خیرین به بیمه بیماران نیازمند ورود کنند/گستردگی چتر حمایتی بیمه سلامت برای بیماران صعب‌العلاج

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: خیرین می‌توانند با پرداخت مبلغ ناچیزی بیماران نیازمند را به مدت یک سال تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان جنوبی علی اربابی در جمع خبرنگاران با اشاره به دستاوردهای بیمه سلامت، اظهار داشت: در هیچ دولتی در دنیا پوشش ۱۰۰ درصدی بیمه وجود ندارد و بیمه همواره ساختار کمکی اما اقتصادی دارد اما در نظام جمهوری اسلامی ایران بیمه پایه مردمی دارد.

وی چگونگی بیمه شدن همه آحاد مردم را یک دغدغه دانست و افزود: برخی از مردم هزینه های مربوط به پرداخت بیمه را ندارند و اگر بیمه آنها تمدید خودکار نشود عزمی برای تمدید بیمه ندارند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با اشاره به بیمه پنج دهک اول جامعه به صورت رایگان، ادامه داد: کد بیمه این افراد خودبه خود در سامانه تمدید می‌شود.

اربابی گفت: دهک‌های دیگر جامعه نیز شامل تخفیف هستند به عنوان مثال دهک ۹ با ۵۰ درصد تخفیف در سال ۷۰۰ هزار تومان حق بیمه پرداخت می‌کند.

وی بیان داشت: بر اساس پایش صورت گرفته در محلات کم‌برخوردار، می‌بینیم که گاهی افراد از اینکه می‌توانند به صورت رایگان بیمه شوند اطلاعی ندارند که این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

*قانون امکان پوشش 100 درصدی بیمه را برای مردم فراهم کرده است

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیان اینکه افراد با شماره‌گیری کد دستوری #1666* با ارائه کد ملی می‌توانند از بیمه خود مطلع شوند، گفت: قانون امکان پوشش ۱۰۰ درصدی بیمه را برای مردم محقق کرده اما عده‌ای خودشان جدی نمی‌گیرند.

اربابی اظهار داشت: در حال حاضر ۶۸.۵ درصد شامل 526 هزار و 500 نفر، جمعیت بیمه شده استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

وی افزود: کار خیر فقط تقبل کردن هزینه درمان بیماران نیازمند نیست بلکه خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند با پرداخت مبلغ ناچیزی نسبت به بیمه کردن افراد کم‌توان ورود کنند.

مدیرکل بیمه سلامت گفت: حق بیمه سلامت از ۲۰۰ هزار تومن تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای هر فرد در یک سال است که امکان تقسیط و تخفیف خانوار وجود دارد.

اربابی با بیان اینکه برخی افراد که بیماری‌های خاصی دارند، بنابر قانون می‌توانند درصد بیشتری از بیمه را دریافت کنند، گفت: بیمه سلامت در سال جاری توانست برای اولین‌بار معاونت پیشگیری از بیماری را تشکیل دهد که در رابطه با پزشک خانواده، نظام ارجاع و غربالگری فعالیت دارد.

*107 بیماری مشمول صندوق بیماران خاص و صعب العلاج بیمه سلامت

وی با اشاره به صندوق بیماران خاص و صعب العلاج، تصریح کرد: اقدامات خوبی در این یکسال اخیر افتاده است و با رایزنی‌های وزارت بهداشت ۱۰۷ بیماری جزو این دسته شناخته شد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی اظهار داشت: پس از بررسی پرونده پزشکی متقاضیان، افراد در سامانه بیمه سلامت نشان‌دار می‌شوند و از بسته‌های خدماتی مربوط به این بیماری بهره‌مند می‌شوند.

*پرداخت تعرفه خصوصی برای بیماران صعب العلاج

اربابی با بیان اینکه ۱۳ هزار نفر به عنوان بیماران خاص در خراسان جنوبی نشان‌دار شدند، اذعان داشت: برای افراد صعب العلاج در صورت ویزیت در مطب‌ها و مراکز خصوصی، تعرفه بخش خصوصی پرداخت می‌شود و دهک‌بندی برای این بیماران لحاظ نمی‌شود.

وی با اشاره به 10 نشان پر هزینه صعب العلاج در خراسان جنوبی گفت: پرفشاری خون نخستین بیماری خاص پرهزینه در استان است که در حال حاضر ۴ هزار نفر در استان را نشان‌دار کرده است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: دیابت نوع یک با نیاز به دریافت انسولین 3 هزار و ۳۰۰ نفر، سرطان 2 هزار و ۱۰۰ نفر، دیابت نوع دو، دیالیز، بیماری‌های قلبی عروقی، رتینوپاتی و ام اس از جمله بیماری‌های دارای نشان است.

اربابی افزود: مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه بیمه سلامت من، یا مراجعه به اداره بیمه سلامت یا مراجعه به دفتر پیشخوان از حق و حقوق خود در مورد بیمه آگاه شوند.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۷ هزار میلیارد تومان در کشور بیماری‌های صعب‌العلاج بیمه سلامت تخصیص یافت، گفت: از ابتدای امسال در مجموع ۴۳.۵ میلیارد تومان برای نزدیک به ۶۰ هزار مراجعه بیمار صعب‌العلاج در خراسان جنوبی پرداخت شده است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی از نشان‌دار شدن ۱۱ بیمار پروانه‌ای در سامانه بیمه سلامت خراسان جنوبی خبر داد.

اربابی به لزوم دقت بیشتر در تست‌های غربالگری تأکید کرد و گفت: شناسایی بیماران برای بیمه سلامت دشوار است بنابراین انجمن‌ها باید کمک کنند اما تاکنون غیر از انجمن اوتیسم انجمن دیگری به ما مراجعه نکرده است در حالی که بستر خدمات برای جامعه هدف آنها در بیمه سلامت فراهم است.

*ارائه خدمات بیمه‌ای به بانوان نابارور تا 49 سالگی

وی افزود: در حال حاضر 2 هزار و 214 زوج نابارور در خراسان جنوبی تحت پوشش بیمه سلامت هستند و 4 میلیارد و 600 میلیون تومان امسال برای این زوجین پرداخت شده است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی از ارائه خدمات ناباروری به بانوان تا سن 49 سال خبر داد و گفت: هزینه زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی کشور رایگان و بدون هزینه است.

اربابی با بیان اینکه بدهی بیمه سلامت به داروخانه‌ها تا پایان آذر پرداخت شده، بدهی بیماران سرپایی و آزمایشگاه‌ها نیز تا پایان آبان پرداخت شده است، گفت: در مجموع 352.5 میلیارد تومان به حساب مراکز درمانی پرداخت شده و این رقم تا پایان سال به ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

*چتر حمایتی بیمه سلامت برای معلولان گسترده شده است

وی با اشاره به خدمات جدید بیمه سلامت برای معلولان، خاطرنشان کرد: در راستای ارائه خدمات توانبخشی معلولان، 11 هزار و ۸۳۲ نفر در سامانه نشان‌دار شدند که برخی دو یا سه نشان دارند بنابراین در مجموع 14 هزار و ۷۵۲ نشان معلولیت در سامانه ثبت شده است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: ۵۹ کد خدمت برای معلولان تعریف شده و در مجموع برای خدماتی که معلولان دریافت کرده‌اند، یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان هزینه شده است.

اربابی با بیان اینکه هدف ما پیشگیری از روند افزایشی معلولیت در این افراد است، خاطرنشان کرد: برای معلولان تعرفه بخش خصوصی در مراکز درمانی خصوصی پرداخت می‌شود به این معنی که ۳۰ درصد از ویزیت را بیمار و ۷۰ درصد را بیمه سلامت پرداخت می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha