بحران خشکسالی باید با تغییرات اقلیمی سازگار شود

رئیس سابق دفتر محیط‌ زیست گفت: در برخی از بازه‌های زمانی جانمایی سدها مناسب نبوده به‌ویژه در مناطق خشک این امر بیشتر مشاهده شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا)،فرزام پوراصغر  اظهار کرد: جانمایی سدها در بازه‌های زمانی مختلف در مناطق مرکزی کشور که دمای هوا بسیار بالاتر از بقیه نقاط است، درست نبوده البته در سال‌های بعد بازبینی‌هایی در چیدمان سازه‌های آبی به‌ویژه سدها اعمال شد.

رئیس سابق دفتر محیط‌زیست گفت: تغییرات اقلیمی برندگان بسیار محدود و بازندگان زیادی دارد به تعبیری متأسفانه کشورهای واقع شده در مناطق خشک مانند ایران که در کمربند خشک کره زمین قرار دارند، جزو بازندگان تغییرات اقلیمی هستند.

وی ادامه داد: در طی بازه زمانی سال‌های گذشته، به دلیل تغییرات اقلیمی، افزایش دما (ما ۱ تا ۱ و نیم درجه افزایش دما داشتیم) و افزایش میزان تبخیر موجب شده است که حدود ۵۴ درصد از حجم روان آب‌های ما کاهش پیدا کرده این در حالی است که دخالت‌های انسانی هم بی‌تأثیر نبوده؛ اما تغییرات اقلیمی آن را تشدید می‌کند.

وی افزود: دخالت‌های انسانی را می‌توان در مصرف آب‌های زیرزمینی توسط انسان‌ها دانست؛ وقتی منابع آب با کمبود مواجه می‌شود انسان برای جبران آن از آب‌های زیرزمینی کمک می‌گیرد؛ فشار بیش از حد به آب‌های زیرزمینی موجب می‌شود تا حجم آب جمع شده در پشت سدها کمتر از میانگین معمول باشد.

او گفت: در دنیا به دلیل تغییرات اقلیمی که پدیدآمده دیگر سبک گذشته جوابگو این مسئله (بحران آب) نیست؛ بلکه رونده‌های جدیدی حاکم شده که می‌بایست آن را جایگزین کرد. در چنین شرایطی که با بحران خشکسالی مواجه هستیم اول‌ازهمه باید با تغییرات اقلیمی سازگاری پیدا کنیم؛ بر اساس آمار رسمی در شهر تهران روزانه ۲۵۰ الی ۳۰۰ لیتر آب شرب خانگی مصرف می‌شود؛ اگر با همین روند پیش برویم نمی‌توانیم از پس مدیریت بحران آب برآییم.

سرانه آب مصرفی در کشورهایی مانند مجارستان، اروپای شرقی، روزانه ۷۰ الی ۹۰ لیتر در روز بوده درصورتی‌که که منابع آب آنها قابل‌قیاس با کشور ایران نیست؛ پس باید سازگاری با تغییرات اقلیمی اتفاق بیفتد؛ باید بازنگری اساسی در نظام تولید و مصرف آب در کل فرایند زیستی انجام شود.

پوراصغر در برنامه «گفتگوی اجتماعی» عنوان کرد: همچنین باید تحول اساسی بر الگوها کشت صورت گیرد؛ کشاورزی امروز با این روند مصرفی آب روزانه نمی‌تواند تداوم یابد؛ کل محصولات زراعی کشور در سال حدود ۱۲۰ الی ۱۲۵ میلیون تن بوده و طبق آمار رسمی به‌دست‌آمده ۳۰ تا ۳۵ درصد آب کشور (۹ میلیارد مترمکعب) در فرایند توزیع و مصرف هدر می‌رود؛ باید تجدیدنظر اساسی روی جلوگیری هدررفت منابع آب صورت گیرد؛ چراکه این میزان معادل ۲۰ درصد مصرف آب شرب کل کشور است.

او در پایان گفت: در کنار اقدامات سازه‌ای با انجام اقدامات غیرسازه‌ای و حمایت دولت در کنار مشارکت و آموزش همه مردم می‌توان از هدررفت آب جلوگیری کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha