بذر سحرآمیز امید در گلخانه کویری "بیدمشک"

مجموعه کشت و صنعت بیدمشک در شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی، توانسته با 10 واحد تولیدی بذر سحرآمیز امید را در دل جوامع روستایی منطقه بکارد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان جنوبی، این‌بار حکایت "حب‌الوطن من ‌الایمان" است؛ داستان انسان‌های شریفی که رنج و سختی را به هر طریقی تحمل کرده تا کشور خود را آباد کنند.

داستان درباره "سیروس مشار" و "هادی میرزا سروری" است؛ دو انسانی که عشق به وطن سبب شده تا از آن سوی دنیا سختی‌های کارآفرینی و اشتغال‌زایی را به جان خریده و به فکر آبادانی ایران عزیزمان باشند.

سیروس مشار سرمایه‌گذار زاده خطه خاوران است که از همان کودکی گرچه از زادگاه خود دور افتاد اما وطن دوستی او سبب شد تا از محل زندگی فعلی خود یعنی کشور سوئیس، سرمایه راه‌اندازی مجموعه‌ای چند منظوره در اراضی محدوده روستای بیدمشک حوالی 45 کیلومتری شهرستان سربیشه را در سال 72 تأمین کند.

"مشار" ابتدا فعالیت‌های عام‌المنفعه خود را در سال 64 با احداث مدرسه‌ای در روستای فنود شهرستان بیرجند آغاز کرد و نامش را در اولین‌های لیست خیرین مدرسه‌ساز استان به ثبت رساند.

همچنین او رصدخانه دکتر مجتهدی بیرجند را به احترام نام آموزگارش در دبیرستان البرز این شهرستان تجهیز کرد.

و هادی میرزا سروری؛ که خود زاده خراسان رضوی است و پس از تحصیل در دانشگاه کشاورزی بیرجند تصمیم گرفت که در این شهرستان بماند.

او از سال 80 به عنوان مدیر مجموعه کشت و صنعت بیدمشک امورات این مجموعه عظیم را در منطقه‌ای که شاید بهتر بتوان آن را "بیایان" نامید، به دست گرفت تا اکنون پس از 22 سال تلاش و تجربه در زمینه ایجاد چرخه تولید از زمین تا مشتری حرفی برای گفتن داشته باشد.

میرزا سروری مجموعه کشت و صنعت بیدمشک را این‌گونه برای‌مان معرفی کرد که؛ این مجموعه 10 واحد هلدینگ را شامل می‌شود.

وی گفت: واحد گلخانه 10 هکتاری این مجموعه در سال 98 در راستای نهضت گلخانه‌ای کشور آغاز به کار کرد و تاکنون گرچه به صورت رسمی افتتاح نشده اما به بهره‌برداری رسیده و در حال حاضر فعال است.

مدیر مجموعه کشت و صنعت بیدمشک افزود: در این گلخانه سبزی و صیفی‌جات کشت می‌شود و علاوه بر توزیع در میادین تره‌وبار کشور، مازاد آن پس از سورتینگ به دو کشور روسیه و دوبی صادر می‌شود.

* تولید 1200 تن گوجه‌فرنگی در فاز نخست گلخانه بیدمشک

میرزا سروری بیان داشت: گلخانه این مجموعه در چهار فاز به مساحت 36 هکتار پیش‌بینی شده که فاز نخست آن 10 هکتار است و ظرفیت تولید در فاز نخست یک هزار و 200 تن محصول گوجه فرنگی در بازه زمانی 8 ماهه می‌باشد.

وی تأکید کرد: هر هکتار محصول در گلخانه‌های سطح کشور با یک لیتر بر ثانیه آبیاری می‌شود اما در گلخانه بیدمشک با استفاده از تکلنولوژی‌های نوین از اسپانیا، هر هکتار محصول با 7/0 لیتر بر ثانیه آبیاری می‌شود که این روش توانسته مصرف آب را تا 30 درصد کاهش دهد.

مدیر مجموعه کشت و صنعت بیدمشک با بیان اینکه مصرف آب محصول گندم بسیار بالا و از طرفی منابع آب در کشور محدود است، گفت: به عنوان مثال سالیانه 200 تن گندم با یک چاه آب کشاورزی 40 لیتری تولید می‌شود اما با این میزان آب، می‌توان 10 هزار تن محصول گلخانه‌ای تولید کرد.

میرزا سروری تصریح کرد: تولید محصول گلخانه‌ای باعث ارزآوری بیشتر، کنترل منابع آب و اشتغالزایی پایدار در روستاها می‌شود و با وجود تحریم‌ها به شرط حمایت دولت‌ها می‌توان با قدرت ادامه کار داد.

* تولید روزانه 23 تن شیر در واحد گاوداری بیدمشک

مدیر مجموعه کشت و صنعت بیدمشک اظهار داشت: واحد گاوداری این مجموعه شامل 2 هزار رأس گاو شیری است که به عنوان بزرگترین واحد شیری در خراسان جنوبی شناخته شده و مجهز به پیشرفته‌ترین دستگاه‌های روز است.

میرزا سروری بیان داشت: تاسیسات گاوداری مجموعه در سطح کشور بی‌نظیر است به طوری زیر پای گاو با دستگاه هیدرولیک اسکریپر نظافت می‌شود و توانستیم این تاسیسات را مهندسی معکوس کرده و در واحدهای دیگر نیز استفاده کنیم.

وی با اشاره به چرخه تولید از مزرعه تا آشپزخانه در مجموعه کشت و صنعت بیدمشک، گفت: کارخانه تولید محصولات لبنی در دو شیفت کاری و با برند "ساعی" از دیگر واحدهای این مجموعه است که بیشتر محصولات لبنی به استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان صادر می‌شود.

مدیر مجموعه کشت و صنعت بیدمشک ظرفیت تولید شیر در واحد گاوداری را 30 تن در روز اعلام کرد و افزود: در حال حاضر روزانه 23 تن شیر در این واحد تولید می‌شود که 3 تن از شیر تولیدی در کارخانه ساعی تبدیل به محصولات لبنی می‌شود و مازاد شیر به کارخانه کاله و عالیس ارسال می‌شود.

میرزا سروری با بیان اینکه واحد تخم‌گذار این مجموعه در سال 96 واحد نمونه کشوری شده است، تصریح کرد: این واحد نیز با 350 هزار مرغ تخم‌گذار، روزانه 14 تن تخم‌مرغ را با برند بیدمشک به بازار عرضه می‌کند.

وی ادامه داد: ظرفیت واحد مرغداری گوشتی این مجموعه نیز با 45 هزار قطعه، 200 تن در سال است.

مدیر مجموعه کشت و صنعت بیدمشک گفت: واحد گوسفندداری نیز با 2 هزار رأس گوسفند، ظرفیت تامین گوشت در استان را دارد.

میرزا سروری سطح زیر کشت باغات پسته و زرشک این مجموعه را 65 هکتار عنوان کرد و گفت: همچنین در بخش کشاورزی محصولات گندم، جو، گلرنگ و ذرت علوفه‌ای تولید می‌شود.

* تأمین ماهی شب عید ساری از واحد شیلات بیدمشک

وی با اشاره به استخر پرورش ماهی بیدمشک، اظهار داشت: واحد شیلات این مجموعه با چهار نژاد در زمینه تولید گوشت سفید فعال است و واحد پرورش ماهی تیلاپیا نیز با ظرفیت تولید 200 تن به مجموعه اضافه می‌شود.

مدیر کشت و صنعت بیدمشک با بیان اینکه استخر پرورش ماهی به صورت دو منظوره برای آبیاری کشاورزی نیز استفاده می‌شود، اظهار داشت: برای تأمین آب مجموعه بیدمشک به طول 13 کیلومتر از قنات روستا لوله‌گذاری انجام شده و مازاد آب پس از مشروب کردن گلخانه، مرغداری و گاوداری به استخر منتقل می‌شود.

میرزا سروری با بیان اینکه سال گذشته 20 تن ماهی تولید شد، بیان داشت: 30 هزار قطعه بچه ماهی رهاسازی شده و شب عید به بهره‌برداری رسیده و به ساری ارسال می‌شود.

مدیر کشت و صنعت بیدمشک میزان اشتغال در 10 واحد این مجموعه را 186 نفر اعلام کرد و گفت: با راه‌اندازی کامل گلخانه، 200 نفر به مجموعه اضافه می‌شوند و در مجموع میزان اشتغال در این مجموعه به 386 نفر می‌رسید.

*ساخت شهرک مسکونی بیدمشک ویژه کارگران

میرزا سروری با بیان اینکه این مجموعه در کنار دو روستای بیدمشک و چاه‌عسگری راه‌اندازی شده و اهالی روستا حتی فرزندان محصل در این مجموعه اشتغال دارند، گفت: با توجه به اینکه 73 خانوار از مردم روستا در این مجموعه مشغول به کار هستند تصمیم داریم تا در کنار مجموعه شهرک مسکونی ویژه ساکنین روستا احداث کنیم تا افرادی که در این مجموعه شاغل هستند به محل اشتغال‌شان نزدیک باشند و در رفاه عالی زندگی کنند.

وی تصریح کرد: تاکنون 186 میلیارد تومان در این مجموعه هزینه شده که 72 میلیارد تومان از تسهیلات بانک مرکزی بوده است.

مدیر کشت و صنعت بیدمشک گفت: مجموعه کشت و صنعت‌های سطح کشور دو یا سه واحدی هستند اما کشت و صنعت بیدمشک از این نظر نمونه است که مجموعه کاملی از واحدهای زنجیره‌ای و متنوع می‌باشد.

میرزا سروری تصریح کرد: ملاک کار این مجموعه همواره بر این باور بوده که باری از دوش کشور بردارد؛ به عنوان مثال در نهضت گلخانه‌ای این مجموعه لبیک گفت و تمام قد برای ایجاد اشتغال پشت مردم منطقه ایستاد.

وی ادامه داد: هر کار اقتصادی احتیاج به منابع مالی دارد و به دلیل تحریم‌ها سرمایه‌گذار نمی‌تواند به راحتی منابع را به کشور وارد کند بنابراین دولت‌ها باید حمایت‌های خود را به سمتی سوق دهند که اشتغالزایی پایدار ایجاد می‌کند.

مدیر کشت و صنعت بیدمشک بیان داشت: این مجموعه ظرفیت گسترش زیادی دارد و امتحانش را نیز در طول این 20 سال پس داده و هر چه حمایت گرفته به نحو احسن تبدیل کرده است.

میرزا سروری با بیان اینکه تولید در این منطقه خشک و کویری را نمی‌توان با سایر نقاط کشور مقایسه کرد، افزود: سرمایه‌گذاری که در این منطقه دست به اشتغالزایی می‌زند، می‌خواهد جهاد و ایثار کند چراکه زمین این منطقه به دلیل محرومیت و دوری از امکانات شهری از نظر مالی ارزشی ندارد و سرمایه‌گذار برای رضای خدا و آبادانی کشور پا به عرصه می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: نیروی متخصص در استان وجود ندارد و این مجموعه دو بار در سال از مشاوره مشاوران زبده از سطح کشور استفاده می‌کند و طبق دستور العمل آنها پیش می‌رود.

مجموعه کشت و صنعت بیدمشک در شهرستان سربیشه توانسته است، علاوه بر امیدآفرینی در جوامع محلی، بر قله‌های اقتصاد کشور نیز بدرخشد و نام خراسان جنوبی را در تأمین زنجیره غذایی کشور هک کند.

گزارش از محبوبه قاسم‌زاده

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha