بهره‌مندی بیش از ۱۱۲ هزار نفر از برنامه های پیشگیری 
از اعتیاد

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت:  در سال جاری جمعیت بالغ بر ۱۱۲ هزار و ۲۱۷ نفر تحت پوشش برنامه های پیشگیری از اعتیاد اداره کل بهزیستی استان زنجان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، شهناز آقاخانی ظهر روز یکشنبه(۱۳ اسفندماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان، با بیان اینکه سازمان بهزیستی یکی از متولیان پیشگیری از آسیب های اجتماعی بویژه اعتیاد است، اظهار کرد: یکی از روش های پیشگیری آگاه سازی عموم مردم است  که در این زمینه سازمان بهزیستی برنامه های متنوعی جهت آگاه سازی والدین از خطرات و مضرات مصرف مواد مخدر اجرا می کند.

وی با بیان اینکه از مهمترین برنامه های پیشگیری سازمان بهزیستی اجرای کارزار رسانه ای پیشگیری از اعتیاداست، افزود: این کارزار از سال ۱۳۹۹ هرساله تحت عناوین مختلف در سطح کشور اجرا می شود.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: راهبرد کلی تمام پویش های این برنامه تحکیم خانواده بر برابر اعتیاد است.

آقاخانی با بیان اینکه در سال گذشته کارزار رسانه ای والد آگاه فرزند ایمن با شعار آیا دوست فرزندت را می شناسی؟ همزمان با سراسر کشور اجرا شد، خاطر نشان کرد: در سال جاری نیز کارزار رسانه ای پیشگیری از اعتیاد والا آگاه فرزند ایمن در دو مرحله اجرا شد که مرحله اول از دوم آبانماه تا ۱۵ آبان ماه سال جاری ادامه داشت که اجرای مرحله دوم نیز از امروز ۱۳ اسفند ماه  تا ۱۸ اسفند ماه سال جاری  اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه گروه مخاطب این کارزار والدین و محور پیام آن آیا میدانی فرزندت کجاست؟ است، بیان کرد: هدف کلی از اجرای این کارزار حساس سازی اطلاع رسانی والدین در خصوص توجه به فرزندان، افزایش دانش والدین در زمینه پیشگیری از اعتیاد و  توجه به فضای تعاملی فرزندان و افراد معاشرت با آنان است.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان، با یادآوری اینکه والدین آگاه فرزندان ایمن تربیت می‌کنند، گفت: وجود والد آگاه در خانواده بدون شک می تواند نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد فرزندان داشته باشد.

آقاخانی با بیان اینکه نوجوان با توجه به شرایط سنی و حس کنجکاوی و...همیشه مستعد گرایش به سمت حرکت بر خلاف مقرارت هستند، اظهار کرد: عدم آگاهی والدین و نوجوانان باعث می شود فرزندان  بیش تر در  معرض آسیب قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه والدین در پیشگیری  نقش بسیار مهم و کلیدی دارند، گفت: برقراری ارتباط موثر و حمایتی بین والدین و فرزندان می تواند  نقش اساسی و تاثیر گذاری بیشتری در پیشگیری از اعتیاد داشته باشد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان، اظهار داشت: متاسفانه برخی خانواده ها برای جلوگیری از تحریک حس کنجکاوی فرزندان از مطرح کردن مسائل و ارائه اطلاعات صحیح به فرزندان خودداری می کنند بلکه اگر والدین اطلاعات صحیح به  فرزندان ندهند ممکن است اطلاعات غلطی را از دوستان کسب کنند.

آقاخانی با بیان اینکه پیشگیری از اعتیاد یکی از مسائل مهم و ضروری است که باید در اولویت تمامی کارها قرار بگیرد، افزود: در این راستا تمامی دستگاه های دخیل در این حوزه باید پای کار باشند تا بتوانیم  از پتانسیل ها و ظرفیت های دستگاه های متولی در راستای  اطلاع رسانی و آگاه سازی در زمینه های پیشگیری از اعتیاد بویژه نوجوانان استفاده کرد که در این زمینه همکاری های خوبی از سوی دستگاه های متولی و رسانه ها در استان انجام شده است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه های این اداره کل در راستای پیشگیری از اعتیاد در این طرح کارزار رسانه ای بیان کرد: این طرح در کانال‌ها و رسانه‌های خبری اطلاع رسانی میشود، توزیع بروشور و تراکت در سطح شهر و ادارات استان ، نصب بنر و بیلبورد در میادین اصلی شهر در سطح شهرستان‌های استان، برگزاری جلسات مشاوره و آگاه سازی در مدارس و محلات آسیب خیز، بزگراری تئاتر و... با هدف آگاه‌سازی و اطلاع رسانی به گروه‌های مخاطب و افزایش دانش و مهارت والدین پیرامون پیشگیری از اعتیاد از جمله اقداماتی است که در کارزار رسانه‌ای والد آگاه، فرزند ایمن در حوزه های مختلف شهری و روستایی اجرا می‌شود

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان با اشاره به اجرای طرح پازک(پیشگیری از اعتیاد  زنان و کودکان) در محلات آسیب خیز استان گفت: این طرح با هدف ارتقای دانش زنان دارای همسر معتاد در زمینه پیشکیری از اعتیاد است که در سال جاری این طرح در  چهار محله شهرستان خدابنده و شش محله شهرستان  ابهر برگزار شده است.

آقاخانی با اشاره به طرح اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد با هدف کاهش عوامل خطر و افزایش عوامل محافظت کننده و ارتقای سطح آگاهی خانواده ها نسبت به مواد مخدر گفت: این طرح در کلیه شهرستان های استان اجرا می شود که در ۱۵۱ محله آسیب خیز شهری و روستایی بصورت محله محور در مناطق آسیب خیز برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری تعداد ۱۴۰ محیط شهری، روستایی، آموزشی و محیط کاری با ۲۲۷ تیم برنامه های پیشگیری انجام شده است، افزود: جمعیت بالغ بر ۱۱۲ هزار و ۲۱۷ نفر تحت پوشش برنامه های پیشگیری از اعتیاد اداره کل بهزیستی استان زنجان قرار گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha