نمای کامپوزیتِ ساختمانی مورد تایید آتش‌نشانی نیست

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با انتقاد از عدم ارجاع طرحِ بازسازی ساختمان‌های پرخطر به این سازمان، گفت: نمای کامپوزیت خطرناک بوده و استفاده از نمای کامپوزیت از سال ۹۴ به بعد مورد تایید آتش‌نشانی نیست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا)،جلال ملکی با اشاره به حادثه بیمارستان گاندی اظهار کرد: بعد از اتمام عملیات تیم کارشناسی در محل حاضر شدند و شخصا با مدیرعامل سازمان و رئیس شورای شهر در محل حادثه بودیم.

وی با بیان این که بازدید تا عصر روز گذشته از محل حادثه ادامه داشته، گفت: کار بسیار گسترده بود چون چندین طبقه درگیر آتش‌سوزی شد.

ملکی با ابراز خوشنودی از این که آتش‌سوزی در ساختمان اصلی بیمارستان صورت نگرفته بود، افزود: محل آتش سوزی ساختمانِ کناری بود که به بیمارستان چسبیده است و ظاهرا کاربریِ مهمان‌پذیر و هتلینگ داشته و در دست بازسازی بوده است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی به رادیو گفت‌وگو گفت: تمام نمای این ساختمان شعله ور بوده و آتش به داخل ساختمان هم سرایت کرده بود.

وی اضافه کرد: چندین طبقه درگیر آتش شده بود. رسیدگی به حوادثی با این وسعت زمان بر است و دوستان باید به دفعات در محل حاضر شده و بازدید کنند.

ملکی با اشاره به لزوم بررسی چند باره دوربین‌های مدار بسته گفت: هنوز زمان برای اعلام نظر کافی نیست و صحبت‌های طرح شده در فضای مجازی از نظر کارشناسان آتش‌نشانی قطعی نیست.

وی افزود: در چند سال گذشته نسبت به بازدید ساختمان‌های تهران اقدام کردیم که بیش از ۴۵ هزار ساختمان مورد بازدید قرار گرفته و به ۴ دسته بندی رسیدیم.

یک گروه بحرانی یا پر خطر هستند که ۱۲۹ ساختمان را شامل می‌شوند و مشابه پلاسکو می‌باشند و ۱۸ هزار ساختمان در رده پر خطر قرار گرفته و سطح میانه و کم خطر هم در دسته‌های بعدی واقع می‌شوند.

ملکی با بیان این که کلیه ساختمان‌های شهر تهران مورد بررسی قرار نگرفته و آتش‌نشانی با بضاعت محدود خود قادر به بررسی همین میزان سازه در پایتخت بوده، گفت: اولویت با ساختمان‌هایی است که در ظاهر هم خطرناک هستند و ساختمان‌های نوساز دارای ایمنی لازم می‌باشند.

وی نسبت به وضعیت ۱۲۹ ساختمان پر خطر هشدار داد و افزود: ساختمان بیمارستان گاندی در سطح دوم جای گرفته بود؛ البته اقدامات اولیه در حد تشکیل پرونده و طرح و نقشه برای آن صورت گرفته ولی اقدام عملیِ موثری انجام نداده بودند.

ملکی با بیان این که سیستم‌های اعلام و نه اطفای آتش در ساختمان نصب شده بود، افزود: در طبقات بالایی هنوز سیستمی نصب نشده و مسئولان بیمارستان اعلام داشتند فقط برخی امور را شروع کرده‌اند.

وی مشکل اصلی را نمای ساختمان دانست که از جنس مواد قابل اشتعال بوده و دارای وسعت بسیاری است و همین امر باعث گسترش آتش به بخش‌های دیگر بوده است.

ملکی با ابراز تاسف از عدم ارجاع طرحِ بازسازی ساختمان‌ها به آتش‌نشانی گفت: برای این کار حتما باید به ما مراجعه کنند.

امروز دریافته‌ایم که نمای کامپوزیت خطرناک است و از این رو استفاده از نمای کامپوزیت از سال ۹۴ به بعد مورد تایید آتش‌نشانی نیست.

وی با اشاره به این که مالکان ساختمان‌ها باید درخواست آتش‌نشانی را دریافت کرده و بدان توجه کنند، گفت: ما برای بازدید از ساختمان‌ها هزینه‌ای نمی‌گیریم و در صورت دریافت هم مبلغ قابل توجهی نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha