشتغال رسمی و کارمندی زن نیست بلکه زن می‌تواند خانه‌دار باشد و در عین حفظ کانون خانواده و حتی در محیط خانواده بتواند تمدن‌سازی کند و رهبری اجتماعی داشته باشد، یکی از ویژگی‌های زنان در عصر ظهور این است که در خانه می‌نشینند و فتوا صادر می‌کنند. افق نگاه امامین انقلاب به مسئله زن در مقام رهبری اجتماعی است نه پیشاپیش و دو شادوش مردان بلکه پیشتاز و پیشرو باشند.

مرسلی با اشاره به انسان ساز بودن مادر گفت: چهار زنی که در قرآن کریم به آن اشاره شده و به عنوان الگوی جلوه حق و الگوی جلوه باطل معرفی شدند در هر دو جبهه دو زن و دو مادر هستند در واقع قرآن الگوهای خود را الگوهای زنانه معرفی می‌کند اگر مادری که انسان ساز است رشد یافته باشد؛ یعنی رشد معنوی و معرفتی داشته باشد قطعاً تاثیرگذار است. رهبر انقلاب اشاره داشتند مادران در انتخاب صحیح کاندیداهای اصلح می‌توانند فرزندان و همسرانشان را تشویق کنند که آنها هم انتخاب صحیح داشته باشند. فرزندان با مادران صمیمی و نزدیک هستند و بیشترین ساعات را در کنار او می‌گذرانند و تاثیر بیشتری از او می‌گیرند پس تاثیر مادران و تربیت فرزند بیشتر از پدران است و رشد معنوی و معرفتی مادر می‌تواند به رشد فرزند کمک کند و در الگوی سوم زن، زنانی که این الگو را خلق کردن چند فرزندی بودند.

این پژوهشگر الگوی سوم زن، در خصوص مسئله جمعیت بیان کرد: در چهل سال دوم انقلاب نقشه راه باید بیانیه گام دوم باشد که بیش از ۴۰ بار در متن بیانیه به جوانان اشاره شده، یکی از ظرفیت‌های مهم کشور که باعث قدرت ملی و ایران قوی می‌شود مسئله جوانی جمعیت است و به صراحت در متن بیانیه به آن اشاره شده که نیروی انسانی مستعد و کارآمد که در حال حاضر داریم برخاسته از موج جمعیت دهه ۶۰ است. قاعدتاً با افزایش تعداد فرزند تربیت و رشد آنها بهتر می‌شود، تک فرزندی آسیب‌های بسیاری هم برای پدر و مادر و هم فرزند دارد. یکی از ریشه‌های اصلی مسئله جمعیت و فرزند نیاوری ضعف در مبانی معرفتی است.

وی افزود: در غرب تعریف اشتباهی از انسان و زن دارند و کانون خانواده را از بین برده‌اند و به همین دلیل است که خودشان زنان را تشویق می‌کنند به فرزندآوری‌های متعدد و این تشویق یک تشویق حکومتی است؛ یعنی رئیس جمهورشان مادرانی که ۸ یا ۹ فرزند را به دنیا آوردند را تشویق می‌کند و مدال اصلی آن کشور را به آنها می‌دهد.

مرسلی در پایان افزود: در حال حاضر زنان ما مبارزه تمدنی می‌کنند غرب از این مسئله ضربه می‌خورد و آنها باید پاسخگو باشند که چرا زن را به ورطه نابودی اخلاقی کشانده و جنسیتش را در مواجهه با بقیه قرار داده و نگاه جنسیتی به زن دارد. الگویی که به الگوی زن سوم کمک و از طرفی مسئله جمعیت را حل می‌کند این است که از قالب زندگی‌های فردی بی تفاوت نسبت به همدیگر خارج شویم و نسبت به هم، همدلی و مواسات داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha