سهم ۹۸ درصدی بانوان کرمانی در هنر بافندگی و پته دوزی

مدیر کل توسعه و ترویج صنایع دستی وزارت میراث‌ فرهنگی در نشست با موضوع رویداد ملی مهر اصالت صنایع دستی مجموعه تولیدات آثار صنایع دستی گفت: ۹۸ درصد از بافندگان و پته دوزان کرمان را زنان و دختران تشکیل می‌ دهند، که این حاصل از عشق به هنر و فرهنگ اصیل کرمان است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ ویدا توحدی در نشستی که با موضوع رویداد ملی مهر اصالت صنایع دستی مجموعه تولیدات آثار صنایع دستی در کرمان برگزار شد، گفت: ۹۸ درصد از بافندگان و پته دوزان کرمان را زنان و دختران تشکیل می‌دهند که این حاصل از عشق به هنر و فرهنگ اصیل کرمان است.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان استانی با پیشینه قوی وشهری تاریخی و فرهنگی است، افزود: متاسفانه جایگاه والای استان کرمان آنطور که شایسته و بایسته این شهر باقدمت است، به خوبی به جهان معرفی نشده است و باید برنامه‌ های منسجمی برای معرفی صنایع دستی کرمان در پیش گرفت.

مدیر کل توسعه و ترویج صنایع دستی وزارت میراث‌ فرهنگی؛ شهرستان سیرجان را شهری جهانی خواند و از چیره دستی مردمان شهر دارستان در زمینه بافندگی سخن گفت و ادامه داد: پته کرمان کم نظیر است و خدا را شکر شاهد رشد کیفی آن هستیم و اگر چه ایرادات کوچکی در چگونگی با سلیقه کار کردن دوزندگان در خصوص آستر کشی و یا توجه به ریش ریش نشدن کار وجود دارد؛ که باید درجهت رفع آن تلاش شود.

توحیدی با انتقاد به اینکه گلیم چهل ماشوله تاکنون معرفی نشده است، تصریح کرد: با توجه به اسم برازنده‌ ای که دارد، لذا همه باید به این اعتقاد برسیم که استان کرمان باید بهتر نشان داده شود و من با تمام قوا برای این معرفی این برندهای کم نظیر کمک خواهم کرد.

وی بیان داشت: نسل آینده صنایع دستی ما از کودکان شروع می‌ شود و باید به آن‌ ها یاد بدیم که هنر دستی مان چگونه است و بدون سرافکندگی درصدد ترویج آن باشیم.

مدیر کل توسعه و ترویج صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی با اشاره به فروش محصولات صنایع دستی، اظهار داشت: وقتی یک تولید کننده با اعتقاد از محصولات خود استفاده کند، بدون شک این احساس رو به یک خریدار می دهد، که محصول ما در درجه اول مورد پسند ومحبوب خودمان است.

توَحدی عنوان کرد: محصول باکیفیت همیشه خریدار دارد؛ لذا باتغییر نگرش از اینکه در شهر چگونگی جنسی بفروش می‌ رود، بلکه باید از منکر پسند یک شخص خارجی به کیفیت محصول توجه کرد./ وزارت میراث فرهنگی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha