پایگاه های امدادی موجود استان جوابگوی حوادث غیر طبیعی استان نیست

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با بیان اینکه ۱۰ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای در استان وجود دارد، گفت: این ۱۰ پایگاه بر اساس آمایش سرزمین  جوابگوی حوادث غیر طبیعی استان نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان،
حکمت‌اله هاشمی شامگاه روز چهارشنبه(۱۸ بهمن ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان، ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر و مبعث پیامبر اکرم(ص) با اشاره به اهداف چهار گانه هلال احمر اظهارکرد: جمعیت هلال احمر در راستای برقراری صلح. دوستی،تفاهم و دوستی میان ملت‌ها و مذاهب،تسکین آلام بشری تأمین احترام انسان‌هاو حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون در نظر گرفتن هیچ گونه تبعیض میان آنها تلاش می کند.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال عضو تاثیر گذار  فدارسیون بین المللی صلیب سرخ هلال احمر در بین ۱۹۲ کشور است، افزود: یک اساسنامه مصوب مجلس شورای اسلامی وظایفی برای هلال احمر مشخص شده است ولی متاسفانه برخی از این وظایف فعلا برای مردم استان چندان تبیین نشده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با بیان اینکه یکی از وظایف هلال احمر آموزش همگانی به آحاد جامعه است، اظهار کرد: در این راستا جمعیت هلال احمر متولی بوده است و ارسال کمک‌ها و ارسال عوامل امدادی در صورت نیاز به خارج کشور از جمله وظایف دیگر هلال‌احمر است.

هاشمی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر متولی بهداشت نیست افزود: باتوجه به ظرفیت موجود هلال احمر در امور بین المللی در نجات جان و سلامت جان آسیب دیدگان نقش جدی دارد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون مدیریت بحران وظایفی بر عهده هلال‌احمر قرار داده شده است، افزود: امروزه هلال‌احمر بسیار بیشتر از وظایفی که بر عهده‌اش قرار داده‌اند خدمات ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار امسال تیم واکنش سریع برادران را به صورت کاملا حرفه‌ای و علمی تشکیل دادیم، گفت: تعداد ۳۲ نفر از نجاتگران را پس از گذراندن آزمون های مختلف تخصصی انتخاب کردیم که از این تعداد نیز ۱۷ نفر موفق به گذراندن دوره شدند که این تعداد در سال جاری به استخدام هلال احمر در خواهند آمد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان  زنجان با بیان اینکه ۱۰ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای در استان وجود دارد، بیان کرد: این ۱۰ پایگاه بر اساس آمایش سرزمین  جوابگوی حوادث غیر طبیعی استان نیست.

هاشمی تصریح کرد: کاهش تلفات بدون ابزار و توسعه ایجاد نمی شود چرا که توسعه شبکه امداد و نجات برای هلال احمر جز اقدامات اصلی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین و پیش نیاز ترین اقدامات در بحث درمان حوادث جاده ای بوده رهاسازی مصدوم از داخل خودرو است، افزود: در این راستا با یک سری از وسایل و تجهیزات امدادی کار رها سازی توسط نجاتگران در حوادث جاده ای انجام می شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با بیان اینکه ارگان های امدادی در حوادث غیر طبیعی جمعیت هلال احمر را بعنوان رکن اصلی حوادث در نظر بگیرند و اطلاع رسانی کنند، گفت: زمانی در حوادث این اطلاع رسانی انجام نمی شود و نجات جان مصدومان به خطر می افتد.

هاشمی با بیان اینکه  مسئولان در خصوص وظایف و امکانات موجود هلال احمر توجه ویژه داشته باشند، اظهار کرد: آمبولانس های هلال احمر در بحث هیچ وظیفه‌ای ندارد اما بواسطه وظایف تعیین شده هلال احمر همواره در حوادث آمبولانس اعزام می‌کنیم، بنابراین انتظار داریم که دانشگاه علوم‌پزشکی هلال احمر را در کنار خود به عنوان نیروهای اثرگذار ببینند.

وی با اشاره به اینکه در ۱۱ ماه اخیر یک خودروی فرماندهی با قیمت ۵۰ میلیارد تومان به استان تخصیص یافته است، افزود: در انتظار اعتبار از سوی مرکز هستیم تا بتوانیم مرکز کنترل هماهنگی سیار را با نصب بیسیم و دوربین دیجیتالی برای حوادث فراهم کنیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان  زنجان با بیان اینکه به میزان یک میلیارد تومان تخصیص تجهیزات ارتباطی برای هلال‌احمر انجام شد، ادامه داد: همچنین  خرید تجهیزات مرکز پیام به ارزش ۴۵۰ میلیون بود که در استان راه اندازی شده است.

هاشمی با اشاره به راه اندازی مرکز کنترل و هماهنگی عملیات خواهران که بسیار مهم و تاثیر گذار است، افزود: این بانوان بعنوان تیم توانا و اپراتور مرکز کنترل هماهنگی فعالیت دارند که در حال پیگیری هستیم تا کل مرکز کنترل و هماهنگی تماما توسز بانوان اداره شود.

وی با بیان اینکه مقرر است ۴۰ درصد خدمات هلال‌احمر در حوزه امداد و نجات  به وسیله هوش مصنوعی انجام شود، بیان کرد: هرچند که این اقدام هنوز تکمیل نشده است و در حال پیگیری است، اما داده‌ها در نرم‌افزاری بارگذاری شده که می‌تواند بدون فوت وقت در زمان حوادث به کمک هلال احمر بیاید.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با بیان اینکه ۱۸۸ نفر از مصدومان حوادث جاده ای  در ۱۱ ماه اخیر توسط هلال احمر به مراکز درمانی انتقال داده‌ شده است، گفت: هرچند بیمارستان‌های استان، مصدومان تریاژ شده هلال‌احمر را قبول نمی‌کنند در صورتی که در اغلب استان‌ها این موضوع را پذیرفته‌اند و این یک خلا در استان وجود دارد که در این خصوص با رئیس دانشگاه علوم پزشکی مذاکراتی صورت گرفته و پیگیر این موضوع هستند که اکنون شرایط ۵۰ درصد بهتر شده است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha