کد خبر: 213850
۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۰۷

ضرورت احداث دبیرخانه دائمی فرش در کرمان

آغاز بکار اولین جشنواره قالی و بزرگ‌ترین نمایشگاه فرش و تابلو فرش ایران در کرمان 
ضرورت احداث دبیرخانه دائمی فرش در کرمان

استاندار کرمان با تأکید بر راه‌اندازی دبیرخانه دائمی فرش در کرمان، افزود: با توجه به آثار بسیار فاخر در این جشنواره و سایر ظرفیت‌ های استان، ضرورت دارد؛ خانه فرش در کرمان راه‌ اندازی شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ اولین جشنواره قالی کرمان و بزرگترین نمایشگاه فرش و تابلو فرش دستباف ایران در محل نمایشگاه‌ های دائمی جنوب شرق، در کرمان آغاز به کار کرد.

این جشنواره با حضور معاون اقتصادی استاندار کرمان، رئیس اتاق بازرگانی، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان و سایر مسئولان در محل نمایشگاه‌های دائمی کرمان دایر شد.

محمد مهدی فداکار استاندار کرمان در این مراسم با اشاره به اینکه فرش قبل از اینکه یک کالای اقتصادی باشد، یک هنر است، گفت: در کرمان فرش دارای سابقه طولانی است که چند دهه مهجور ماند، اما هم‌ اکنون برنامه‌ ها و فعالیت‌های خوبی برای احیای فرش در حال انجام است.

وی عنوان کرد: در موضوع بازاریابی فرش در استان و کشور، فعالیت قابل توجهی انجام نشده است، لذا ضرورت دارد تبلیغ لازم برای فرش کرمان انجام شود.

ضرورت احداث دبیرخانه دائمی فرش در کرمان

استاندار کرمان با بیان اینکه موزه فرش کرمان اگر احیا شود، مجموعه ارزشمندی خواهد شد، بیان داشت: بازار فروش فرش را نیز باید رونق داد و بستر اشتغالزایی آن را فراهم کرد.

فداکار با اشاره به اینکه توجه به نقش قدیمی فرش، طراحی، تأمین مواد اولیه و رنگرزها می‌ تواند موجب احیا فرش کرمان شود، تصریح کرد: به بیمه بافندگان اگر کمک شود، مسئله بافت فرش کرمان نیز حل خواهد شد.

وی اظهار داشت: فرش راور ثبت ملی شده و کمک خواهیم کرد ثبت جهانی شود. دبیرخانه دائمی فرش نیز باید در کرمان دایر شود، یکی از واحب‌ ترین نمایشگاه‌ های استان است؛ چرا که در آن فرهنگ و هنر کرمان نهفته است.

استاندار کرمان پس از بازدید از غرفه‌ های نمایشگاه، خاطرنشان ساخت: با توجه به آثار بسیار فاخر در این جشنواره و سایر ظرفیت‌ های استان، نیازمند راه‌ اندازی خانه فرش هستیم.

ضرورت احداث دبیرخانه دائمی فرش در کرمان

جشنواره فرش کرمان در تهران نیز برگزار می شود

معاون وزیر صمت در اختتامیه اولین جشنواره و نهمین نمایشگاه قالی کرمان با تشکر از تلاش‌های استاندار کرمان برای احیای فرش کرمان، افزود: کارهای لازم برای راه‌اندازی خانه فرش در محل شرکت فرش کرمان انجام شده و ان‌شالله به نتیجه خواهد رسید.

مهدی زین‌الدینی تصریح کرد: جشنواره فرش کرمان نیز طبق برنامه‌ ریزی انجام شده در تهران برگزار می‌ شود، تا همه مردم و سفرای کشورهای خارجی با هنر مردم کرمان بیشتر آشنا شوند.

ضرورت احداث دبیرخانه دائمی فرش در کرمان

فرش کرمان نماد فرهنگی استان است

معاون اقتصادی استاندار کرمان در این مراسم با اشاره به اینکه فرش کرمان نماد فرهنگی استان است، افزود: این نمایشگاه حاصل کار تیمی است و شخص تولیدکنندگان و قالیبافان کرمان نیز همکاری خوبی داشته‌ اند.

امیر حسن زاده اظهار داشت: کرمان ظرفیت دائمی جشنواره قالی را دارد، خانه فرش کرمان نیز باید احیا شود، چرا که هویت فرش کرمان محسوب می‌ شود.

ضرورت احداث دبیرخانه دائمی فرش در کرمان

وی تصریح کرد: هفته قالی کرمان طبق برنامه‌ ریزی بعد از ماه رمضان در تهران برگزار می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان در حاشیه بازدید از این نمایشگاه گفت: هر ساله در استان نمایشگاه فرش برگزار می‌ شود، اما امسال برای اولین بار جشنواره فرش دایر شده است.

حسن زاده افزود: با برپایی جشنواره قالی کرمان، متخصصان و کارشناسان فرش به صورت تخصصی در خصوص نوع طراحی، بافنده‌ ها و مشکلات بافنده‌ ها بحث و گفتگو می‌ کنند.

ضرورت احداث دبیرخانه دائمی فرش در کرمان

وی بیان داشت: در این جشنواره از بافنده‌ ها که به صورت شبانه‌ روزی زحمت کشیده و فرش نفیس کرمان را به جهانیان معرفی می‌ کنند، تقدیر می‌ شود.

معاون اقتصادی استاندار کرمان اظهار داشت: هدف اصلی جشنواره معرفی بافنده‌ ها است، چرا که اگر بافنده احیا بشود به فرش کرمان نیز کمک کرده‌ ایم و موجب ورود نسل جدید و ایجاد اشتغال در صنعت فرش می‌ شود.

همچنین در پایان مراسم از تعدادی از پیشکسوتان هنر و صنعت فرش کرمان و افراد برگزیده تقدیر و تشکر شد.

ضرورت احداث دبیرخانه دائمی فرش در کرمان

گفتنی است، در اولین جشنواره تخصصی قالی کرمان، آثار فاخر قالیبافان کرمانی در معرض نمایش قرار گرفته است، که برخی از آنها آثار خاصی است، که تاکنون کمتر دیده شده است.

همچنین در اولین جشنواره قالی کرمان، طراحان، بافندگان و رنگرز ها نیز حضور دارند که در قالب ورکشاپ فعالیت‌ های خود را ارائه و در نهایت از آثار فاخر تجلیل شد./ استانداری کرمان

ضرورت احداث دبیرخانه دائمی فرش در کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha