دستگیری ۹۷۳ خرده فروش موادمخدر در اطراف مراکز آموزشی کرمان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، از دستگیری ۹۷۳ نفر خرده فروش مواد مخدر در اطراف مراکز آموزشی کرمان، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ سید مهدی قویدل اظهار کرد: در راستای پاکسازی مناطق اطراف مراکز آموزشی، ۱۶۶ طرح بوسیله نیروهای فراجا اجرا شد و در مجموع ۹۷۳ خرده فروش دستگیر شدند؛ که نسبت به سال گذشته رشد ۱۳ درصدی کشف مواد و دستگیری متهمین را در پی داشته است.

وی با بیان اینکه گام پایانی برنامه نظارت بر اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان و دانشجویان به مواد مخدر، اجرا شده است، افزود: سیستم قضائی استان درسال جاری با در نظر گرفتن جنبه‌ های مختلف، از جمله استفاده از ظرفیت‌ های مردمی و انجام اقدامات پیشگیرانه اجتماعی، فرهنگی، وضعی و امنیتی، اطلاع رسانی و ارتقا آگاهی‌ های عمومی و همچنین با استفاده از ظرفیت سازمان‌ های مردم نهاد و خیرین و نیز ادارات و سازمان‌ های متولی اقدامات لازم را جهت عملیاتی نمودن گام‌ های در نظر گرفته شده برای برنامه مذکور؛ انجام داده است.

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان، بیان داشت: طبق قانون آموزش‌ های اجتماعی، عمومی و تبلیغ علیه مواد مخدر در جهت پیشگیری از اعتیاد و سو مصرف مواد مخدر و مبارزه با قاچاق آن به ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی و… واگذار شده است، که برای رسیدن به این امر مهم، نیاز به هماهنگی بیشتر بین دستگاهی دارد.

قویدل، ادامه داد: دعوت به همکاری ۳ سازمان مردم نهاد و ۵ نفر خیّر در جهت حمایت از دانش آموزان و دانشجویان در معرض آسیب و یا معتاد از جمله اقدامات این معاونت در سال جاری بوده است.

وی، افزود: در این راستا با ۱۲ سازمان مردم نهاد فعال در حوزه پیشگیری از آسیب‌ های اجتماعی، ۵ جلسه با ۱۳ مصوبه در جهت هم افزایی و نشست‌ های تعاملی با سمن‌ ها و خیرین در استان انجام شد.

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان، ابراز داشت: رؤسای حوزه‌ های قضایی در ۴ شهرستان، ۹ دانش آموز را از دام اعتیاد نجات داده‌ اند.

قویدل اذعان داشت: تعداد ۴۹ کارگاه آموزشی مهارت‌های اجتماعی با ۳۷۴۰ نفر شرکت کننده با موضوع مهارت نه گفتن، خودآگاهی، حل مساله و… در سطح استان برای دانش آموزان، والدین دانش آموزان و دانشجویان؛ با همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه‌ ها برگزار شد.

وی یادآور شد: ارائه خدمات مشاوره‌ای، حمایتی، آموزشی و مددکاری، مالی و درمان و ترک اعتیاد از جمله اقدامات معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری به این افراد آسیب پذیر خواهد بود.

این مقام قضائی با بیان اینکه برای ۱۳۰ نفر از کودکان و نوجوانان معتاد، اقدامات مؤثر و مطلوبی انجام شده است، اظهار پاشت: بهره برداری مطلوب از ظرفیت برنامه‌ های رادیویی و تلویزیونی، تبلیغات محیطی و سایر رسانه‌ ها و شبکه‌ های اجتماعی مجازی و ارائه و درج پیام‌ های اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به منظور ارتقا آگاهی‌ های عمومی جامعه و آموزش‌ های شهروندی در جهت پیشگیری از ورود دانش آموزان و دانشجویان به ورطه اعتیاد و مواد مخدر مؤثر خواهد بود.

قویدل، افزود: می‌ توان با کمک مؤسسات هنری برای ساخت محصولات رسانه‌ ای و طراحی و تولید اینفوگرافیک، پادکست، متن پیام کوتاه و ویدئو کلیپ و… در زمینه شناخت مضرات مواد مخدر صنعتی و سنتی و آسیب‌ ها و آثار منفی آن استفاده کرد.

وی تصریح کرد: ۸ جلسه با ۲۴ مصوبه و ۲۵ مکاتبه و پیگیری جهت اجرایی شدن مصوبات امن سازی اطراف مدرسه انجام شده است.

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان، خاطرنشان ساخت: این جلسات در خصوص امن سازی اطراف مدارس از وجود خرده فروشان مواد مخدر؛ با برقراری تعامل مطلوب فی مابین آموزش و پرورش و نهادهای انتظامی؛ از طریق شناسایی وضعیت محلات آلوده و مدارس در معرض خطر و ارائه گزارش آسیب شناسانه بوده است.٫ دادگستری استان کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha